De manier waarop wij vakanties zoeken, boeken en maken verandert sterk. KLM blikt vooruit op de toekomst met deze vijf reistrends 2020.

1. Steeds meer reizigers oriënteren zich via voice

Veel mensen besteden uren aan het afspeuren van zoekmachines en websites op zoek naar de ideale reisbestemming. De smart speaker neemt dit uitzoekwerk direct van hen over. Reizigers vinden de ideale bestemming en een passend vliegticket steeds vaker met behulp van voice-technologie. De boeking service van KLM, die voornamelijk wordt gebruikt met de Google Assistent, groeit met 10 procent gebruikers per maand.

Heb jij wel eens een vakantie geboekt via voice? Of zoek je liever zelf je bestemming uit online? Voor reviews over fijne plekken en goede accommodaties kan je terecht op Zoover: vul je favo plek in en laat je verrassen door vakantiegangers die je voor gingen.

2. Reisinspiratie op social media komt van vrienden en familie

Instagram vormt ook in 2020 een steeds belangrijkere bron van reisinspiratie. Daarbij kijken reizigers vooral naar posts van vrienden en familie (65,3 procent) of van onbekenden via hashtags (45,9 procent). Influencers en bekende mensen worden minder vaak gezien als inspiratiebron voor de vakantie (14,5 procent). Sterker nog, meer dan de helft van de reizigers vindt foto’s van reisbestemmingen die influencers delen niet geloofwaardig.

3. Combinatie van vliegreis en treinreis stijgt in populariteit

Duurzaamheid is belangrijk en reizigers houden daar rekening mee wanneer ze een reis boeken. Daarom slaan reisaanbieders de handen ineen om waar mogelijk op korte afstanden de trein als alternatief aan te bieden. Zo voegt KLM meer mogelijkheden aan haar website toe om korte afstanden met de trein te plannen. Uitgangspunt hierbij is dat de combinatie van reizen met de trein en het vliegtuig eenvoudig kan worden gepland en geboekt.

Ga eens met de trein op vakantie, bijvoorbeeld naar Parijs, Berlijn of Londen. Vakantieganger Jac verbleef in Londen in Hotel Central Park en laat in een review weten: ‘Schitterend hotel, ideale ligging in een rustige wijk direct aan Hyde Park. Personeel uitermate vriendelijk.’

4. We compenseren steeds vaker onze CO2

Het aantal passagiers dat hun aandeel in de CO2-uitstoot van hun vlucht compenseert, neemt toe. Uit een poll van KLM blijkt dat 38,8 procent van de reizigers van plan is om volgend jaar CO2 te gaan compenseren. Om ervoor te zorgen dat reizigers dit nog sneller en eenvoudiger kunnen doen, introduceert KLM in 2020 het ‘CO2-tikkie’.

5. Kortere rijen dankzij gezichtskerkenning

Op het vliegveld zullen de rijen straks een stuk korter zijn dankzij gezichtsherkenningstechnologie. KLM startte dit jaar met de eerste tests waarbij reizigers met een selfie in de KLM-app zonder paspoort langs controlepunten kunnen, zoals security, lounge-toegang of bij het instappen in het vliegtuig. In de KLM-app zien reizigers waar ze op het vliegveld van deze technologie gebruik kunnen maken. In 2020 kunnen steeds meer reizigers hiermee in aanraking komen.

Dat betekent dus dat je nog sneller op je strandbedje ligt in een tropisch warm land, zoals vakantieganger Viktor die verbleef in het Griekse Hotel Mitsis Rinela Beach Hotel & Spa. Hij laat weten over zijn verblijf: ‘Super vriendelijk personeel, moderne uitstraling, heerlijk eten. Een heerlijke vakantie gehad waar we zeker nog eens terug naar toe willen.

Bron: ANP

Uitgelichte berichten

Lees ook

Laurien

Redacteur

16 december - 2019

Lees ook

Reacties