Sneeuwtekorten op Europese pistes

- 7 februari 2011

Sneeuwtekorten op Europese pistes

- 7 februari 2011

De perfecte skivakantie bestaat, in ons hoofd. We willen niet skiën in hevige sneeuwbuien, maar we verwachten wel verse sneeuw. We willen de hele dag zon, maar geen ijzige pistes. We willen ons liever niet kleden tegen barbaarse temperaturen onder nul, maar papsneeuw maakt ons toch wel ontevreden.

In de wintersportgebieden in Europa heb je op het moment zeker  geen last van slecht zicht vanwege sneeuwbuien, het zonnetje schijnt hier en daar en de temperaturen zijn zacht en aangenaam. Daar staan tegenover: Pistes waar al weken geen verse sneeuw meer gevallen is, ijzige hellingen of papperige afdalingen.

Europees wintersportweer

Over het weer zul je weinig wintersporters horen klagen. Gevolg van de zachte weersomstandigheden is een sterk verminderde sneeuwkwaliteit. In de Franse Alpen ligt de nulgradengrens nu rond 3000 meter hoogte. Op de meeste pistes is het dus, wel vaak met een zonnetje, enkele graden boven nul. Yezzeur kwam half januari terug van zijn skivakantie in Châtel na een week met, naar eigen zeggen: ‘te weinig sneeuw om fatsoenlijk te kunnen skiën’.
Gaan we over de Alpen door naar Zuid-Europa dan zien we ook in de Italiaanse Alpen zonovergoten pistes. In Cortina D’Ampezzo is al sinds 10 januari jl. geen vlokje sneeuw meer gevallen. In Zwitserland, Tsjechië en Oostenrijk wordt het weerbeeld eveneens bepaald door zon, weinig wind en hoge temperaturen. Vanzelfsprekend leidt dit tot een pistebeeld van harde, ijzige of papperige sneeuw.

Waar wel heen?

Het enige deel van Europa waar aan verse sneeuw geen gebrek is, is in Scandinavië. Neem Are in Zweden, hier komen de temperaturen niet boven het vriespunt en sneeuwt het van tijd tot tijd. Skiërs en snowboarders kunnen hier hun heil zoeken op pistes van zeer goede kwaliteit met verse poedersneeuw als ondergrond. Je kunt natuurlijk niet alles hebben; Het zonnetje ontbreekt hier wel.

Maatregelen

Ondanks de hoge temperaturen en hier en daar een enkele gesloten piste is er niet één skigebied waar je niet kunt skiën of snowboarden. In veel gebieden komt de temperatuur ’s nachts op de bergen nog wel onder nul, waardoor de sneeuwlaag in dikte niet veel afneemt. Ook sneeuwkanonnen draaien overuren in deze uurtjes waar het kwik eventjes onder nul gedaald is. Overigens staan op de pistes ook steeds vaker de moderne sneeuwkanonnen die bij temperaturen tot +4oC sneeuw kunnen produceren.

Wat te doen met ijzige pistes

Voor zowel snowboarders als skiërs geldt:  Zorg dat je materiaal gewaxt is en geslepen kanten heeft. Dit zorgt voor grip op harde pistes.
Je staat op je ski’s bovenaan een ijzige piste en je hebt maar één doel, beneden komen. Houdt in ieder geval de druk op beide ski’s, in plaats van alleen op je dalski. Extreme omstandigheden vragen om extreme bewegingen. Als skiër kun je het beste je knieën extreem naar de bergkant duwen en je bovenlichaam naar het dal draaien. Vaak kun je het jezelf, als snowboarder of als skiër, ook gemakkelijker maken door simpelweg goed te kijken waar de beste sneeuw ligt. Op het midden van de piste wordt het meest geskied en geboard, waardoor veel sneeuw naar de zijkanten wordt geschoven. Aan de zijkanten is vaak nog wat losse sneeuw te vinden waar je bochtjes een stuk gemakkelijker te draaien zijn.
De kans dat je valt is op ijzige pistes een stuk groter. Een helm en, bij snowboarders, polsbeschermers zijn in deze omstandigheden dan ook geen overbodige luxe.

Zie het van de zonnige kant

Je bent in een mooie omgeving, de zon schijnt en de pistes zijn wat uitdagender dan gewoonlijk. Weinig te treuren.
Het weer maakt een hoop goed. Zo maakt het Oostenrijkse Ischgl een warm seizoen mee, pistes zijn misschien niet om over naar huis te schrijven, maar de temperatuur maakt het aangenaam. Na terugkomst uit dit Tiroler wintersportoord schreef Sandra van Huisstede ‘We hebben met onze sandalen en korte broek in de sneeuw gestaan’. ‘Echt gaaf’, volgens Sandra op Zoover.
Caroline zocht haar skivertier dit jaar in het Franse Le Morillon waar ze veel gesloten pistes aantrof door het sneeuwtekort. ‘Volgend jaar kiezen wij voor een hoger gelegen skigebied.’, aldus Caroline. Ga je binnenkort op de bonnefooi de sneeuw opzoeken? Zoek het dan inderdaad in een hooggelegen gebied, op hoogte heb je de meeste kans op verse of goede sneeuw. Ook Scandinavie is een goed alternatief, je vindt hier verschillende aantrekkelijke gebieden.