Vakantietrend 2017: Balkan op maat

Redactie - 2 april 2017

Vakantietrend 2017: Balkan op maat

Redactie - 2 april 2017

Is het wel eens bij je opgekomen om naar Macedonië op vakantie te gaan? Bulgarije? Montenegro? Albanië misschien? Het zijn niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemmingen, maar volgens Vasko Kocirov van Karatanova Tours zijn ze énorm in opkomst. En dat is niet voor niets!

Beeld: Privéfoto Vasko

Even voorstellen

‘Ik ben Vasko Kocirov, eigenaar van Karatanova Tours. Deze kleine reisorganisatie is gespecialiseerd in bijzondere reizen naar de Balkan. Ik ben zelf geboren en getogen in Macedonië en weet als geen ander wat voor een prachtige natuur en cultuur dit land de iets avontuurlijkere vakantieganger te bieden heeft. Net als de andere Balkanlanden, trouwens!’

Macedonië. Beeld: Privébeeld Vasko

Welke vakantietrend heb je in de afgelopen jaren gespot?

‘Wat ik zie is dat er steeds meer mensen een reis op maat voorbereiden. Ze lezen op internet over gave dingen om in het land van bestemming te doen en willen die eigen ideeën meenemen op hun vakantie. Ik merk dat vakantiegangers steeds creatiever maar ook nieuwsgieriger worden. Wij helpen hen de ideeën vorm te geven. Vaak worden dit soort vakanties kleine rondreizen waarbij mensen in contact komen met het land. Ze willen een land beleven door het échte, lokale eten te proeven, door locals over de gebruiken te horen praten en door de natuur in te trekken.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/eten-kroatie-smul-typische-streekgerechten/”]

Macedonië. Beeld: Privébeeld Vasko

Wat vind je van die trend?

‘Leuk! Mensen willen niet meer alleen in een groot all inclusive hotel worden gedropt, maar ze willen ook echt wat te weten komen van een land. Ik zie dat mensen bereid zijn om iets meer te betalen voor een unieke vakantie. Natuurlijk profiteert Karatanova Tours  van deze trend. Wij zijn immers gespecialiseerd in op maat gemaakte reizen en om mensen het échte Balkan-gevoel te geven moet je de streek goed kennen. Maar daarnaast vind ik het ook gewoon heel leuk dat mensen een vakantieland steeds minder alleen lijken te ‘consumeren’, maar het land ook echt willen leren begrijpen en kennen tijdens hun reis.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/17-03-2015-macedonie-onbekend-niet-onbemind/”]

Macedonië. Beeld: Privébeeld Vasko

Welke vakantietrend zie je voor aankomende zomer?

‘Ik zie de populariteit van de Balkanlanden doorzetten. Ook voor de zomer van 2017 zien we de aanvragen stijgen. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de situatie in Turkije: mensen zoeken andere bestemmingen en kijken daarbij verder dan landen als Frankrijk, Spanje en Italië.’

Macedonië. Beeld: Privébeeld Vasko

Wat is het leukste dat je op zo’n op maat gemaakte Balkanvakantie hebt meegemaakt?

In de bergen zijn we eens een herder tegengekomen.  In eerste instantie dacht hij dat we een groep soldaten waren omdat iedereen perfect voorbereid op pad was gegaan: de meest professionele wandelschoenen, rugzakken, verrekijkers en prikstokken. Toen ik zijn argwaan had weggenomen vroeg hij ons om eten te ruilen. Zo deed hij dat altijd! De man was nieuwsgierig naar de koekjes van één van de mannen en gaf daar een stuk heerlijke lokale kaas voor terug. Zo werden er nog veel meer lekkernijen geruild.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/zomer/romantiek-golven-rond-istrie/”]

Ben jij wél al in een Balkanland op vakantie geweest? Deel je ervaringen dan met andere avonturiers op Zoover!