Verslag Zoover Travel Lounge – Vakantie in de jaren '10

- 2 mei 2011

Verslag Zoover Travel Lounge – Vakantie in de jaren '10

- 2 mei 2011

Afgelopen vrijdag vond de zestiende editie plaats van de Zoover Travel Lounge. De ZNL stond in het teken van “Vakantie in de jaren ‘10”.

Om 15.00 uur gingen we van start met het plaatsen van de eerste vraag/stelling op Twitter. De discussie kwam goed op gang en vele Twitteraars deden mee (alle deelnemers staan onderaan de pagina).

Ik heb hieronder een samenvatting gemaakt. Mocht je alle tweets willen nalezen dan kun je ze hier in chronologische volgorde zien (van beneden naar boven): http://chirpstory.com/li/1262

Hoe ziet kamperen er over 10 jaar uit?

De trend voor de komende jaren is glamping, mensen overnachten in een volledig ingerichte safaritent of luxe camper. De meeste deelnemers geven aan dat ze kamperen steeds luxer zien worden de komende 10 jaar, sommigen houden het liever primitief in een tentje. Volgens @lindaamroussi kan het ook zo zijn dat de trend doorzet en dat het ultra-glamping heet of dat we terug gaan naar de basis; in een iglo’tje.

Het groeiend aantal Russische toeristen verpest bestemmingen als Turkije en Egypte

Het toerisme uit BRIC landen is de snelst groeiende groep toerisme, er komen dus steeds meer Russen, Chinezen en Indiërs. Toch hebben de deelnemers van de #ZNL niet veel last van deze groep toeristen. “Het was zelfs best wel leuk dat ze er waren want het waren kleurrijke personages, zo was er nog wat te zien bij het zwembad” aldus @luukroestenberg. Ook geeft een aantal deelnemers aan dat de ene Rus de ander niet is en dat de nieuwe toeristen om andere reden reizen.

Deelnemers antwoorden ook:

• Helemaal waar! Ken je dat gevoel, dat je dan maar even doet alsof je zelf niet Nederlands bent…?
  • Nederlanders verpesten anders ook een behoorlijk aantal bestemmingen!
  • Ben 1x in Turkije geweest en daar waren inderdaad ook Russen aanwezig in het hotel. Ze veroorzaakten verder geen overlast

Door politieke onrust en dure olie zullen we in de toekomst meer in Nederland vakantie vieren

Ondanks dat de vliegprijzen zullen stijgen weerhoudt het niet alle deelnemers er van om reizen buiten Nederland (of Europa) te maken. Het grootste gedeelte van de #ZNL deelnemers vindt het zelfs niet erg om zijn of haar vakantie in Nederland te vieren. “Als NL lekker blijft opwarmen is er niks aan de hand!” aldus @dielesteyn. Enkele argumenten:

• Mijn plannen voor de komende 10 jaar liggen allemaal buiten Europa, dus mij weerhoudt het niet!
  • Vakantie in Nederland kan ook erg leuk zijn. Een keer in de zoveel tijd een keer in NL blijven zou ik dan dus ook niet erg vinden
  • En ver op vakantie gaan geeft natuurlijk ook status, waar veel mensen veel voor (lenen) overhebben?

Ik laat mijn vakantiekeuze steeds meer afhangen van de mening van mijn netwerk op social media

De meeste deelnemers geven aan dat ze zich laten beïnvloeden door hun eigen netwerk. Tevens gebruiken veel deelnemers beoordelingsites zoals Zoover en Tripadvisor om referenties te raadplegen. Enkele argumenten die zijn gegeven:

• Hoewel een goeie tip van 1 vriend/familielid/collega (via social media bijv) wel genoeg kan zijn om overtuigd te raken
  • Oneens, wij baseren onze mening op onze eigen ervaring(en)

Over 10 jaar kunnen we niet meer skiën in de Alpen

Onder invloed van klimaatverandering valt er steeds minder echte sneeuw. Niet alle deelnemers denken dat er over 10 jaar niet meer geskied kan worden in de Alpen. Tevens hebben sommige deelnemers al alternatieven zoals Scandinavië of Canada. “Een andere optie is kunstsneeuw op de hellingen, dit kan heel goed maar worden de liftkaartjes wel iets duurder” Aldus @timmermansr

Wat zijn de bestemmingen waar je de komende 10 jaar heen denkt te gaan?

De bestemmingen die door de deelnemers zijn genoemd zijn:

• Verenigde Staten
  • Japan
  • India
  • Alaska
  • IJsland

De volgende Zoover Travel Lounge is aankomende vrijdag 6 Mei om 15.00u op Twitter

Wil je ons ook volgen op Twitter? Onze twitternaam is Zoover

Bezoek ook onze Facebook pagina!

Ook opmerkingen over de #ZNL zijn welkom op de weblog pagina, Facebook pagina of op Twitter.

Bij deze wil ik ook nog graag alle deelnemers aan deze editie bedanken:

SP1D3R_NL timmermansr luukroestenberg
Dielesteyn jorickvanlith lindaamroussi