Wat moet ik doen als ik geskimd ben in buitenland?

Redactie - 10 januari 2019

Wat moet ik doen als ik geskimd ben in buitenland?

Redactie - 10 januari 2019

Sta je op je vakantiebestemming klaar om je vakantiegeld eindelijk uit te geven…. is je hele bankrekening leeg! Wat moet ik doen als ik geskimd ben in het buitenland?

• Blokkeer je pinpas zo snel mogelijk. Dit kan via de app van je bank of door contact op te nemen met de klantenservice. Zorg dus altijd dat je de contactgegevens bij de hand hebt.
  • Neem altijd meerdere betaalmiddelen mee op vakantie en bewaar deze niet bij elkaar. Zo kun nog met je creditcard betalen wanneer je pinpas is geblokkeerd.
  • Doe aangifte bij de lokale politie en vraag om een schriftelijke verklaring.
  • Banken zijn verzekerd tegen skimmen. In de meeste gevallen krijg je je verloren geld dus gewoon terug.

Hoe word je geskimd?

Hoe meer elektronisch betaalverkeer, hoe populairder skimmen helaas wordt. Skimmen is een vorm van betaalpasfraude. Criminelen kopiëren hierbij de magneetstrip van je pas met een speciaal matje of opzetstuk in de pinautomaat. Hiermee kunnen ze een kopie van je pinpas maken.

De criminelen zorgen dat ze jouw pincode te weten komen, bijvoorbeeld door deze af te kijken wanneer je iets afrekent of geld uit de automaat haalt. Als ze alle informatie hebben, kunnen de fraudeurs geld opnemen en betalen van jouw rekening.

Hoe voorkom je dat je geskimd wordt?

Helemaal voorkomen dat je geskimd wordt, kan helaas niet. Zeker niet omdat criminelen steeds nieuwe trucs verzinnen om jouw geld te stelen. Maar je kunt wel een aantal dingen doen om te zorgen dat de kans zo klein mogelijk is dat jouw geld in verkeerde handen valt:

• Controleer of de gleuf en het toetsenbord van de pinautomaat goed vastzit. Wanneer deze los zitten, kan dit fraude betekenen.
  • Hangen er camera’s bij de pinautomaat? Criminelen zullen vooral kiezen voor een automaat waar geen toezicht op gehouden wordt.
  • Neem nooit hulp aan van een ‘vriendelijke’ local bij het pinnen en laat je niet afleiden.
  • Zorg dat niemand je pincode kan zien. Let hierbij bijvoorbeeld ook op spiegels in de omgeving.
  • Check tijdens je vakantie regelmatig je saldo. Mochten er gekke dingen te zien zijn, dan kun je meer schade nog voorkomen.

Cash in het buitenland

Op sommige vakantiebestemmingen komt fraude zoveel voor, dat je er eigenlijk beter helemaal niet kan pinnen. Bijvoorbeeld in een aantal gebieden in Thailand en de Dominicaanse Republiek. Zorg in dit geval voor cash geld of reischeques die je kunt verzekeren.

Het is altijd handig om wat contant geld mee op zak te nemen. Zoveel pinautomaten als er in Nederland zijn, zie je op de meeste plekken in het buitenland niet. Lisette de Gouw schrijft bijvoorbeeld in haar review over Hotel Sol House Taghazout Bay Surf in Marokko: ‘Handig om te weten is dat er geen pinautomaat in Taghazout is. Dus om geld op te nemen kun je dit het beste bij aankomst op het vliegveld doen of in Agadir.

Ben jij wel eens geskimd op vakantie? Deel je ervaringen in de reacties!