Bijna 1.500 Nederlanders hebben de afgelopen twee weken op zoover.nl gestemd op hun favoriete stad om Koningsdag te vieren. Niet Amsterdam, maar Utrecht is de grote favoriet en krijgt 23 procent van de stemmen. Alkmaar volgt op de voet en behaalt met 21 procent een tweede plaats. Onze hoofdstad met steevast de meeste bezoekers eindigt op de derde plek.

Stemmen maar!

We hebben jullie allemaal gevraagd te stemmen op jullie favoriete Koningsdag-stad. In totaal hebben maar liefst 1.477 mensen gestemd waarvan de meesten Utrecht als favoriet tipten. Alkmaar, de winnende stad van vorig jaar, wist de eerste plaats net niet te behalen. Met elf procent van de stemmen blijft Amsterdam de steden Groningen en Arnhem maar net voor in de top vijf.

Kingsday poll

Domstad kleurt oranje

Utrecht biedt voor ieder wat wils tijdens Koningsdag; van verschillende feesten op pleinen in de binnenstad tot bootje varen over de grachten en traditionele vrijmarkten binnen en buiten het centrum. Voor zowel jong als oud is er genoeg te doen in de populaire Domstad. Uniek is dat de vrijmarkt hier op Koningsnacht al begint, extra veel uren marktplezier dus! Jennifer Felix, woordvoerder van de Gemeente Utrecht is blij met de uitslag: ‘Hartstikke leuk dat mensen uit het hele land zo enthousiast zijn over het Oranjefeest in Utrecht. In onze nieuwe Koningsdag app staat een overzicht van alle evenementen en het laatste nieuws. Op deze manier willen we het voor iedereen nog makkelijker maken een geslaagde Koningsdag te vieren.’

Utrecht kleurt oranje

Utrecht kleurt oranje

Alkmaar & Amsterdam

Het Noord-Hollandse Alkmaar doet niet onder als populaire stad om het Oranjefeest te vieren. Op de Paardenmarkt vindt het grote Gramdioze Koningsdagfeest plaats waar zowel nationale als internationale artiesten zullen optreden. Verder zijn er diverse podia met mooie optredens en vrijmarkten door heel de stad. In Amsterdam zijn door heel de stad traditiegewijs vrijmarkten te vinden en is het van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat één groot Oranjefeest. Als je Koningsdag dit jaar in Alkmaar viert, is het misschien leuk om er nog een dag aan vast te plakken. Alkmaar is eind vorig jaar namelijk verkozen tot leukste winkelstad van het land!

In welke stad vier jij Koningsdag dit jaar? Laat het ons weten in de comments. En natuurlijk: veel oranje-plezier!

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Redactie

Redacteur