Bang om te vliegen? Dan kun je nu beter stoppen met lezen. Deze piloten delen hun engste ervaringen in het vliegtuig.

Dat ging maar net goed

De luchtverkeersleiding gaf ons toestemming om te vertrekken vanaf baan 35. Tegelijkertijd zeiden ze ook tegen een andere piloot dat zijn toestel kon vertrekken op baan 26. De twee banen kruisen elkaar, waardoor we bijna tegen elkaar botsen. Ik kwam zo dichtbij het andere vliegtuig, dat ik het geschrokken gezicht van de andere piloot kon zien!’

‘Ik was nog bezig met mijn opleiding en had pas vijftien vlieguren gemaakt. We vlogen bij een vliegveld zonder toren, dus je kunt alleen met andere vliegtuigen communiceren voor een veilige landing. Ik zei door de radio ‘Cessna XXXX going base to final’, wat betekent dat je nog een laatste bocht maakt voor je gaat landen. Ineens hoorde ik door de radio dat een ander toestel ook op het punt stond om te gaan landen. Mijn instructeur keek in paniek naar buiten en gaf vol gas. Het andere vliegtuig was maar zeven meter onder mij en ik stond op het punt bovenop hem te landen.’

‘We waren net naar de startbaan getaxied en voerden de checks uit. Alles functioneerde normaal en de meters stonden op groen. We waren helemaal klaar om te vertrekken toen er ineens een motor uitviel, zonder waarschuwing. Natuurlijk braken we de vlucht direct af. Als de motorstoring ook maar een paar minuten later was geweest, was dit zeker niet goed afgelopen.’

Problemen in de lucht

Ik hoorde dit verhaal van een andere piloot. Tijdens de vlucht kreeg hij een bommelding. Ze vlogen boven de oceaan en de crew kon helemaal niks doen. Behalve wachten en hopen dat er niets zou gebeuren. De passagiers hadden geen idee wat er aan de hand was.’

‘Op een keer zat ik op een vlucht waar de piloot iets te veel informatie deelde. Hij zei: ‘Sorry voor de turbulentie, maar we vliegen net door het spoor van een ander vliegtuig dat ik helemaal niet kan zien.’

‘Voor mijn verjaardag kreeg ik een vliegles van mijn moeder. Ik vloog samen met een instructeur, mijn moeder zat achterin. De vlucht verliep ontspannen, tot de instructeur een handje chips begon te eten. Hij stikte haast in het eten en mijn moeder probeerde hem te redden met een Heimlich greep. Het toestel maakte een hele snelle steile daling en de instructeur kreeg de kist maar net op tijd  onder controle. Sindsdien heb ik nooit meer een vliegles genomen. Ik probeer vliegtuigen zoveel mogelijk te vermijden.’

Piloten delen hun engste ervaringen

Bijna te bizar om te geloven

Mijn vader is piloot bij een grote luchtvaartmaatschappij. Tijdens een van de vluchten raakte het vliegtuig een grote groep vogels. Er gebeurde gelukkig niets ergs, maar de neus van het toestel was flink beschadigd. En er vlogen allemaal stukken vogel door de lucht.’

‘Een student piloot kreeg een epileptische aanval tijdens het taxiën. Hij reed zo tegen een enorme jet van wel 20 miljoen dollar aan. De student was in orde, maar beide vliegtuigen waren flink beschadigd.’

‘Mijn tweelingbroer zat op een vlucht toen hij zag dat ze brandstof gingen dumpen. De meeste passagiers zagen het niet, maar ze merkten wel dat het toestel een onverwachte bocht maakte. Mijn broer dacht dat er iets vreselijks aan de hand was en bereidde zich mentaal al voor op een vliegtuigkaping. Gelukkig bleek er niets aan de hand. Bizar detail: dit gebeurde op de ochtend van 11 september 2001.’

Tips van de redactie

Na al deze verhalen nog steeds zin om je vliegvakantie te boeken? Kijk eens naar deze populaire accommodaties:

Dana Beach Resort      Ali Baba Palace

Royal Dragon               Seaside Palm Beach

Club Eloro                     Lara Family Club

Bron: thoughtcatalog.com

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Fleur