Oostenrijk beste wintersportbestemming

Redactie - 8 november 2010

Oostenrijk beste wintersportbestemming

Redactie - 8 november 2010

Logo-Oostenrijkse-beste-wintersportbestemmingFrankrijk ideaal voor sportieve wintersporter

Oostenrijk valt het meest in de smaak bij de Nederlandse wintersporter. Dit blijkt uit een analyse van ruim 30.000 wintersportbeoordelingen op Zoover.nl. Oostenrijk scoort gemiddeld het hoogst op de meeste facetten, waaronder de sfeer in het skidorp, het verblijf, de kindvriendelijkheid en niet te vergeten de après-ski. Voor de beste ski-ervaring moet je in Frankrijk zijn.

Vakantiegangers beoordeelden op Zoover.nl hun wintersport op het gebied van kwaliteit van de pistes, het skidorp, de accommodaties, het eten, de après-ski en de kindvriendelijkheid. Na Oostenrijk neemt Italië de tweede plaats in en Zwitserland is goed voor de derde plaats. Frankrijk zien we terug op een vijfde plaats maar dat land staat dan wel garant voor een goede ski-ervaring met uitdagende pistes en grote skigebieden.

Favoriete wintersportbestemming

Alfred Cossmann, directeur van het Oostenrijks Toeristenburo is blij met de resultaten: “Als Oostenrijks Toeristenburo zien we al jaren dat Nederlanders graag hun wintersport doorbrengen in ons land. En deze traditie houden we graag in stand. Deze cijfers bevestigen ook nog eens waarom al die Nederlanders jaarlijks de reis naar onze sneeuw maken. En inmiddels stromen de boekingen van Nederlanders alweer binnen”
Het Frans verkeersbureau ziet zeker ook de meerwaarde van Frankrijk: “Frankrijk heeft grote skigebieden die, door de vaak hoge ligging, sneeuwzeker zijn. Ook zijn de gebieden ruim opgezet wat je terug ziet in de beoordeling van de ski-ervaring. Het is jammer dat de kwaliteit van de onderkomens niet als hoogste scoren, we verwachten dat dit snel verandert, er is de afgelopen jaren veel gedaan aan kwaliteitsverbetering” aldus Vincent Toulotte, directeur van Atout France.

Beste onderkomens in Lermoos

De best gewaardeerde onderkomens vinden we in Oostenrijk. Wanneer we kijken naar de grotere skidorpen dan kun je het best overnachten in Lermoos. Met gemiddeld een 8,5 scoren de accommodaties in het dorp in de Tiroler Zugspitzarena het hoogst. Ook Gerlos en Fiss scoren hoog.

Best gewaardeerde verblijf Oostenrijk
Accommodaties in Frankrijk scoren relatief minder. Uitschieters zijn Les Menuires en Belle Plagne. Het verblijf wordt hier met gemiddeld een 7,5 gewaardeerd. Toch is Frankrijk wel de beste bestemming voor wintersporters die niet ver van de piste willen verblijven, met een gemiddelde beoordeling van 8,2. Voor de afstand tot de piste wint Frankrijk het van Oostenrijk en Italië.

De accommodaties in het Zwitserse Zermatt worden goed gewaardeerd terwijl in Duistland de bekende wintersportplaats Garmich-Partenkirchen met het hoogste cijfer aan de haal gaat.

Beste après-ski in Oostenrijk

Voor gezelligheid is Oostenrijk de beste keuze. De après-ski, maar ook het eten, wordt hier het hoogst gewaardeerd. In de top-10 van populaire après-ski plaatsen vinden we alleen maar Oostenrijkse skidorpen terug.

De populairste Après-ski bestemmingen

Van de Franse plaatsen scoort Val Thorens het hoogst op het gebied van après-ski met een 7,7. In Zwitserland is Saas Fee de aanvoerder van de lijst met een 7,9.

Frankrijk heeft pistes met de meeste uitdaging

De Franse wintersportgebieden lenen zich gemiddeld het beste voor de gevorderde wintersporter. De beoordelingen op Zoover geven gemiddeld een 8,3. In de top 10 vinden we overigens ook vijf Oostenrijkse gebieden terug.

Top 10 Skigebieden voor (ver)gevorderden

Beginners kunnen zich naast op Italië ook goed richten op Duitsland en Tsjechië. Doordat de gebieden hier wat kleiner zijn en meer blauwe en vlakkere pistes bieden, zijn deze bestemmingen ideaal voor de minder gevorderde skiër.

Slechtste en beste accommodaties

Voor veel vakantiegangers is de accommodatie zeer belangrijk. De gastvrijheid, de aankleding, de matrassen en het eten worden nogal uiteenlopend gewaardeerd. Daarom stelde Zoover een lijst samen met accommodaties die absoluut niet en wel de moeite waard zijn.

Het slechts scoort de Bed & Breakfast “Corona”, vrijwel niemand waardeert deze accommodatie positief. Er zijn veel klachten over de gastvrijheid en het ontbijtbuffet is volgens de Zoover beoordelaars een aanfluiting.

Slechtste wintersportaccommodaties in Europa

De lekkerste bedden vind je in “Haus Sonnenspitze”. Zeer gastvrij met op 100 meter lopen een skibusverbinding richting de Zugspitzarena. De eigenaren doen er alles aan om het naar je zin te maken.