Zou jij het doen? Een treinreis naar bijvoorbeeld Berlijn? Aan de ene kant is vliegen toch echt wel aantrekkelijker voor je portemonnee. Bovendien ben je met een vlucht sneller op je plaats van bestemming. Toch wint de trein aan populariteit en dat is niet vreemd. Wist je dat de trein de absolute steiger is op het gebied van gekozen vervoermiddelen naar Londen? Ik geef je graag wat redenen waarom de trein zoveel aantrekkelijker is dan het vliegtuig.

Een treinreis is beter voor het milieu

stedentrip in de herfstvakantie - Madrid

Voor een paar knaken met het vliegtuig naar Madrid. Laten we die tijd binnenkort voorgoed achter ons? Door de oprukkende vliegschaamte besluiten we steeds vaker aan de trein als een duurzaam alternatief. Toch wel fijn, met een schoon geweten op vakantie.

Een fijne accommodatie in de Spaanse hoofdstad is Hotel Room Mate OscarZoover reviewers geven dit hotel een 9,5 als gemiddeld beoordelingscijfer. Yvan Monsecour geeft zelfs het hoogst haalbare, een 10: ‘Heel centraal gelegen, zonder lawaaihinder. Uitgebreide ontbijtkeuze. Hygiënisch. Ruime kamers, voorzien van alle praktische benodigdheden. Zéker die vier sterren waard. Bovendien is dit hotel eco minded.’

Eindbestemming: centrum van de stad

De meeste luchthaven liggen doorgaans ver buiten het centrum. Als je naar bijvoorbeeld naar Londen vliegt, reken je je qua reistijd rijk. Je denkt een uurtje vliegen en klaar. Was dat maar waar. Arriveer je bijvoorbeeld op London Gatwick, dan is het nog ongeveer anderhalf uur rijden naar het centrum van de stad. Wanneer je per trein reist, stap je uit in het hartje van de stad.

Comfort met hoofdletter C

Weekendje weg in Frankrijk - treinreizen

Als het gaat over comfort wint een treinreis het toch ook echt van het vliegtuig. Je hebt simpelweg meer beenruimte, en dat niet alleen er is ook veel meer plek voor je bagage. Vergeet je hele garderobe in een kleine trolly persen, neem gewoon je grote koffer mee op citytrip.

In de trein heb je bovendien de mogelijkheid even je benen strekken en gezellig een drankje doen bij de bar.

Treinreis is sneller dan je denkt

Als je puur de tijd rekent dat je in het vervoermiddel verblijft, wint het vliegtuig. Wanneer je alle tijd bij elkaar optelt die je nodig hebt om van A naar B te reizen, dan is vliegen echt niet altijd zo snel.

Niet iedereen woont vlakbij Schiphol (of andere luchthaven). Naar het vliegveld rijden kost tijd. Je auto parkeren, yep dat kost ook tijd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over bagage en paspoortcontrole. Bij aankomst wachten op je bagage en in de stad te zien te geraken. Alles bij elkaar opgeteld, boek je helemaal niet zoveel tijdwinst. Londen is straks misschien zelfs wel sneller met de trein! In januari rijdt de Eurostar rechtstreeks van Amsterdam naar Londen.

Treinreis Oostenrijk

Hallo wereld

De trein rijdt door de achtertuin van Europa, terwijl je in een vliegtuig toch in een soort tijdcapsule zit. Dit maakt de trein een stuk romantischer. Je bent echt onderweg.

Eva

Redacteur