Redactie - 15 januari 2019
De werkwijze bij een hotelreceptie kan sterk variëren, zeker wanneer je bijvoorbeeld om korting vraagt! Sommige zaken kan of wil de receptionist(e) liever niet met je delen. In dit blog vertellen ze zelf waarom! Doe er je voordeel mee tijdens je volgende vakantie.
Beeld: Unsplash – Berkeley
Inhoudsopgave
Veel grote hotelketens hebben één centraal telefoonnummer waar de hele dag door reserveringen worden gemaakt. Omdat dit een algemeen nummer is, zijn de medewerkers vaak geïnstrueerd om de ‘fixed’ prijzen te hanteren. Wil je toch korting bedingen? Probeer dan direct met het betreffende hotel te schakelen. Soms is er daar wel ruimte om te onderhandelen.
Beeld: Zoover
Deze tip ligt in het verlengde van de vorige, maar feit is dat kleinschalige en zelfstandige hotels veel meer geneigd zijn om met gasten mee te denken. Zeker wanneer het aankomt op korting. Waar grote ketens zich nog weleens verschuilen achter de uitspraak ‘computer says no‘, maken kleinere organisaties vaker een uitzondering. Daarbij zijn kleinere accommodaties vaak persoonlijker én je krijgt meer mee van de lokale sfeer. Een goed voorbeeld hiervan is Appartement Athina op het Griekse eiland Samos.
Beeld: Unsplash – Bill Anastas
Wist je dat boekingssites tot wel 30% commissie kunnen ontvangen over een gemaakte reservering? Leuk idee om dit eens te noemen tijdens je onderhandeling over een accommodatie: ‘Als u 20% van de prijs afhaalt, dan hebben we een win-winsituatie.’ Best interessant, toch?
Beeld: Unsplash – Rhema Kallianpur
Vind je dat je een goede reden hebt om een upgrade te krijgen? Probeer dit dan, zeker wanneer er een rij staat bij de receptie, zo discreet mogelijk bij de receptionist(e) aan te geven. Natuurlijk geeft dit geen garantie, maar je weet wél dat de overige gasten anders ook een upgrade willen hebben.
De baan van een receptionist(e) is veel meer dan alleen met een glimlach gasten in- en uitchecken. Wanneer de nood aan de man is, wordt ook meegeholpen met de schoonmaak, in de keuken en eigenlijk bij alles wat er op dat moment moet gebeuren. En altijd met die glimlach. Respect!
Beeld: Unsplash – Alex Block
Hoe duidelijk het ook op het reserveringsformulier staat: het kan altijd gebeuren dat je ter plaatse niet het bed van je voorkeur aantreft. Hier is niet altijd iets aan te doen. Mocht je hier echt een punt van maken, dan wil het hotel je nog weleens voorzien van een upgrade of gratis ontbijt, maar de garantie op het gereserveerde bed heb je nooit. Maar laten we eerlijk zijn: na een dag op het strand van Egypte te hebben doorgebracht, val je waarschijnlijk meteen in slaap! Zeker bij het comfortabele Hotel Sultan Bey.
Beeld: Unsplash – Julia Stepper
In veel hotels tref je een conciërge die je onder andere kan voorzien van de leukste tips om je vakantiebestemming te ontdekken. Maar deze mensen werken vaak op commissie, dus de tips zijn redelijk ‘gestuurd.’ Wil je echt een authentieke tip van een local? Wandel dan op een rustig moment langs de receptie. Vaak wil de receptionist(e) de kennis over de omgeving maar al te graag delen. Een absolute meerwaarde tijdens je vakantie op eilanden als Fuerteventura of Kaapverdië.
Kom je vaak in dezelfde stad, bijvoorbeeld voor werk? Verblijf dan bij voorkeur zo vaak mogelijk in hetzelfde hotel. Het personeel gaat je vast herkennen, wat kan resulteren in gratis upgrades, kortingen of ander zaken die je verblijf aangenaam maken. Natuurlijk helpt het als je zelf ook je meest vriendelijke glimlach toont!
Beeld: Unsplash – Sam Truong
Accommodaties lopen er niet mee te koop, maar vaak werken schoonmakers tegen een minimumloon. De fooi kan dan ook echt het verschil maken in het leven van deze mensen. Dus mocht je bij het verlaten van je kamer nog wat kleingeld hebben liggen: je maakt er iemand heel blij mee. Zeker in landen als Thailand, maar bijvoorbeeld ook in een stad als Riga.
Wat is jouw ervaring met hotelrecepties? Laat een reactie achter!