Interview: helden in de Elzas

Redactie - 30 april 2017

Interview: helden in de Elzas

Redactie - 30 april 2017

De vakantie in de Elzas zal Sanne (44) nooit meer vergeten. Samen met vriend Patrick en de kids genoot ze op de kleine camping La Route Verte middenin het dorpje Wihr-au-Val. In de omgeving zijn de mooiste wandelroutes, dus het gezin trok er vaak op uit. Maar de dag dat ze besloot alleen te wandelen, was de paniek groot.

Camping La Route Verte

Alleen op pad

‘Voordat we naar Frankrijk vertrokken, hadden we afgesproken om om de dag iets gezamenlijks te doen. De andere dag zou iedereen ‘vrij’ zijn om lekker te lezen of te spelen. De eerste week gingen we om de dag dus vrolijk op weg naar Rauffach, Colmar of lekker wandelen door de Elzas. Maar de vriendschappen op de camping werden in de loop van de week interessanter dan de uitjes met pa en ma. Ook Patrick vond het wat overdreven om zo vaak iets te ondernemen. Hij zat net lekker in zijn boek en wilde helemaal niet weg.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/toplijstje/frankrijk-top-10/”]

‘Dus ging ik alleen op pad. Een tikkeltje bezorgd vroeg Patrick of mijn telefoon wel was opgeladen. Dat was ‘ie dus ik kon gaan. Het eerste stuk liep ik over verharde wegen, maar al snel ging mijn route langs uitgestrekte velden vol wijnranken en stukken bos. Heerlijk om zo in m’n up een beetje weg te dromen.’

Daar ging ik…

‘Na een lunch van stokbrood met Franse kaasjes, klom ik steeds hoger de heuvels in. De uitzichten werden mooier en opeens zag ik het perfecte plaatje door de zoeker van mijn camera. Op de rand van een steile helling hurkte ik en helde iets naar voren. Dat had ik niet moeten doen: ik verloor mijn evenwicht en kukelde voorover. Met een harde klap, waarbij mijn enkel tegen een boomstam knalde, kwam ik tot stilstand. Een pijnscheut vloog door mijn been omhoog. Dit was mis, besefte ik. In paniek zocht ik naar mijn telefoon: geen bereik.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/populairste-wijnstreken-van-wereld/”]

‘Omhoog klauteren ging niet lukken, laat staan teruglopen naar de bewoonde wereld. Je wilt niet weten hoe ik me voelde. In paniek schreeuwde ik om hulp, maar ik wist dat de kans klein was dat iemand me zou horen. Ik was tijdens mijn wandeling hooguit vier mensen tegengekomen, dus erg druk was het daar niet. Je snapt wel hóe blij ik was toen ik na ruim twee uur (!) schreeuwen een mannenstem hoorde.’

Gered!

‘Door de bosjes heen zag ik een man voorzichtig naar beneden klimmen. ‘Als het maar geen engerd is’ dacht ik nog. Maar ineens zag ik achter hem de buurvrouw van de camping! Ik was zó opgelucht. Toen de buurman bij me was heb ik hem serieus fijngeknepen: wat een held!

‘De buren hadden Patrick gevraagd of hij nog een leuke wandelroute wist en hij had ze de route gegeven die ik die dag liep. ‘Kunnen jullie een beetje op Sanne letten’, grapte hij nog. Hij moest eens weten! Ondersteund door de buren strompelde ik naar een breder bospad. Daar heb ik samen met de buurvrouw gewacht terwijl haar man de auto ging halen. Toen ik Patrick en de kinderen uit zag stappen, kon ik alleen maar heel hard brullen.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/actief-zomer/wielrennen-frankrijk-rit-leven/”]

Buurhelden

‘De rest van de vakantie heb ik al luierend, met een ingezwachtelde enkel, voor de tent doorgebracht. Mijn enkel bleek gelukkig niet gebroken maar zwaar gekneusd. Grappig genoeg was deze week een stuk ontspannender dan de eerste: kids en vriend blij dat ze lekker konden spelen en relaxen en ik was ineens helemaal tevreden met wat ik had. De buurhelden hebben we getrakteerd op een etentje bij de pizzeria tegenover de camping. Ik zal deze vakantie én de buren nooit meer vergeten!’

Andere fijne campings in de Elzas zijn:

Ben jij zelf ook in deze buurt op vakantie geweest en wil je jouw ervaring met anderen delen? Laat je review achter