zakkenroller

Er is niets wat je vakantie zo kan verpesten, dan dat je waardevolle spullen worden gestolen. Er zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat de kans op beroving en diefstal kleiner wordt. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen! Zoover heeft een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Voordat je vertrekt

‘Het voornaamste is dat ik goed na ga of mijn auto in goede staat is. Daar hoort bij dat ik een service beurt een maand tevoren laat doen.’

‘Zet nooit je adres aan de buitenzijde op je koffers. Iemand ziet je op de luchthaven staan met je koffers,noteert je adres , weet dat je vertrekt voor een bepaalde tijd. Dus tijd genoeg om bij jou thuis in te breken.’

‘Koffers laten sealen. Bij aankomst direct controleren en als de seal verbroken en/of beschadigd is meteen een luchthaven ambtenaar (politie, douane, marechaussee) erbij halen.’

‘Zoek vooraf uit wat het adres is van de Nederlands consulaat of ambassade om ter plekke te kunnen bereiken in geval van calamiteiten en zoek na aankomst direct uit waar en hoe je de politie ter plekke kunnen bereiken.’

‘Zorg dat familie en /of vrienden weten dat je op vakantie bent, voor hoelang, en waarheen.’

‘Laat altijd waardevolle spullen thuis, of bij familie waar je van op aan kunt, zelfs tijdens je vakantie kan het zijn dat er wordt in gebroken, laat nooit bankpasjes thuis of sieraden van waarde. Het is een stuk aangenamer als je van vakantie terug komt en je waardevolle spulletjes bij je familie kan ophalen.’

‘Wij zijn in de nacht van vertrek, dus nog thuis, beroofd. Onze tips: Laat NOOIT je handbagage en andere bagage in de woonkamer staan,maar neem het bij je (zo dicht mogelijk) En vergeet ook je autosleutels niet. Zorg dat je ze bij je draagt.’

‘Sluit altijd een annuleringsverzekering af. Een doorlopende annuleringsverzekering kost maar een paar tientjes per jaar extra bij je reisverzekering. Zorg ook dat je deze hebt. Maak een lijstje in je telefoon met belangrijke adressen. Zoals een telefoonnummer om je passen te blokkeren. Eventueel nummers van ambassade.’

Je spullen

‘Je tas met spulletjes op je buik dragen, ze snijden zo de bodem eruit en weg is alles.’

‘Nooit iets op of naast een tafeltje zetten of leggen. Mensen kunnen je aanspreken, afleiden en weg is de buit.’

‘Altijd een voet door je tashengsel heen of stoelpoot waar je op zit als je even ergens wat gaat drinken/eten.’

‘Tas altijd dragen met de gesloten sluiting naar het eigen lichaam gekeerd. Zeker met tassen met een flap handig.’

‘Draag waardevolle apparatuur (foto of filmcamera) altijd met het bandje om de pols gewikkeld.’

‘Laat alle sieraden van waarde thuis en neem een goedkoop supermarkt horloge en/of wat simpele kralen sieraden mee.’

‘Neem zo min mogelijk contant geld mee als je de straat op gaat, laat pasjes goed opgeborgen achter en neem een goede duidelijke kopie van je paspoort mee.’

Je houding

‘Kleedt je onopvallend, meer in de stijl van de autochtone bevolking zelf.’

‘You have to blend up with the people; Met andere woorden: Je moet niet te veel opvallen en een beetje gewoon doen.’

‘Loop niet demonstratief voor iedereen zichtbaar met camera, fototoestel of duur mobieltje. Stop dit soort zaken in een onopvallende linnen of plastic tasje.’

‘Als je de weg kwijt bent, vraag niet aan de eerste de beste voorbijganger de weg, maar stap een winkel binnen voor info.’

‘Goed luisteren naar adviezen van mensen die het kunnen weten in die landen en gebruik maken van die adviezen; dus bijvoorbeeld niet ons begeven op plekken waarvoor gewaarschuwd is dat het gevaarlijk kan zijn.’

‘Onder geen beding wat dan ook meenemen voor anderen.’

‘Altijd een plek zoeken met de rug tegen de muur. Overzicht is dan iets meer dan 180′ gezichtsveld en niemand kan achter je komen.’

‘Sla een vriendelijk aanbod van een onbekende af, om even een foto van je te maken. ‘

‘Ook ondanks het aanwezige bewakingspersoneel in de lobby van een hotel waar veel mensen in- en uitlopen, blijft extra alertheid geboden.’

Geld

‘Wissel nooit geld bij zwarthandelaren op straat, dit is vragen om opgelicht te worden.’

‘Verdeel je geld over verschillende plaatsen. Stop nooit alles in je portemonnee maar maak ook gebruik van een tasje om je hals of geldriem die je onder je kleren draagt.’

‘Benut een steelbeurs.. Dat is een beurs waar nauwelijks iets in zit voor als ergens gaat betalen. Je echte geld heb ik dan in een in de binnenvoering, afsluitbare zak of buikband.’

‘Zorg dat je altijd wat kleingeld en een paar euro biljetten van euro 5 los in je zak hebt, zodat als je toch wat wilt kopen je niet de portemonnee hoeft te pakken en neem wat afstand om gepast geld uit te tellen.’

‘Koop nooit wat van mensen die op de weg naar je toekomen.’

‘Ik steek mijn bankkaart en reserve geld onder een zooltje in mijn schoen.’

Taxi

‘Stap niet in elke willekeurige taxi en maak vooral voor het instappen goede prijsafspraken met de chauffeur.’

‘Probeer voor elkaar te krijgen een vaste taxi te hebben evt. met vaste chauffeur van een goed aangeschreven bedrijf en zorg dat je altijd het telefoonnummer bij je hebt.’

Pinnen

‘Goed afschermen.’

‘Alert zijn op verdachte figuren in de buurt.’

‘Pin bij grote banken met cameratoezicht’

‘Pin overdag, als er nog bewaking aanwezig is.’

Onderweg met de auto

‘Laat je auto onderweg tijdens een pauze nooit onafgesloten staan, ook al zit je vlakbij op een bankje.’

‘Blijf bij het tanken in de auto met de portieren afgesloten, terwijl de ander tankt.’

‘Wanneer iemand je gebaart je auto te stoppen of uit je auto te stappen omdat er wat aan mankeert, doe dit niet. Het is een veelvoorkomende truc. Het beste kun je (doen alsof) je je partnervakantieganger belt om hen te vragen of er daadwerkelijk wat aan de achterzijde van de auto mankeert. Je zult zien hoe snel de persoon verdwijnt.’

Auto huren

‘Kijk eerst op internet want de prijsverschillen zijn zeer groot. En als je eenmaal de lokale (lage) prijzen kent: spreek er daar ter plaatse over met de hostess van de touroperator. Zij kennen die verhuurkantoren ook en ze verdienen ook graag een centje bij. Het zal niet het bodemtarief zijn, maar ze zullen je steeds helpen als er problemen zijn met de huurwagen.’

‘Tip voor alle mensen die een auto willen huren in het buitenland: ALL RISK verzekeren!!!’

‘Met een huurauto (dus Spaanse nummerplaat!) op stap in Andalusië, werd ALLE bagage uit de auto van mijn zoon en vriendin geroofd in Ronda! Naast de weg werd de auto op klaarlichte dag leeggeplunderd. En dat gebeurt meer.

Nu hebben we dat ‘opgelost’ of minstens heel wat moeilijker gemaakt: alle (gesloten) koffers worden met eenzelfde staalkabel (fietskabel) of fijne ketting aan elkaar gehangen(door de handvatten of lussen ) de ketting gaat door één of andere kofferhaak van de auto en wordt tenslotte ‘ verzegeld’ met een hangslot! Het is meer werk om het uit te leggen dan om het te doen…zo is het VEEL moeilijker om nog iets te stelen.’

Kamperen

‘Als je gaat wildkamperen doe dat dan niet nabij een drukke stad als Rome of Amsterdam. Zoek een rustige plek waar nauwelijks mensen komen en observeer de omgeving goed. Zet je tent pas op als het begint te schemeren. Als ze niet weten dat je er bent kunnen ze je ook niet beroven.’

‘Bij een camper naast ons is er slaapgas ingespoten,ook de hond was bedwelmd. De portemonnee en de sleutel van de camper waren gestolen. Vanaf die tijd sluit ik binnen de caravan af met een touw.’

Redacteur

24 september - 2008