Nederlanders fietsen wat af: we maken elk jaar zo’n 191 miljoen recreatieve fietstochten. En ook op vakantie gaat de tweewieler gewoon mee, zo meldt het Landelijke Fietsplatform. De fietsvakantie blijkt ook aan trends onderhevig te zijn.

Fiets met bepakking in avondzon

Wat zijn die fietsvakantie trends?

• De opkomst van de e-bike, ook bij lange-afstandsfietsvakanties.
  • Nederland is en blijft zeer populair als fietsbestemming.
  • De meeste fietsvakanties worden gemaakt in de maanden april tot en met september.
  • Ook Duitsland is een populair fietsvakantieland: 1 op de 5 bezoekers zoekt tijdens de Fiets en Wandelbeurs beurs naar informatie over fiets- of wandelroutes bij onze oosterburen.
  • Frankrijk ontwikkelt op dit moment steeds meer (lange-afstand)fietsroutes.

Fietsstandplaatsvakantie

Van de in totaal 1,1 miljoen fietsvakanties die Nederlanders in 2018 ondernamen zijn 926.000 fietsstandplaatsvakanties. Kort gezegd: dit zijn vakanties waarbij je vanaf een vast vakantieadres meerdere fietstochten maakt. Daarbij maakt 73% tijdens het fietsen gebruik van het knooppuntennetwerk. Zo’n vast vakantieadres is bijvoorbeeld het fietsvriendelijke  Landgoedhotel Villa Vennendal in Gelderland, van waaruit je prachtige fietstochten kunt maken.
De 166.000 overige fietsvakantiegangers  kiezen voor een fietstrektocht waarbij je van locatie naar locatie fietst en op verschillende plekken overnacht. Een heerlijke plek om na een lange fietsdag bij te komen is Hotel Thermae 2000 in Valkenburg, waar je in de sauna je vermoeide spieren kunt ontspannen.

Duizend graden in de schaduw

Lijkt het je wel wat om ook eens een fietsvakantie te houden? Dan is het wel handig als je vooraf weet wat je kunt verwachten en wat lange afstanden fietsen nu precies inhoudt. Verplicht leesvoer is in dat geval het boek ‘Duizend graden in de Schaduw’ van Gijs van Middelkoop. Het is zijn vierde boek, dat dit najaar uitkwam en over zijn laatste reis van 5.000 km door Australië gaat. Zijn drie eerdere boeken gingen over zijn fietstochten van duizenden kilometers door Canada (Beren op de Weg), Amerika (Amerikanen fietsen niet) en Japan (Japanners komen nooit te laat).

Minutieuze voorbereiding noodzakelijk

Van Middelkoop: “Voor de buitenwereld lijkt het misschien het equivalent van een mooi, zorgeloos leventje – je pakt je fiets en je rijdt de zon tegemoet – en in zekere zin is het dat ook wel, maar een fietsreis van duizenden kilometers vereist een vrij minutieuze voorbereiding. Je moet thuis een goede route uitstippelen, zodat je niet weken op de vluchtstrook langs de snelweg fietst (dat kan echt je reis verpesten). Je moet het klimaat in de gaten houden en het juiste seizoen uitkiezen. Wie 90 km fietst in 13 graden stapt verkleumd af. Te heet is ook niet goed. Wel eens in 45 graden gefietst? Je conditie moet in orde zijn, net als al je materiaal. Je moet je watervoorraden goed plannen en je moet je voedselrantsoenen op orde hebben. Mijn vriendin en ik nemen altijd ontzettend veel eten mee.”

“We willen gewoon altijd zelfvoorzienend zijn. We kwamen tijdens een vorige fietsvakantie in Amerika een jongen tegen die wist niet wat hij zag: hoeveel eten hebben jullie in hemelsnaam bij jullie? Zelf had hij in zijn stuurtas welgeteld één muëslireep zitten, en – vrees ik – maar 1 onderbroek. Dan heb je wel een lekker licht fietsje, maar wij kijken niet op een kilootje meer. Ik ben geen grammenjager, zoals dat heet. We sjouwen zelfs stoeltjes mee voor bij de tent. Zo houd je het leuk.”

Fietser op fiets met bagage

Fietsen is meer beleven

Van Middelkoop fietste in Australië van roadhouse naar roadhouse, maar soms moest er onderweg worden gekampeerd. “Het levert wel mooie herinneringen op”, lacht Van Middelkoop terugkijkend op zijn reis. Dat is het: je trotseert tegenwind op zwaar bepakte fietsen, slikt onderweg honderden vliegen in, maar als je eenmaal voor je tentje zit onder een hemel van miljoenen sterren, kan je vakantie niet meer stuk. Ooit eucalyptus geroken in de auto? Of de wind op je wangen gevoeld? Op de fiets beleef je een land intenser. Zeker als je niet jakkert. Wij fietsen gemiddeld 65 km op een dag. Het moet geen afzien worden.”

“Alles draait tegenwoordig om beleving”, zegt Frits Deben van Cycletours. “Toen wij 39 jaar begonnen met het aanbieden van fietsvakanties, keek iedereen ons vreemd aan: je in het zweet werken op je vakantie? Wie wil dat nou? Tegenwoordig hangt iedereen aan je lippen als je op een verjaardag vertelt dat je een fietsvakantie gaat maken, helemaal als je er een thema aan hangt, langs de Limes gaat fietsen bijvoorbeeld, de oude Romeinse grens. Op de fiets beleef je natuurlijk veel meer dan in de auto. Je ziet ook meer en dat wijntje ‘s avonds smaakt drie keer beter.”

“Misschien is dat wel één van de essenties van een fietsvakantie”, aldus Gijs van Middelkoop. “Dat zelfs de kleinste dingen je intens dankbaar en gelukkig kunnen stemmen na een dag fietsen.”

Ook een fietstocht maken langs het Nederlandse deel van de Limes? Dan begin je aan de monding van de Noordzee van wat nu de Oude Rijn is en fiets je via Katwijk, Leiden, Alphen aan den Rijn, Utrecht en Arnhem richting Duitsland.

Bron: ANP & Fiets en Wandelbeurs

Madeleine