De vierde aflevering We Zijn er Bijna begint druilerig. In de stromende regen nemen broers Paul en Kees afscheid van de groep en pakt iedereen zijn spullen in. De groep vervolgt de route van Montenegro naar Albanië, Skhodër.

Modderige route

De karavaan heeft wel wat te verduren. Jan vond het “leuk om met de vierwieldrive een beetje door te rijden, en dit is het resultaat.” Even later is Jan druk met het verwijderen van modder en grote stenen uit de ‘mover’. Annerie zit erbij en zegt treffend “we zitten pas op de helft, he? Je hebt het ding nog veel nodig.” En zo is het maar net.

Armoede op straat

Albanië is een van de armste landen van Europa en dat zie je terug op straat. “Verschil moet er zijn, maar ik voel me er niet lekker bij.” Aldus een duidelijk geëmotioneerde Gaby die doelt op de vele zwervers op straat. Ze geeft een man wat geld en maakt een praatje.

Eindelijk een kasteel

Hans is hartstikke blij en roept “ja, daar heb ik iets mee!”. Hij doelt op zijn hobby kastelen. Verdediging, uitkijk, bescherming, dat is waar zo’n kasteel voor diende. Maar zo romantisch was het allemaal niet. Tocht, vocht, schimmel en kou. Ja, je hebt maar 1 open haard in zo’n enorm gebouw.

Schoolreisje door de bergen

Een deel van de groep gaat twee dagen wandelen in de bergen. Joke vindt de Balkan-reis heftig genoeg en vindt twee dagen luieren ook wel eens goed. “Ze gaan op schoolreisje, vinden ze zo leuk! En er komt regen, sneeuw, bewolking en onweer. Ach ach ach.” Aldus Joke, die de groep uitzwaait en gaat luieren.

Eenmaal onderweg naar de bergen wordt het wel wat spannend. We horen opmerkingen als: “Dat wij dat toch maar durven jongens!” en “het is maar goed dat het mistig is” en “als het eng wordt, doe ik mijn ogen dicht.” Het zijn duidelijk Nederlanders die deze trip maken want “op zo’n weg hoef je in ieder geval geen wegenbelasting te betalen.” De wandeling gaat naar het bergdorp Teth in de Albanese bergen, een woest en onherbergzaam gebied en dat levert schitterende beelden op.

Thuis op de camping wordt er flink gewassen, gesopt en gestofzuigd.

Home sweet home

De wandelaars bereiken veilig de camping en de groep is weer compleet. Albanië wordt verlaten voor de volgende bestemming in Montenegro, Buljarica. Ook broers Paul en Kees zijn inmiddels veilig aangekomen in Nederland.

Hoe, wat en wanneer?

Vanaf maandag 22 juli kun je wekelijks (6 afleveringen) kijken naar We Zijn er Bijna via NPO1 om 21.25 uur. En Zoover doet wekelijks verslag van de afleveringen:

Nieuwe reeks ‘We Zijn er Bijna’ heeft veel moois in petto

We Zijn er Bijna #1: wat is een sneetje achteruit?

We Zijn er Bijna #2: de tranen vloeiden rijkelijk

We Zijn er Bijna #3: Anton maakt een blunder

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Redactie