Ben jij de grijze luchten, polderlandschappen en stamppotten beu? Hup, pak je biezen. Het dorpje Sambuca op het Italiaanse eiland Sicilië verkoopt huizen voor de symbolische prijs van jawel: 1 euro.

Espresso, olijfolie, wijn..

…zon, olijven, pistachenoten, pasta, pizza, limoncello, Italiaanse mama’s en we kunnen nog wel even doorgaan. Al dit fijns vind je in een van onze favoriete vakantielanden: Italia! Maar waarom enkel vakantie vieren als je er ook kunt wonen?

Addertje onder het gras

Nee, het is niet de Etna die op springen staat. Het addertje is dat je het huis moet opknappen voor minimaal €15.000, hier krijg je wel drie jaar de tijd voor. Ook moet je een borg betalen van €5.000 die je terugkrijgt zodra de renovatie is voltooid. Maar als je alles bij elkaar optelt, is het alsnog een spotprijs. Zeker als je het vergelijkt met een piepklein appartement in bijvoorbeeld Amsterdam – inclusief polderlandschappen, grijze luchten en stamppotten.

Waarom?

De burgemeester van Sambuca, Giuseppe Cacioppo, legt uit dat de bevolking terugloopt en dat hij daarom deze actie is gestart. “Met nieuwe inwoners kunnen we voorkomen dat de stad uitsterft.” Ook vertelt hij meer over Sambuca: “de stad staat bekend als de City of Splendor. Dit vruchtbare stuk land bevindt zich in een natuurgebied en zit bomvol historie. Prachtige stranden, bossen en bergen omringen ons. Het is hier vredig en rustig, een ideale plek om te detoxen.”

Ben jij al overtuigd? Wij zijn benieuwd!

Uitgelichte berichten

Lieneke