hollandse-kaas

Denk jij dat Nederland onder buitenlanders alleen bekend staat om haar klompen, windmolens, tulpen en drugs? Dan heb je het mis. Ons land wordt hier in het algemeen wel mee geassocieerd maar als positieve kenmerken worden ze zelden genoemd.

Waar we in het buitenland vooral om bekend staan is onze kaas, onze bruisende hoofdstad Amsterdam, Nederland als fietsland en wijzelf; de vriendelijke inwoners! Dat blijkt uit imago-onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Onderzoek
Er is onderzoek gedaan in meer dan 10 landen; België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Britannie, Verenigde Staten, Italië, Spanje, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Nederland. In alle markten zijn meer dan 1000 interviews afgenomen. Hieronder lees je meer over de resultaten van dit onderzoek naar het imago van Nederland.

Vrijzinnig en tolerant volk
In het onderzoek is aan de hand van een aantal eigenschappen gevraagd naar het algemene imago van de Nederlanders. Nederlanders worden als vrijzinnig en vrijdenkend volk beschouwd, zijn bovendien tolerant en goed in het spreken van andere talen. Nederlanders hebben een minder positief imago door vermeend drugsgebruik. De lastige Nederlandse taal spreekt de ondervraagden evenmin aan. Een meerderheid van de Duitsers vindt dat Nederlanders vooroordelen hebben.

Vakantieland voor korte vakanties
Als vakantieland scoort Nederland als zeer goed als bestemming voor korte vakanties. Nederland biedt immers veel mogelijkheden op korte afstand en is volgens de respondenten  goed te bereiken.

Verrassend
De belangrijkste drijfveer om ons land te bezoeken, is dat het een verrassende bestemming is. Maar mensen die Nederland nog nooit bezocht hebben en ons land enkel associëren met tulpen, molens en klompen, zijn minder snel geneigd om ons land te bezoeken.

Lees hier alle onderzoeksresultaten van het NBTC.

Redacteur

6 juli - 2010