Liever ergens anders zitten in het vliegtuig, bijvoorbeeld bij het raam of juist bij het gangpad? Je kunt vragen of een andere passagier van stoel wil ruilen. Beleefdheid en een beetje inlevingsvermogen zijn de sleutel tot het krijgen óf behouden van een goede stoel. Van stoel wisselen in het vliegtuig? Zó vraag je het!

Stoel wisselen in het vliegtuig

Regels en ongeschreven wetten

Als passagier moet je de zitplaats die op je instapkaart staat, ​​accepteren. Dit is belangrijk voor de gewichtsbalans in het vliegtuig. Maar ook veiligheidsredenen spelen een belangrijke rol. Bovendien moet het cabinepersoneel weten welke passagier in welke stoel zit, vanwege speciale verzoeken, zoals speciale maaltijden, of omdat ouders reizen met een baby.

Er zijn ongeschreven wetten in de wereld van passagiersvluchten, zoals waarom de passagier in de middelste stoel beide armleuningen krijgt. Wie heeft deze regel bedacht? Waarom heeft een andere passagier uit de rij niet het recht op een tweede armleuning? En waarom mag de passagier aan het gangpad niet zomaar zijn knieën intrekken als een andere passagier uit de rij naar het toilet moet? Alles heeft te maken met normen en waarden. Het is gewoon beleefdheid, toch?

Stoel wisselen in het vliegtuig

Stoel wisselen in vliegtuig? Beleefd vragen!

Van stoel wisselen in het vliegtuig? Dan geldt de volgende regel: je biedt als swapper alleen een gelijkwaardige of betere stoel aan. Vragen om een stoel aan het gangpad, omdat je dichter bij het toilet wilt zitten vanwege een zwakke blaas of omdat je een korte overstaptijd hebt, zijn ook goede excuses. Het is over het algemeen onaanvaardbaar om een ​plaats aan het raam te zoeken en een stoel in het midden van een rij aan te bieden. Proberen kan altijd. Niet geschoten, is altijd mis. Ook hier geldt, met een portie beleefdheid kom je een stuk verder dan met een agressieve toon.

Stoel wisselen in het vliegtuig

Hoe kun je een verzoek beleefd weigeren?

Julia Buckley is een passagier die ‘nee‘ zei tegen een vraag om van stoel te ruilen. De Londense journalist ziet eruit als een normale, gezonde reiziger. Ze lijdt echter aan chronische pijn en schreef een boek over reizen met een slopende, maar onzichtbare aandoening. Het krijgen van een A-stoel maakt een enorm verschil in hoe zij zich aan het eind van een vlucht voelt. ‘Ik ben maar één keer gevraagd om mijn stoel op te geven, door een stel dat per se naast elkaar wilde zitten. Ze waren erg geïrriteerd, toen ik weigerde, en probeerden me te vertellen dat een stoel aan het gangpad ook comfortabel is. Toch bleef ik zitten.’

Nee‘ komt dus weleens voor, maar het is niet de reactie waar je op hoopt. Houd er rekening mee dat er passagiers aan boord kunnen zijn die extra hebben betaald voor hun zitplaats. De kans dat zij van stoel willen ruilen, is dan ook nagenoeg uitgesloten. Of het nu gaat om extra beenruimte, een stoel bij de nooduitgang of stoelen in een hogere klasse, zij zijn een contract aangegaan met de luchtvaartmaatschappij voor extra service. En dan zul je je neer moeten leggen bij: ‘Nee, ik heb betaald voor deze stoel.’

Stap jij binnenkort op het vliegtuig naar Slovenië? Dan zijn dit onze 6 favoriete accommodaties:

Farm Camping Zelinc           NaturPlac NaŠkali 

Center Kekec                           Kamp Klin

Camp Lijak                              Vrhpolje

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Marcel

Redacteur

21 mei - 2019

Reacties