Op warme dagen verkassen we maar wat graag naar het terras. Voor een koel drankje, lekker mensen kijken en genieten van het zonnige weer. Wist je dat er wel wat (ongeschreven) terrasregels bestaan? Dit zijn ze.

Foto via Unsplash: Mattias Diesel

1. Luidruchtig roddelen: no go

Als je op je het terras zit, ga je automatisch mensen kijken, lijkt ons menselijk. Opmerkingen maken of roddelen is een ander verhaal: doe dat niet. Of, als je het toch niet kunt laten, zo zacht mogelijk. Wel zo netjes tegenover degene over wie je het hebt en je terrasburen.

2. Je shirt uittrekken

We snappen dat het warm is, maar halfnaakt op het terras gaan zitten, wordt niet altijd gewaardeerd. Trek liever iets luchtigs aan en zoek desnoods een verkoelend plekje onder de parasol. Blote voeten op een stoel, of erger: op tafel, gaat ook tegen de terrasregels in.

3. Zeggen dat je tevreden bent…

…als dit niet zo is. Wij Hollanders klagen graag, ook over de bediening op het terras. Of over het eten dat niet goed was. Maar niet tegen de juiste persoon: de ober of serveerster. Fout! Geef aan dat je niet blij bent, dan kan er een oplossing geboden worden.

Foto via Unsplash: Drew Beamer

4. Te hard praten

Het is supergezellig met je vrienden op het terras, een (alcoholisch) drankje in je hand. Jullie hebben elkaar veel te vertellen en lachen om elkaars grappen. Helemaal leuk, maar houd wel een beetje rekening met je buren, zodat zij elkaar ook nog kunnen verstaan.

5. Roken

Nou ja, op sommige terrassen dan, zoals bij Café-Restaurant Amsterdam in de hoofdstad. Die kiezen namelijk voor een rookvrij terras. Mag je wel roken, houd je dan een beetje rekening met je buren die niet in de rookwalm willen zitten? Of vraag even of het oké is als je rookt, dat wordt door niet-rokers vaak erg gewaardeerd.

6. Discussie voeren met je buren

Heb je last van je buren, omdat zij in je gezicht roken of luid praten? Tik ze even aan om en leg kort uit waar je mee zit, maar ga geen discussie aan. Helemaal niet als er drank in het spel is, dit levert regelmatig ruzies op. Verplaats desnoods naar een andere tafel.

Foto via Unsplash: Helena Yankovska

7. Vechten om een plek op het terras

Met mooi weer zit het terras in no time vol en is het soms ‘vechten geblazen’ om een plekje, Maar liever niet letterlijk! We hebben een tip voor je: vraag aan de bediening of je aan de eerstvolgende lege tafel mag gaan zitten en wacht dan even aan de zijkant.

8. Met tafels schuiven

Ai, de bediening wordt er niet blij van als je zelf met tafels gaat schuiven om met meerdere personen te kunnen zitten. Vraag de ober of serveerster liever even om hulp, dat zorgt ook voor de minste onrust op het terras.

9. Je kinderwagen midden op het terras neerzetten

Niet handig voor de bediening, niet handig voor de doorloop. Kijk even of je de wagen ergens aan de zijkant kwijt kunt of vraag iemand om te ruilen van tafel.

10. Stoelen reserveren

Natuurlijk, een plekje reserveren bij je favo spot voor je vriendin die binnen vijf minuten naast je zit is prima. Maar een tiental stoelen en tafels bezet houden totdat de hele groep er is, is niet echt netjes en wordt niet gewaardeerd.

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redactie