Verslag Zoover Travel Lounge – Vakantie Vervoer

- 14 juni 2011

Verslag Zoover Travel Lounge – Vakantie Vervoer

- 14 juni 2011

Afgelopen vrijdag stond de Zoover Travel Lounge in het teken van “Vakantie vervoer”.

Om 15.00 uur gingen we van start met het plaatsen van de eerste vraag/stelling op Twitter. De discussie kwam goed op gang en vele Twitteraars deden mee (alle deelnemers staan onderaan de pagina).

Hieronder volgt een samenvatting van de online Tweetup. Op de Facebook pagina van de Zoover Travel Lounge (#ZNL): http://www.facebook.com/pages/ZNL/141300902602613 zullen onder het ‘forum’ gedeelte alle antwoorden worden geplaatst.

1. Mijn favoriete vakantie vervoer is…

Het favoriete vakantievervoer blijkt de auto te zijn en dan vooral omdat je er zo flexibel mee bent.  @Entconcept vindt de auto praktisch maar vindt ook dat met een schip een vakantie meer een reis wordt. @Lindaamroussi is de uitzondering, zij gaat liever met het vliegtuig omdat ze al zat kilometers maakt in haar auto.

2.  Mijn vervoerskeuze hangt vooral af van de kosten

@Jorickvanlith gaat voor de goedkoopste optie maar de meesten laten hun vervoerskeuze van de afstand tot de bestemming en het doel van de reis afhangen. @Reizenmagazine noemt ook nog de snelheid van het vervoer als invloed op de keuze. Verder wordt er ook groen gereisd, @Timmersmansr compenseert al zijn vervoer via @TreesForTravel en @Lindaamroussi vliegt bijna altijd Greenseat. @Dielesteyn zou graag nog eens met de trein op reis gaan en dat wordt ook aangeraden door @Reizenmagazine ondanks een vervelende ervaring (8 uur wachten op een snikheet Grieks station zonder voedsel of informatievoorziening). Tips zijn een treinreis door Noorwegen (http://bit.ly/jUpFPl) en door de Baskenland.

3. Onderweg zijn is ook vakantie

Hier is iedereen het mee eens. Er wordt zelfs gezegd dat de reis er naar toe mooier kan zijn dan de bestemming. Zo is @Timmermansr vorig jaar met de auto naar Istanbul geweest. 10 dagen in 7 landen. Hij geeft ook nog de tip dat als je reizen stressvol vindt, je niet te ver weg moet willen gaan. Nederland is ook een superbestemming!

4. Op de fiets of te voet leer je een land pas echt kennen

@Bastiaangovers vindt hoe langzamer je reist, hoe meer kans je krijgt lichaam en geest gelijk aan te laten komen zonder overal voorbij te vliegen. Ook @Lindaamroussi vindt dat je die auto uit moet komen om de omgeving te ontdekken. @Melitamulder vindt dat je de omgeving alleen te voet of op de fiets letterlijk op kan snuiven. @Acsi heeft een voorkeur voor de fiets, dan kun je nog een beetje een redelijke afstand afleggen. @Grepol20 plaatst een kanttekening: ‘je ziet zo’n klein stukje als je wandelt, wat meer als je fietst maar het blijft beperkt’. Als tip wordt verder nog de Hop-on Hop-off bus gegeven die vaak in grote steden rondrijdt. Een super-efficient vervoersmiddel om de highlights in 1 dag te scannen.

5. Hoeveel kilometer rijd je maximaal per dag naar je bestemming

@Petrabv blijft in Nederland dus zij doet het in 1 dag met de nodige pauzes tussendoor.  @Timmermansr houdt het bij 1500km per dag, @MariekHorbeek houdt het met de Landrover Defender op 500km per dag en @Entconcept maakt een onderscheid tussen max. 1000km heen en max. 1500km terug per dag.

6. Mijn beste tip voor onderweg is…

@Melitamulder vindt dat je de tijd moet nemen en pluk de dag. @Petrabv geeft praktische tips: ‘water, droge biscuit, luister-cd voor de kids, voetbal voor als je pauze neemt en niet te lang doorrijden. @Reizenmagazine geeft ons mee dat we een relaxed reisschema moeten plannen om meer te genieten van de reis. @Grepol20 raadt oordoppen en een ereader aan. Verder komen nog tips als schone kleding en toiletartikelen in je handbagage, desnoods ergens overnachten als het te ver is, kijk eens achterom, een dekentje/ proviand en een (opwindbare) zaklamp in de auto voorbij.

De volgende #ZNL is aankomende vrijdag 17 juni om 15:00u op Twitter

Wil je ons ook volgen op Twitter? Onze twitternaam is Zoover

Bezoek ook de #ZNL Facebook pagina!

Opmerkingen over de #ZNL zijn van harte welkom op de weblog pagina, Facebook of Twitter.

Bij deze wil ik ook graag alle deelnemers aan deze editie bedanken:

@Lindaamroussi @Timmermansr @Bastiaangovers
@Future_matters @Dielesteyn @Melitamulder