Redactie - 15 januari 2019
Ongeveer 25% van de vakantiegangers heeft een vorm van vliegangst. En hoewel een vliegvakantie vandaag de dag een van de meest veilige manieren is om te reizen, hoop je dat de piloot nóóit de volgende vijf knoppen hoeft in te drukken. Durf jij verder te lezen? Fasten your seatbelt!
Beeld: Unsplash – Suhyeon Choi
Inhoudsopgave
Een van de meest spectaculaire scenario’s (volgens piloten zelf) is wanneer ze de Engine Fire Handle moeten omzetten. Dat betekent namelijk dat er brand is in… een van de motoren! Het omzetten van de hendel stopt acuut de toevoer van kerosine naar de betreffende motor, waardoor het vuur niet verder kan aanwakkeren. Hoe gevaarlijk het ook klinkt, het blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Maar lekker is natuurlijk anders. Nee, dan kun je het beter warm krijgen op het strand van Egypte, waar je bij Hotel The Three Corners Fayrouz Plaza Beach direct aan het water verblijft!
Beeld: Unsplash – Ibrahim Rifath
Kort gezegd houdt de Ditching Button in dat de piloot het vliegtuig laat zakken voor een noodlanding, bijvoorbeeld op het water. Met het indrukken van deze knop worden onder andere alle ‘openingen’ stevig afgesloten, waardoor het zinkproces van het vliegtuig wordt vertraagd. Let wel: zinken wordt hiermee dus niet voorkomen. Het is dan ook altijd goed om de instructies van het cabinepersoneel op te volgen en het toestel gecontroleerd te verlaten.
Beeld: Unsplash – Jon Flobrant
Wanneer een piloot code 7500 doorgeeft aan het grondpersoneel, is het foute boel: dit is namelijk de universele code voor een vliegtuigkaping. Het grondpersoneel zal in een dergelijk geval altijd proberen om het vliegtuig naar een veilige locatie te krijgen voor inspectie. Oók wanneer er sprake is van loos alarm of de piloot na het doorgeven van de melding nog altijd met het grondpersoneel praat. Het is de enige manier om zeker te weten dat er écht niets aan de hand is. Overige belangrijke codes zijn 7600 voor weggevallen radiocontact en 7700 voor algemene medische situaties.
Beeld: Unsplash – Rawpixel
Zoals de naam al doet vermoeden, komen bij het indrukken van deze knop de zuurstofmaskers uit het plafond naar beneden. Standaard wordt uitgelegd tijdens de veiligheidsdemonstratie dat je het masker zo snel mogelijk opzet (eerst bij jezelf, daarna bij de kinderen) en daarna vooral probeert rustig te blijven. Het vliegtuig heeft doorgaans genoeg zuurstof om iedereen meerdere minuten te kunnen voorzien. In de tussentijd wordt er gewerkt aan een oplossing. Geen nood: er zijn diverse mogelijkheden om de druk in het vliegtuig weer in optimale conditie te krijgen. Toch maar eens goed opletten bij de instructie tijdens je volgende vliegvakantie dus.
Beeld: Unsplash Goh Rhy Yan
Wanneer de piloot deze hendel moet omzetten, dan is er iets mis met de landingsmaterialen onderin het vliegtuig. Met het omzetten laten alle sloten waarmee deze onderdelen vastzitten, gelijktijdig los, waardoor alles ‘uit’ komt te staan. Een oplossing die gepaard gaat met ongelofelijk veel lawaai, maar het is wel ontzettend effectief. Het mooist is natuurlijk wanneer je dit geluid nooit hoeft te horen. Dat geldt overigens voor elk afwijkend geluid in een vliegtuig. Kijk dan liever ontspannen uit het raam wanneer je over de Franse Pyreneeën vliegt.
Beeld: Unsplash – Thomas Richter
Tot slot nog wat opbeurende woorden. Hoewel dit blog je wenkbrauwen misschien heeft doen fronsen, is vliegen nog altijd een ontzettend veilige manier van reizen! Er is absoluut geen reden om je druk te maken tijdens je volgende vlucht naar die heerlijke vakantiebestemming. Want zeg nu zelf: het zou toch zonde zijn als je de luxe van het Kunuku Aqua Resort op Curaçao zou moeten missen?!
Heb jij te maken met vliegangst en hoe ga je hiermee om? Laat het ons weten in een reactie!