Om een topvakantie nóg beter te maken, kun je de hulp van het hotelpersoneel prima inschakelen. Hier alvast een paar tips van hotelreceptionisten. Handig!

Suite in Hamburg

1: Upgrade?

Je kunt het altijd proberen! Van een vriendelijk geformuleerde vraag, of er een (gratis) upgrade naar een suite mogelijk is, kijkt geen enkele receptionist gek op. Is er een lage bezetting in het hotel, dan heb je zomaar kans dat het nog lukt ook. Idem wanneer je niet helemaal tevreden bent met bijvoorbeeld de indeling van je kamer of een mooi uitzicht. Want zoiets als een extra bijzonder uitzicht kan je verblijf toch nét even wat fijner maken.

Vergeten kabels

2: Vergeten items

Tandenborstels of -pasta, oordopjes, telefoonopladers, pleisters: dingen die heel handig zijn op vakantie, maar die bij het inpakken nogal eens over het hoofd worden gezien. Goed om te weten dus, dat de meeste hotelrecepties veel van deze items achter de balie hebben liggen. Handig!

Receptie bij een hotel

3: Eerder of later inchecken? Laat het weten

Een inchecktijd vanaf bijvoorbeeld 15:00 uur is niet voor niets. Nadat de vorige gasten hebben uitgecheckt, moet er natuurlijk voldoende tijd zijn om de kamer weer helemaal spic en span voor jou te krijgen. Maar als je voordat je arriveert even mailt dat je een paar uur eerder komt, zijn er behoorlijk wat hotels die dan je kamer prioriteit bij het schoonmaken kunnen geven. Met uitchecken idem dito. Zou het voor jou heel handig zijn om een uurtje later uit te kunnen checken, in verband met de vertrektijd van de vlucht, vraag dan gewoon even aan de receptionist of die mogelijkheid er is.

Fooienpot

4: Fooi

Afhankelijk van je bestemming, maar toch: de meeste receptionisten stellen een fooi erg op prijs. Ze worden namelijk vaak over het hoofd gezien, waar schoonmakers en kofferdragers wel regelmatig fooien krijgen. Doe dit wel wanneer de service bovengemiddeld goed was, wanneer de receptionist iets extra’s voor je heeft geregeld bijvoorbeeld. En dan pas erná, niet ervoor, want dan kan het lijken op omkopen en dat hoeft nou ook weer niet.

Receptie bij hotel

5: Meedenken

Hotelreceptionisten zijn onderdeel van de service industry, en zullen als het goed is altijd hun best doen om je te helpen aan een fijn verblijf. Maar het is best een pittige baan, nonstop vriendelijk zijn voor iedereen, ook al zitten er soms bést onaardige gasten tussen. Blijf jij je eigen vriendelijke zelf en gedraag je je niet te verwend en ongeduldig, dan krijg je meer gedaan dan wanneer je met tikkende vingers op de balie staat te zuchten en steunen na een verzoek.

Betalen rekening

6: Check, check, dubbelcheck

Hotelpersoneel bestaat ook uit gewoon mensen. Zij kunnen dus best een foutje maken in de hotelrekening. Net als dat jij ook wel eens iets kunt vergeten in je hotelkamer. Het kan dus geen kwaad om alles even extra goed te controleren.

Uitgelichte berichten

Sara

Redacteur

10 mei - 2019

Reacties