kredietcrisis

Het is het gespreksonderwerp van de dag: de kredietcrisis. Heeft de crisis ook gevolgen voor vakantie? Is er sprake van een vakantiecrisis?
Zoover vroeg aan haar bezoekers: “Hoe zijn jouw vakantieplannen gewijzigd door de kredietcrisis?” Op deze vraag kregen we ruim 300 reacties van jullie!

De meerderheid, 67%, trekt zich niets aan van de crisis en boekt zonder zorgen die welverdiende vakantie. Vakantie is immers een bron van ontspanning en plezier, dus onmisbaar in deze drukke tijden. Hier zullen we niet snel op bezuinigen. Bovendien merken de meesten van ons helemaal niets van de crisis in eigen portemonnee. Toch zegt in totaal 33% zich wel wat aan te trekken van de crisis. Zo geeft 18% aan nog niet te boeken maar eerst af te wachten wat de gevolgen van de crisis zijn voor de prijzen van o.a. luchtvaartmaatschappijen, touroperators en het eigen vakantiebudget. 13% Geeft aan goedkoper op vakantie te gaan door de stijgende kosten en afname van het eigen budget. Maar ook om te voorkomen dat men betrokken raakt bij rampscenario’s, zoals faillissement van een vliegtuigmaatschappij. Sommigen van ons kiezen bijvoorbeeld dit jaar liever voor een vakantie in Nederland dan een vliegvakantie naar Turkije. Tot slot geeft 2% aan helemaal niet op vakantie te gaan. Reden daarvoor is een krap budget dat door de crisis helemaal geen mogelijkheid meer biedt voor een weekje weg met het gezin…

Lees verder om een aantal reacties te lezen!

‘Ik vind het een voordeel, in januari heb ik een reis geboekt van 1 week, 1 persoon all inclusive naar Tunesië die bijna € 200,- goedkoper is dan in de gids vermeld. Oorzaak van de prijsdalingen lijkt mij de afgenomen vraag, voor consumenten dus een gunstige ontwikkeling.’

‘Eerlijk gezegd wijzigt de kredietcrisis weinig aan mijn vakantieplannen. Pas als de regering gaat bezuinigen en de belastingen omhoog gaan, zal ik misschien minder kunnen reizen!’

‘Voorlopig wachten wij af en zullen dit jaar zeker geen vroege boeking doen. Niet alleen in afwachting van ons budget, maar ik verwacht ook faillissementen in de reiswereld of bij de vliegtuigmaatschappijen.’

‘Door al die negatieve verhalen heb ik juist behoefte er eens uit te vliegen en de zorgen van me af te zetten. Tevens moeten we nu juist geld uitgeven om de economie draaiende te houden.’

‘Het is voor ons zo dat we denken dat een zomer vakantie volgend jaar er niet meer in zit. We gaan elk jaar op vakantie maar mede door de toegenomen prijzen denk ik dat het volgend jaar niet meer gaat om met een gezin met twee kinderen van 16 en 18 op vakantie te gaan.’

‘Door een groot verlies van onze mooie spaarcenten in aandelen bij Fortis, zijn wij genoodzaakt enkele jaren tot onze grote spijt, niet meer op reis te trekken.’

‘Wij hebben gewoon weer een trip naar Rome geboekt dit najaar. We zijn het zat dat iedereen (vooral de media) elkaar gek maakt over de kredietcrisis.’

‘Ik overweeg om te gaan bezuinigen op mijn vakantie. Redenen: 1. Stijgende ziektekosten 2. Onzekerheid over de hypotheekrente 3. Stijgende energiekosten 4. Waarde daling eigenwoning’

‘Laten we hopen voor de vakantiebranche dat het meevalt, onze dochter werkt er ook in. Zij werkt bij een touroperator waar dit voorjaar nog op de “steden afdeling” 8 mensen werkten. Nu kunnen ze het werk met ongeveer 4 mensen ruimschoots aan.’

‘Wij gaan dit jaar op dezelfde manier op vakantie. Goed uitkijken, vroeg boeken en veel vergelijken kan je honderden euro’s besparen. Zo konden wij vorig jaar door te vergelijken € 900 uitsparen!’

‘Op dit moment zien wij, beiden 55+, geen aanleiding om onze vakantieplannen te wijzigen. We zijn nu zover, dat we buiten het drukke seizoen op vakantie kunnen gaan, we hebben nog een redelijke gezondheid, dus gaan we ervoor. Uitstellen, nee dus, later wellicht spijt dat we niet gegaan zijn…’

‘Wij zijn inderdaad nu meer dan ooit van plan korter van te voren te boeken, vanwege: 1. Kleinere kans op problemen door uitval reisorganisaties, 2. Prijsveranderingen door de kredietcrisis (mogelijk meer/andere aanbiedingen/mogelijkheden) 3. Het beleid van luchtvaartmaatschappijen die dan minder de kans hebben de prijs nog te veranderen (bijv. brandstoftoeslagen), 4. Betere inschatting effecten van eventuele politieke onrust (bijv. nu Bali/Thailand) 5. Betere inschatting eigen financieringsmogelijkheden. (tegoeden op banken)’

‘In de huidige situatie zullen we onze vakantieplannen nog even opschorten, totdat er meer duidelijkheid is over de duur en omvang van deze crisis. Als de economische crisis om zich heen slaat en er een recessie op komst is, gaan we helemaal niet meer de komende twaalf maanden.’

‘Welke crisis? Kijk maar eens rond, ik zie geen enkele verschil in het gedrag van de mensen, als ik zie dat de terrasjes noch altijd vol zijn is er volgens mij nog geen crisis , de pers wil ons dit doen geloven.’

‘De kredietcrisis heeft onze vakantieplannen vooralsnog niet veranderd, maar spannend vind ik het allemaal wel. We hebben namelijk al voor de crisis een camperreis in Amerika geboekt voor volgend jaar juni. Op dat moment stond de US dollar nog gunstig. Ook die is weer duurder geworden en waar gaat het naar toe? We zijn heel benieuwd waar de uiteindelijke reisprijs op uitkomt, want al staan de vliegtarieven wel vast en ook de (vroegboek)prijs van de camper, de diverse toeslagen en tax kunnen nog behoorlijk roet in het eten gaan gooien. En ook het verblijf in de States zal duurder uitvallen dan gedacht. Het zal er allemaal niet goedkoper op worden. Ons jaarlijkse weekje naar de sneeuw laten we deze winter dan ook maar schieten.’

‘De crisis heeft totaal geen gevolgen voor mijn vakanties. Wij blijven gewoon gaan, zo vaak als wij gingen, 4 a 5 keer per jaar. Ook vallen onze bestemmingsplannen daardoor niet in het water. Wij bezuinigen desnoods ergens anders op, maar genieten van het leven blijven wij doen. Wij zijn alle twee wao-ers en de één heeft kanker, dus vakantie is belangrijker dan die rot centen.’

Uitgelichte berichten

Redacteur