Laptop en iPad massaal mee op vakantie

- 2 juli 2012

Laptop en iPad massaal mee op vakantie

- 2 juli 2012

We zeulen ieder jaar van alles mee naar onze vakantiebestemming. Het mag aan niets ontbreken. Zoover vroeg haar bezoekers in het Zoover Panel wat er mee ging ter vermaak op vakantie. Uit de antwoorden blijkt dat de laptop en tablet massaal mee de koffer in gaan. Maar het populairste item voor vakantievermaak zijn ze niet.

Bijna de helft van alle vakantiegangers neemt laptop of tablet mee

Dit jaar neemt bijna 50% van de vakantiegangers een laptop of een tablet, zoals een iPad, mee. 25% neemt de “ouderwetse” laptop mee, bijna net zoveel vakantiegangers gaan voor de lichtere tablet computer. De populariteit van laptops en tablets zorgt er ook voor dat we steeds meer eisen stellen aan onze accommodatie. Zo is voor bijna 75% van de vakantiegangers internettoegang belangrijk bij het boeken van camping of in het hotel. Daarvan wenst meer dan 60% WiFi ontvangst op het gehele terrein. Bijna 30% is tevreden met een centraal punt bij bijvoorbeeld de receptie. Voor slecht 4% is mobiel internet afdoende.

Boek nog steeds populairste vermaak

Een goed boek neemt in 62% van de koffers ruimte in beslag. Als gevolg van de opkomst van de e-reader nemen we meer boeken mee dan ooit, gemiddeld 9 stuks. Van de papieren exemplaren gaan er zo’n 2 a 3 mee in de koffer.
Ook tijdschriften zijn voor 50% van de respondenten belangrijk voor het vermaak op vakantie. Bijna 40% vermaakt zich met puzzelboekjes. Ouderwetse gezelschapsspelletjes gaan ook bij zo’n 40% mee. De modernere spelcomputer is nog een stuk minder populair. Deze mag mee bij bijna 6% van de vakantiegangers in 2012. Een muziekje voor tijdens de reis of op het strand doet het ook goed: Mp-3 spelers  zoals de iPod gaan in zo’n 24% van de koffers mee.

Steeds meer E-bikes

Nederlanders zouden natuurlijk geen Nederlanders zijn als we niet ook onze fietsen mee zouden slepen, 12% zegt deze mee te nemen. Opvallend vaak, in 80% van de gevallen, wordt de “gewone fiets” achterop de trekhaak gezet. Daarbij lijkt de E-bike (elektrische fiets) een flinke opmars te maken. Mountainbikes en Racefietsen zijn goed voor zo’n 19% van de trekhaakbagage

Sudoku populairste puzzelboekje voor bij de tent

Met 40% is Sudoku is het populairst onder Nederlandse puzzelfanaten op vakantie gevolgd door kruiswoordpuzzels, Zweedse puzzels en de welbekende varia. Cryptogrammen zijn te zware kost voor op vakantie, slecht 4% van de puzzelfanaten neemt deze variant mee in zijn handbagage.