Steeds minder passagiers willen hun bagage inchecken bij een vliegreis. Liever reizen zij alleen met handbagage omdat ze niet willen bijbetalen voor ruimkoffers. Daarom passen meer en meer luchtvaartmaatschappijen hun toestel aan zoals het Amerikaanse United. Vanaf volgend jaar worden alle 700 vliegtuigen uitgerust met grote bagagebakken.

Bagage inchecken

Bagage inchecken behoort straks tot het verleden

“Omdat reizigers steeds meer met alleen forse stukken handbagage willen vliegen, moeten we proppen en verliezen we veel tijd bij instappen en vertrekken. Het gaat straks sneller als er minder bagagestress is”, zegt Linda Jojo van United. United denkt dat passagiers ook minder gaan dringen bij het boarden als er meer ruimte is voor de bagage.

Gaan Nederlandse luchtvaartmaatschappijen ook overstag?

KLM overweegt de zelfde stap. “We kijken of we in onze bestaande vloot grotere bakken moeten gaan plaatsen. Nieuwe vliegtuigen krijgen deze sowieso”, zo zegt een woordvoerder. Transavia ziet geen heil in grotere bakken, maar denkt reizigers nog meer te kunnen overhalen om handbagage in te checken. “Veel reizigers weten dat niet, maar je kunt bij Transavia altijd gratis je handbagage inchecken“, zegt Claudia Metz van Transavia. Ook studeert Transavia nog op andere manieren om de druk op de bagagecompartimenten te verkleinen.

Bagageruimte vliegtuig

Minder handbagage

Bij TUI zijn de nieuwe Boeings 737 en Dreamliners al uitgerust met het zogeheten Sky Interior ontwerp, inclusief ruimere bagagebakken, zegt TUI-woordvoerder Petra Kok. Ook speelt het probleem van de overvolle bagagebakken minder bij deze vakantievliegers, zo zeggen TUI en Corendon. “Bijna al onze passagiers gaan langer dan een week op vakantie en moeten dus wel koffers inchecken. Dat betekent automatisch minder handbagage“, zegt Corendon-baas Steven van der Heijden.

Overnachten op Schiphol

Wil je ontspannen aan je vakantie beginnen? Slaap dan de nacht voor vertrek bij het met een 8,7 beoordeelde Hotel citizenM Schiphol Airport. Vakantieganger Lia verbleef recent in het hotel: ‘Ideaal zonder stress op reis, vlakbij vertrekhal, geluidsdichte kamers, fijne douche en fijn bed.’ Ook Gerrit is enthousiast over dit trendy hotel op Schiphol. ‘Een fijn hotel vlakbij de vertrekhal van Schiphol. Hierdoor heel relaxed op vakantie. Lekker geslapen op goede bedden.’

Reviewer Fenna verbleef in Hotel Mercure Amsterdam Schiphol Terminal (Zoover score 8,4) en laat weten: ‘Perfect als je erg vroeg moet vliegen en toch een beetje een normale nachtrust wil krijgen. Je staat op en loopt naar de gate. Binnen een klein uurtje zit je in je vliegtuig en begin je uitgerust aan je vakantie.’ Hotel Steigenberger Airport Hotel Amsterdam wordt beoordeeld met een 8,9 als gemiddeld cijfer op Zoover. Tanja en André geven het hotel zelfs een 9! ‘Voor ons de eerste keer en zeer goed bevallen. Prima ontvangst en mooie kamer. Goede verbinding met shuttle bus naar Schiphol in 10 minuten.’

Bron: ANP

Marcel