Genieten aan het Gardameer

Redactie - 16 juli 2007

Genieten aan het Gardameer

Redactie - 16 juli 2007

Alleen al de reis met de auto richting het Gardameer zou ik iedereen aanraden. Je ziet zo veel onderweg, dat is echt genieten. Maar, doe het wel op je gemak. Wij reden in drie dagen richting het kleine plaatsje San Felice del Benaco, wat direct aan het Gardameer ligt. De eerste nacht sliepen we in een hotel in Duitsland, de tweede nacht keken we vanuit het raam van ons hotel zo uit op de met sneeuw bedekte bergen van Zwitserland. Omdat we buiten het hoogseizoen reisden, hadden we vooraf geen hotels geboekt. Wie in het hoogseizoen met de auto richting Italië gaat, doet er goed aan wel van te voren een hotel te boeken, om teleurstelling en urenlang zoeken naar een geschikte slaapplaats te voorkomen.

Het hotel

Bij aankomst bij Parkhotel Casimiro dat als gemiddeld cijfer een 6,9 van onze bezoekers krijgt, konden we meteen genieten van een heerlijke light lunch, die in dit hotel van mei tot en met september wordt geserveerd. Elke dag keuze uit verschillende pasta’s en een ander gerecht. Grappig dat veel beoordelingen over het lekkere eten gaan…

Hotel was goed algemeen genomen. Eten was voortreffelijk, tijdens hoogseizoen (tot half sept.) zalige lunch op terras met zicht op Gardone, enorm mooi!

Isabel schrijft zelfs:

Wij zijn al 5 keer naar dit hotel geweest en volgend jaar gaan we zeker weer! Wij zijn beiden dol op de Italiaanse keuken. Ok, het ontbijtbuffet is niet hetzelfde en zeker niet zo uitgebreid als in ons land, maar ja. Ander land, andere gewoonten. De plaatsjes in de buurt zijn zeker een bezoek waard. Ook de markt in Saló is heel gezellig. Overigens gaan we tegenwoordig rond eind augustus/begin september want in het hoogseizoen is het niet uit te houden van de hitte. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot we weer kunnen.

Het hotel boek je op basis van half pension, maar in het hoogseizoen kun je er dus ook lunchen. De drankjes moeten achteraf apart betaald worden. Je krijgt bij het inchecken een pasje en daar worden alle kosten op geboekt. Je krijgt telkens een bonnetje, waarop ook de totale uitgaven te zien zijn. Je kan dus prima je budget in de gaten houden. Terwijl we op het terras genoten van een heerlijke Italiaanse rosé, hadden we een prachtig uitzicht over het Gardameer.

Varen

San Felice del Banaco is een klein plaatsje, wat grenst aan het havenstadje Portese. Op slechts honderd meter van het hotel vind je de opstapplaats van de ferry’s, waar op vaste tijden één keer per dag een boot of ferry aanmeert, die je naar diverse plekken langs het Gardameer brengt, waaronder naar Salò. Wij zijn de eerste dag vanuit San Felice gaan lopen naar Salò. Het was precies een uur lopen en goed te doen, alleen moet je wel heel goed opletten, want op sommige delen kun je niet anders dan op de autoweg lopen. Maar als je goed aan de kant blijft, is dat geen probleem. Met kinderen zou ik deze voettocht echter wel afraden. Terug zijn wij met de boot gegaan, dan ben je in slechts tien minuten weer aan de overkant. Maar let op! Als je de boot mist, dan kan het soms lang duren voordat de volgende boot komt. Het is dus belangrijk om vooraf goed de vertrektijden na te kijken. En de boot vertrekt ook vrijwel altijd stipt op tijd!

Internet

Salò ligt in een bocht van het Gardameer en je kunt er heerlijk langs het meer wandelen over een prachtig aangelegde houten steiger. Langs het water zitten tal van terrasjes, waar je heerlijke échte Italiaanse cappuccino en espresso kunt drinken. In de straatjes achter de boulevard vind je tal van leuke, exclusieve winkeltjes. Omdat de internetverbinding in het hotel niet goed werkte, raadde de receptioniste me aan om in Salò naar een klein internetwinkeltje te gaan. Het was even zoeken, maar toen opeens zag ik midden in een oud straatje een heel klein winkeltje, waar drie pc’s opgesteld stonden. Hier kon ik even een mailtje sturen naar het thuisfront. Toen we het oude straatje uitliepen, kwamen terecht bij De Dom van Salò. Natuurlijk namen we even een kijkje in deze prachtige Gotisch-Venitiaanse kerk. Ook het stadhuis van Salò is indrukwekkend.

Gelati

Je kunt natuurlijk niet met vakantie naar Italië en dan vervolgens geen gelati (ijsje) eten. Maar bestel niet bij de eerste de beste ijstent een ijsje. Loop eerst even langs een aantal ijssalons en kijk goed, want je kunt heel goed zien waar het ijs ambachtelijk bereid is en waar het ijs gewoon uit de fabriek komt. Het verschil in smaak is echt enorm! Ik koos eigenlijk telkens weer voor de smaken chocolade en straciatella, maar de keuze in smaken is werkelijk oneindig en je kunt natuurlijk ook meer dan twee bolletjes nemen.

Pizza en pasta

Nog een ander gerecht waar je tijdens een vakantie in Italië niet aan ontkomt, is de pizza. Of zo’n heerlijke, traditioneel bereidde pasta. En ook hier geldt dat er een enorm verschil in kwaliteit is. Een tip is om aan een echte Italiaan te vragen waar de pizza en pasta het lekkerste is. De bevolking weet immers als geen ander waar je het lekkerste kunt eten.

Meer over het Gardameer: www.gardameer.nl

Productie: Marije Smit | www.schrijfster.com