Zoover Travel Lounge 7 – Wintersport

- 28 februari 2011

Zoover Travel Lounge 7 – Wintersport

- 28 februari 2011

Afgelopen vrijdag vond de zevende editie van de Zoover Travel Lounge plaats met als onderwerp ‘Wintersport’. Om 15.00 uur gingen we van start met het plaatsen van de eerste vraag/stelling op Twitter. De discussie kwam goed op gang en vele Twitteraars deden mee (alle deelnemers staan onderaan de pagina).

Ik heb hieronder een samenvatting gemaakt. Mocht je alle tweets willen nalezen dan kun je ze hier in chronologische volgorde zien (van beneden naar boven): http://chirpstory.com/li/818

Wintersport is de belangrijkste vakantie van het jaar

• Nee. Alle vakanties even belangrijk om even uit de ‘ratrace’ te zijn.
  • Niet waar. niet de belangrijkste maar wel de leukste!
  • Het is voor mij veruit de MINST belangrijke vakantie van het jaar. Zelfs zo erg dat ik nog nooit op wintersport ben geweest.
  • Wintersport is volgens mij ook niet echt vakantie. Ik kom nou nooit lekker uitgerust terug van een weekje wintersporten
  • Er is idd verschil tussen fysiek en mentaal uitrusten. Volgens mij is dat laatste het belangrijkst… iig bij wintersport
  • Ja, het leuke van wintersport is dat je echt het idee hebt dat je “weg” bent. 2 dagen wintersport = 1 week strand.
  • Ik zit in elk geval liever in de sneeuw dan in het zand…
  • Geef mij maar n actieve vakantie. En wintersport is natuurlijk het toppunt van actief!

Kamperen op wintersport is een goed idee

• Leuke stelling. Heelmaal mee eens natuurlijk! Vroeger wintersport op wintercamping Zwitserland met ouders, nu ook met de tent. Maar de meeste mensen zullen winterkamperen met tent in poolgebied iets anders vinden dan ‘wintersport’. Ik heb er een site over: www.winterhiking.nl, met ervaringen en tips over winterkamperen en expedities.
  • Maar ik weet uit ervaring dat in Zwitserland en Oostenrijk in de winter de campings aan de piste volstaan met Nederlandse caravans. Is superleuk, ook voor kids.
  • Waar. heeft iemand ergens een wintersportreadytent staan om uit te proberen? 🙂
  • Winterkamperen vergt speciaal materiaal: 4 seizoenententen, donzen slaapzakken, speciale kleding, etc. Je kunt ze bijvoorbeeld bij base-camp.nl of bij expeditionfactory.com huren. Zijn duur om te kopen… Je kunt echter ook ‘gewoon’ een iglo bouwen of sneeuwhol graven om in te slapen http://twitpic.com/43l90l
  • Winterkamperen in Finland:http://twitpic.com/43l9ov http://twitpic.com/43l9ou http://twitpic.com/43l9oy
  • Kamperen en wintersport, dat zie ik niet zitten… Dat wintersporten is al genoeg afzien, daar kan niet niet ook nog bij kramperen. Hoewel, kramp en wintersport gaan dan wel weer goed samen 😛 Maar nee, liever een goed bed tijdens mijn vakantie.
  • Nee
  • Als je een ijsbeer of een eskimo bent wel
  • Is er ook zoiets als een “Wintersport Glamping”? In dat geval zie ik het namelijk weer wel zitten
  • Wintersport glamping is m.i. kamperen in luxe caravan of camper op luxe wintersportcamping. Die zijn er genoeg in Oostenrijk en Zwitserland

Buiten europa wintersporten is leuker dan binnen europa

• Onzin. De Alpen horen tot de mooiste wintersportgebieden ter wereld. Rockies bieden vrijwel hetzelfde, maar veel verder weg.
  • En daar heb ik inderdaad geen ervaring mee, maar het scheelt wel in gezelligheid denk ik, wel betere sneeuw schijnt
  • Wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder… maar wel een stuk duurder
  • Buiten Europa en Noord Amerika stellen wintersport resorts niet veel voor. Enkele resorts in Andes en Kaukasus, maar vrij klein publiek. Apres-ski in USA/Canada vergelijkbaar met Europa, rest vd wereld veel minder bekend en grootschalig.
  • Ik heb echt nooit de behoefte gehad om buiten Europa te gaan wintersporten. Waarom zou je? Sneeuw is toch het zelfde?
  • Inderdaad onzin. het gaat niet alleen om de gebieden maar ook om de #gemutligkeit
  • Je moet er meestal wel naartoe vliegen
  • Misschien is skipas goedkoper, maar duurdere reis zal dat niet kunnen goedmaken…
  • Voordeel van wintersport in US is goedkoop shoppen voordat je weer naar huis vliegt!
  • Als je dan buiten europa gaat… doe het dan zo http://bit.ly/e7rGLu
  • Heli skiing moet m.i. direct verboden worden, zeker in Groenland! Overbodige vervuilende hobby voor zogenaamde offpiste liefhebbers

Wat is je favoriete wintersport land en/of gebied? En welke gebied raad je af?

• Uiteraard de Alpen (Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Duitsland) in Europa het best.
  • Ik heb ook wel eens in Schotland (5 skigebieden) geskied, maar vaak extreem weer, dus minder goed.
  • En in Scandinavie vaak mooie (maar korte) pistes, maar moeilijker bereikbaar dan Alpen. En lang donker!
  • Oostenrijk blijft toch favoriet. Gezellig, tussen de bomen, goed volk 🙂
  • Oostenrijk is voor mij, zeker met de kids, ook favoriet. Gezellig land, niet overdreven duur, goede faciliteiten. Prima
  • Geef mij maar Oostenrijk! Lekker een week lang Duits praten. Maar ik moet zeggen dat ik in Frankrijk wel mooi weer heb gehad.. Moeilijk
  • Karpaten in Oekraine. Goed en goedkoop. Skipas voor 5 euro per dag!
  • Moeilijk om alle wintersportgebieden van een land te vergelijken. Ene gebied is het andere niet.
  • Hangt er van af wat je zoekt denk ik. Alle Alpenlanden bieden grote variatie aan gebieden, van klein tot heel massaal

De après-ski is belangrijker dan het skiën of boarden zelf

• Nee! Dit is grootste gevaar voor wintersporters: mensen die apres ski afwisselen met af en toe dronken op de piste staan!
  • Warm blijven is belangrijk of niet dan. Apres-ski met sjaslik op een kampvuur en wodca in de sneeuw. Niets beter!
  • Tja…. ik vind de combi wél belangrijk eigenlijk!
  • Als apres ski belangrijk voor je is, ga dan alleen apres en vergeet de ski! Alsjeblieft!
  • Wintersport is voor mij de hele dag fysiek actief bezig, afgesloten met goed eten en vroeg naar bed. Heerlijk!
  • Onzin. als je dat vindt dan moet je lekker gaan carnavallen of naar Oktoberfest
  • Overigens is alcoholgebruik bij winterkamperen en expedities bij zeer lage temperaturen erg gevaarlijk. Lichaam koelt dan teveel af.
  • Borrel in koude omgeving koelt lichaam af. Borrel in warme omgeving is minder schadelijk (bij matig gebruik).
  • Lijkt me ook, toch maar dat hotel met die warme douche!
  • Gister nog lekker op Aj Petry geweest. In april sochtens skieen en smidags het strand op. Alleen mogenlijk op de Krim a/d Zwarte Zee

Wat is je beste tip voor een (goedkope) wintersportvakantie?

De volgende Zoover Travel Lounge is aankomende vrijdag 4 maart om 15.00u op Twitter

Wil je ons ook volgen op Twitter? Onze twitternaam is Zoover

Bij deze wil ik ook nog graag alle deelnemers aan deze editie bedanken:

timmermansr ruben86 ronaldverheul
bboesveld Rein69 corriekuhlman