Wist jij dat je bizar veel calorieën consumeert in het vliegtuig?

Redactie - 13 augustus 2018

Wist jij dat je bizar veel calorieën consumeert in het vliegtuig?

Redactie - 13 augustus 2018

Een saucijzenbroodje, chips of nootjes: tijdens een korte vlucht werk je vaak snel iets naar binnen. Dat deze snacks verre van gezond zijn, is wel bekend. Maar wist je ook dat je tijdens lange vluchten bizar veel calorieën consumeert? Vast niet!

vliegtuigmaaltijd

Beeld: Can Pac Swire via Flickr

3400 calorieën

Had jij enig idee dat je tijdens jouw vlucht naar Thailand, Amerika of Bali zonder te snacken toch héél veel calorieën naar binnen werkt? Wij hadden geen idee! Maar uit Brits onderzoek blijkt dat mensen in een vliegtuig gemiddeld 3400 calorieën consumeren. Say what!?

Extra suiker in vliegtuigmaaltijden

Er zijn meerdere verklaringen voor. Ten eerste proeven we in de lucht minder. Doordat onze neusgaten uitdrogen, ruiken we ook nog eens minder. En een verminderde reuk is niet bevorderlijk voor onze smaak. Daarnaast zorgt het lawaai van het vliegtuig er ook nog voor dat je zoete en zoute smaken minder goed proeft. Om het eten tóch een beetje lekker te maken, moet er heel wat aan gedaan worden. Zoals 15 tot 20% extra suiker toevoegen. Geen wonder dat elke maaltijd dus veel calorieën bevat. Heb je een lange vlucht en eet je meerdere keren, dan loopt het aantal calorieën dus al snel op. En dan hebben we daar die wijntjes niet eens bij opgeteld…

vliegtuigmaaltijd

Beeld: Chandra Marsono via Flickr

Stress in het vliegtuig

Een andere factor is stress. De meeste vakantiegangers zijn toch een klein beetje gespannen in een vliegtuig. En laat stress nou net de eetlust aanwakkeren..

Misschien sla je met deze kennis wat vaker een maaltijd of snack in het vliegtuig over. Kun je daarna extra genieten van het heerlijke eten in bijvoorbeeld dit geweldige hotel in Thailand of in een paradijs voor foodies: Tenerife.

Bron: businessinsider

Wist jij dit? Wil je meer van dit soort vakantieweetjes, tips & tricks? Volg ons op Facebook én schrijf je in voor de nieuwsbrief.