Het heeft geen zin om je vakantieplannen voor komend seizoen te baseren op de mooie zomer die we vorig jaar in Nederland hebben gehad. Waarom? Dat leggen de metereologen van Weeronline graag aan je uit.

Vakantieplannen uitstellen

Wie gegarandeerd wil zijn van zonnig en zomers weer tijdens de zomervakantie kan beter niet in eigen land blijven. “Met de zomer van 2018 vers in het geheugen is het beeld van een zonvakantie in eigen land heel positief, maar de zomer van 2018 is niet representatief voor de Nederlandse zomer”, zegt Jaco van Wezel, meteoroloog van Weeronline.

Waarom?

Jaco van Wezel: “Zo’n hete en droge zomer als in 2018 komt gemiddeld eens in de veertig jaar voor in ons land. Vorig jaar leken we een landklimaat te hebben, maar in Nederland hebben we toch echt een zeeklimaat. Normaal gesproken waait de wind vanuit het westen tot zuidwesten en is het wisselvallig. Dat betekent zeker niet dat de zomers in eigen land per definitie slecht zijn, maar vaak bestaan uit een mix van zon, wolken en enkele buien. Seizoensverwachtingen voor de zomer zijn vaak niet heel betrouwbaar en zijn zeker in februari nog niet te geven. Het weer in de zomer van 2019 kan dus nog alle kanten op!”

Advies van Zoover

Kijk, een zongarantie kunnen we je niet geven. Maar de kans dat jouw zomervakantie in Spanje, Turkije of Egypte een zonnige aangelegenheid wordt, is groot. Benieuwd naar onze zonnige zomervakantie top 5 met geweldige accommodaties? Bekijk snel ons lijstje:

1. Una cerveza por favor! Op naar Spanje:
Bed and Breakfast Villa Conmigo is de beste in de regio én heeft een Gouden Zoover Award. Met een gemiddeld cijfer van een 9,9 weet je dat je hier goed verwend wordt. Liever een hotel? Kies dan een van onze top 10 hotels in Spanje.

2. Topvakantie in Turkije
Over Hotel Melas Lara schrijft Koen: ‘Zeer schoon hotel met zeer vriendelijk personeel. Het eten is altijd heerlijk. Kamer is zeer ruim en comfortabel.’ Op naar Turkije!
3. Altijd goed: Egypte!
Geen zin in kinderen om je heen? Dan tippen we Hotel Premier Le Reve & Spa Adult Only, hier kom je goed tot rust aan de rand van een van de vele zwembaden. Liever aan het strand relaxen? Dat ligt op een steenworp afstand.
4.  Grandioos Griekenland
Wauw, in een van deze beach villas zouden wij wel een vakantie willen spenderen. Villa Amousso Beach Villas wordt gemiddeld met een 9,7 beoordeeld en de uitzichten zijn werkelijk betoverend.

Invloed van klimaatverandering

In het opwarmende klimaat worden droge zomers nog droger en natte zomers nog natter. De droogte verergert, doordat bij hogere temperaturen meer vocht kan verdampen. Is het eenmaal wisselvallig en nat, dan kan bij hoge temperaturen veel vocht verdampen. De buienwolken worden ook groter in een warmer klimaat en dus produceren ze meer neerslag. We zien de laatste jaren heel vaak dat de zomers nat en zonnig verlopen. Dit komt doordat er vaak in korte tijd veel neerslag valt en het tussendoor flink zonnig is.

Veranderen jouw vakantieplannen op basis van deze informatie?

Wil jij kans maken op een wintersportvakantie t.w.v. €1.000 naar Tirol in Oostenrijk? Schrijf dan nu een review en doe mee.

Uitgelichte berichten

Lieneke