Verslag Zoover Travel Lounge – De prijs van vakantie

- 9 mei 2011

Verslag Zoover Travel Lounge – De prijs van vakantie

- 9 mei 2011

De vakantie is voor veel mensen een grote kostenpost. De reis, het verblijf en de dagjes uit aldaar. De prijs van vakantie was de leidraad van de wekelijkse Zoover Travel Lounge (ZNL) op twitter afgelopen vrijdag. Duurzaamheid, verzekeringen en geld lenen voor een droomreis waren enkele van de onderwerpen die aan bod kwamen. Er ontstond een interessante discussie over een voor iedereen relevant onderwerp: geld en vakantie.

De vakantie is voor mij de grootste uitgave in het jaar

De eerste stelling mondde uit in een duidelijke ‘het is maar net hoe je het bekijkt’. Remco Timmermans zei dat de vakantie ‘helaas niet’ zijn grootste uitgave van het jaar is, omdat vaste lasten en autorijden altijd meer kosten dan een vakantie. Martin Dieleman bekeek het niet op de manier. Vaste laten en autorijden zijn immers verdeeld over het jaar en vakantie is eenmalig, stelde hij. Het merendeel gaf aan dat de vakantie over het algemeen één van de grootste uitgaven van het jaar is. Al is het natuurlijk erg afhankelijk van je vakantiebestemming. ‘In sommige landen is twee weken op vakantie gaan goedkoper dan twee weken leven in Nederland’, aldus Luuk Roestenberg.

Een greep uit de verdere meningen over de wel of niet grootste uitgave van het jaar:
– Hoeft niet perse, moet wel goed zijn, maar gewoon lekker kamperen op een kleine rustieke camping vind ik ook heerlijk.
– Vakantie blijft een luxe product, waar ik alleen geld aan uitgeef als ik het na aftrek van vaste lasten over heb.
– Over het algemeen wel, maar de vakantie is wel iets wat dat geld ook waard is
– Dat ligt eraan, in het huis moet soms ook het een en ander worden gedaan

Waar wil jij best wat op inleveren (bijv. service/hygiëne/ligging/de reis) om goedkoper op vakantie te kunnen?

Geen van de deelnemers bleek bereid in te leveren op ligging en hygiene. Terwijl veel mensen juist wel bereid zijn in te leveren op de reis door met Low Cost Carriers te vliegen. Bianca van Putten zegt graag in te leveren op animatie: ‘Animatie hebben wij in ieder geval niet nodig, wij animeren onszelf wel’. Martin Dieleman beaamt dit, maar denkt dat hij wel geld overheeft voor animatie zodra er kinderen bij zijn.

Op de volgende zaken willen ZNL-deelnemers best iets inleveren:
– Ik hoef niet aan ’t handje gehouden te worden; dus geen gids, geen extra advies.
– Ik vind service meestal niet zo belangrijk. Kamer is om te slapen, verder ben ik er toch bijna niet.
– Soms is het ook een kwestie van acceptatie. Bijv.kamperen in Griekenland = simpel/ eenvoudig/ niet al te schoon en toch leuk!

Hoeveel wil je maximaal besteden aan een dagje uit (pretpark, dierentuin, museum) tijdens de vakantie?

De deelnemers zijn over deze stelling eenduidig: Op vakantie wordt er niet te veel op de centen gelet. Het ‘Vakantie mag wat kosten’ wat door Jaron van Eijnsbergen wordt getweet wordt door bijna iedereen beaamd. Ook op de opmerking van Remco Timmermans dat belevenissen meer waarde hebben dan materiële zaken wordt met instemming gereageerd.

Ik zou geld lenen om mijn droomreis te kunnen maken

Geld lenen om je droomreis te financieren vinden de meeste ZNL-ers niet dé manier. Martin Dieleman vindt dit, omdat hij simpelweg niet graag leent en Luuk Roestenberg heeft als hij leent het idee dat hij zijn vakantie niet (zelf) verdiend heeft. Remco Timmermans leent alleen als er iets van blijvende waarde tegenover blijft staan, waarop Jorick van Lith reageert dat ‘de herinnering blijft!’. Als Jorick geld van familie of vrienden kan lenen, zou hij dat gerust doen. Ook Jaron van Eijnsbergen zegt niet onmiddellijk ‘nee’ tegen lenen voor een droomreis. Jaron legt de huwelijksreis (je hebt dan immers al veel geld uitgegeven) en je mogelijk laatste vakantie wegens ziekte voor aan de rest. Martin Dieleman zegt bij een huwelijksreis absoluut te gaan voor ‘een kleiner feest en een grotere reis!’. Voor ‘de laatste vakantie’ zeggen ZNL-deelnemers sponsors te zoeken en hun nabestaanden niet met een schuld te willen laten zitten.
Remco Timmermans sluit af met een motivatie vóór sparen en tegen lenen:  ‘Ik spaar liever een jaar (of 2) voor een mooie reis: voorpret! Een jaar (of 2) nadien afbetalen is toch niet echt napret…’

Duurzaamheid is voor mij belangrijker dan de prijs bij het uitzoeken van een reis

Een lastige stelling voor de deelnemers. Enerzijds wordt de prijs vooral nog belangrijk gevonden, al zet een ieder ook voorop dat duurzaamheid zeker niet onbelangrijk is.

De volgende meningen over duurzaamheid vs. prijs komen onder anderen naar voren:
– Ik vind duurzaamheid belangrijker dan prijs, maar niet tegen elke prijs. Vliegen met Ryanair: Nee. Maar CO2 comp? Ook niet altijd
– Juist omdat de prijs voor consument leading is, moet de toerisme sector zelf zorgen voor een duurzaam aanbod.
– Ik denk dat het niet in verhouding ligt, duurzaam aanbod is bijna niet mogelijk bij verwachting lage prijs consument.
– Je kunt de klant niet kwalijk nemen dat prijs voorop staat, maar daardoor ook niet verwachten dat klant duurzaamheid ‘eist’
– Ik denk dat de aanname dat duurzaam altijd duurder is niet klopt. We moeten er voor zorgen dat onduurzaam duurder is

Annulerings- & reisverzekeringen zijn zonde van je geld

Niemand vindt deze verzekeringen zonde van het geld. Gretha Jager vindt dat die verzekeringen erbij horen, ‘het geeft je net dat beetje extra zekerheid ‘.

Hier worden veel toevoegingen op gedaan:
– Ik heb een een doorlopende reisverzekering en sluit nooit een annuleringsverzekering af
– Als je na 40 jaar reizen nooit iets hebt gehad dan had je je beter niet kunnen verzekeren. Risico alleen achteraf te bepalen.
– Wij hadden een dure afkoop van eigen risico voor onze camper in Australië, maar ook nodig gehad ivm kleine aanrijding. Scheelt je echt veel geld, anders is alle schade voor jezelf.
– eens, verzekeringen dekken risico’s af die je eigenlijk niet verwacht, dus erg fijn als je gedekt bent in dat geval!

Gevolgd door een goede tip:
– Wel opletten dat je je niet oververzekert! Zeker bij sommige Low Cost Carier airlines koop je online soms ongemerkt dure verzekering (opt-in)

De volgende Zoover Travel Lounge is aankomende vrijdag 6 Mei om 15.00u op Twitter. Wil je ons ook volgen op Twitter? Onze twitternaam is Zoover

Bezoek ook onze Facebook pagina! Ook opmerkingen over de #ZNL zijn welkom op de weblog pagina, Facebook pagina of op Twitter.

Bij deze wil ik ook nog graag alle deelnemers aan deze editie bedanken:

timmermansr DutchieKim luukroestenberg
Dielesteyn jorickvanlith Jaronve
rossholidays PaolaBakker bvanputten
sammy_0888 superjoseetje arend66
Shavaba Rainbowtje dwalhout
Grethaj

Mocht je alle tweets willen nalezen dan kun je ze hier in chronologische volgorde zien (van beneden naar boven): http://chirpstory.com/li/1350