We vroegen onze bezoekers op Zoover.nl waar ruzie met je partner op vakantie meestal door ontstaat. Herken jij je in een van de antwoorden of ben jij een van de gelukkigen die op vakantie nooit onenigheid met zijn/haar partner heeft?

1. Moeheid die leidt tot irritaties

Je kent het vast wel, het eerste wat je doet als je je vakantiebedje gespreid ziet staan is er met een zucht op neer ploffen. Meestal zijn we bij aankomst op onze bestemming al moe. Het afronden van taken op je werk, de vakantievoorbereidingen en de reis zelf eisen de nodige energie en dat gaat vaak ten koste van je humeur. Met stip de nummer 1 oorzaak van ruzie op vakantie. Maarliefst 51% van de Zoover bezoekers herkennen dit.

2. Andere interesses of verwachtingen

‘Ik wil eigenlijk toch wel die game-drive doen’. ‘Ja maar kunnen we niet eerst nog een dagje relaxen?’ Hmm, eenmaal op plaats van bestemming blijkt dat je toch wat andere verwachtingen hebt. En kan leiden tot teleurstelling en dat is nooit goed. 23% van de Zoover bezoekers herkent dit.

3. Onenigheid over uitgaven

Op de derde plek vinden we onenigheid over uitgaven. Is het manlief die normaal nooit boodschappen doet en nu de duurste van de duurste artikelen in het winkelwagentje gooit, of is het vrouwlief die de talloze winkeltjes en marktjes niet kan weerstaan en verslaafd raakt aan alle koopjes, ‘Special price for you’…?

4. Jaloezie

Jaloezie is een zeer pijnlijke veroorzaker van ruzie. Als je daarmee te maken krijgt op vakantie wensen we je veel succes toe! Wellicht is dit een handige tip:  als je naar een bestemming gaat waarvan te verwachten is dat er veel vrouwelijk of mannelijk schoon rondloopt kun je je daar maar beter allebei op in stellen, zonder dat je je gaat storen als je partner afgeleid wordt tijdens jullie goede gesprek. Samen mensen kijken is leuker dan stiekem mensen kijken!

5. Seks

Seks was het meest ingevuld bij ‘anders, namelijk…’ en komt daarmee op de 5e plaats. Blijkbaar zijn ook hierin de verwachtingen verschillend.  Het maakt natuurlijk ook wel een verschil of je een heerlijk hotelbed hebt of een piepend luchtbedje.

6. Drankgebruik

Opvallend is dat ook drankgebruik vaak werd ingevuld. Op zich ook niet zo vreemd, het is goed voor te stellen dat wanneer je wel van een borrel houdt en je dagelijkse ritme en regelmaat wegvalt, je op vakantie sneller naar de fles grijpt. Tot frustratie van je partner.

7. Kinderen

Op nummer zeven hebben we de kids! Het klinkt wel een beetje cru om ‘je kinderen’ als oorzaak van ruzie te bestempelen. Vader en moeder spelen hierin uiteraard de essentiële rol. Het is dan ook belangrijk je kinderen goed voor te bereiden op de reis en de bestemming. Als je van te voren duidelijke afspraken maakt met je kinderen over wat wel en wat niet mag, voorkomt dat bij aankomst een hoop gedoe! Hierin spelen verwachtingen ook weer een grote rol.

8. Verkeerd rijden

Wel of geen GPS, het blijft een cliché. Ruzie in de auto blijft een veelvoorkomende oorzaak van ruzie op vakantie en staat daarmee op nummer acht.

9. Slecht weer

Hoe kan het weer nu leiden tot ruzie? Nouja, we kunnen ons inderdaad voorstellen dat je van slecht weer behoorlijk chagrijnig wordt. En dan zal ’t er niet gezelliger op worden. Valt hitte ook onder ‘slecht weer’? Als je je verbrand of een zonnesteek op loopt zal dat ook niet ten goede komen aan de sfeer tussen jou en je partner. Je relatie moet dus wel ‘klimaatbestendig’ zijn als je op vakantie gaat!

10. Tent opzetten

En op de tiende plek vinden we dé kampeer-ergernis: de tent opzetten. Gelukkig is het ons tegenwoordig al een stuk makkelijker gemaakt met steeds eenvoudiger op te zetten tenten. Maar blijkbaar zijn er toch nog stellen waarbij de spanning hoog oploopt onder het tentdoek.

Geen ruzie

Uit de overige antwoorden die door jullie ingevuld werden bij ‘anders, namelijk…’  blijkt dat ruzie niet tot het standaard vakantiepakket behoort, het merendeel vulde in: ‘Wij hebben nooit ruzie!’

Mis jij nog iets in deze top 10? Reageer op dit bericht!

Uitgelichte berichten

Lees ook