Hoe weet ik of een reisorganisatie deugt?

Redactie - 1 januari 2019

Hoe weet ik of een reisorganisatie deugt?

Redactie - 1 januari 2019

Je kent vast wel de verhalen van vakantiegangers waarvan de reisorganisatie failliet ging. En die naar hun geld konden fluiten. Wij zochten daarom voor je uit: Hoe weet ik of een reisorganisatie deugt?

Check of de organisatie is aangesloten bij:

  • Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR)
  • Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)
  • Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO)
  • Stichting Take Over (STO)-Reisgarantie

 

Boek bij een betrouwbare reisorganisatie

  • Een betrouwbare reisagent is aangesloten bij de ANVR. Reisorganisaties die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, mogen hier lid van worden.
    De voorwaarden van ANVR zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond.
  • Kijk of je touroperator is aangesloten bij de SGR. Deze zorgt ervoor dat je je geld terugkrijgt of je je vakantie toch kunt vieren wanneer de organisatie failliet gaat.
  • Boek je bij een kleinere organisatie? Kijk dan of deze is aangesloten is bij het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators.
  • Reisorganisaties kunnen ook aangesloten zijn bij STO-reisgarantie. Dit houdt in dat zij pas hun geld krijgen als jij al van je vakantie genoten hebt. Kleine kans dus dat je reis zomaar geannuleerd wordt.

Reisorganisaties die zijn aangesloten bij de fondsen herken je aan het logo op de website. Maar pas op, dit logo kan ook vervalst zijn. Controleer daarom altijd op de site van het fonds of de informatie klopt.

 

Veilig online boeken

Tegenwoordig boekt haast iedereen een vakantie lekker makkelijk online. Helaas is het voor oplichters ook makkelijk om een nep boekingssite te maken. Tips om verzekerd te zijn van je vakantie:

  • Zoek de organisatie online op en verdiep je in reviews en eventuele klachten van andere vakantiegangers. Bekijk bijvoorbeeld hier welke reisorganisaties jullie het meest waardeerden in 2018.
  • Betaal met je creditcard. Vaak biedt de creditcardmaatschappij bescherming bij fraude.
  • Betaal via een beveiligde website. Je herkent deze aan het slotje of sleuteltje boven- of onderaan de site.

Wat doe je als het toch misgaat?

Kom je er in Egypte of Spanje achter dat je reis of accommodatie niet aan je verwachtingen voldoet? Meld je klacht dan eerst ter plaatse bij de reisleiding. Als dit geen effect heeft, dien dan binnen een maand na je vakantie je bezwaren in bij de reisorganisatie in Nederland.

Als je er echt niet uitkomt met je touroperator, kun je nog naar de Geschillencommissie Reizen stappen. Deze bestaat uit leden vanuit de branche en de Consumentenbond en is volledig onafhankelijk.

Check jij voor je boekt of een reisorganisatie deugt? Deel je ervaringen in de reacties!