Dit wil je zéker proeven op het Kroatische eiland Hvar

Redactie - 14 juni 2018

Dit wil je zéker proeven op het Kroatische eiland Hvar

Redactie - 14 juni 2018

Intieme restaurantjes aan het strand, gezellige konoba’s in de bergen en toprestaurant in het centrum. Op het eiland Hvar in Kroatië kun je overal heerlijk eten. Ga je binnenkort naar dit bloedmooie eiland? Deze toppers wil je zeker geproefd hebben. Smullen maar!

Puur Kroatisch eten bij een konoba

Op het geweldige eiland Hvar eet je de lokale dish in een konoba. Deze taverne is meestal een oud, stenen huisje met een traditioneel interieur. Verwacht hier geen uitgebreide menukaart, maar wel puur Kroatisch eten. De ingrediënten komen van plaatselijke boeren en vissers en de gerechten worden door de eigenaar zelf bereid. Eten in een konoba is een unieke ervaring. Je leert het echte Kroatische leven kennen en krijgt de meest heerlijke zelfgemaakte gerechten voorgeschoteld. Wil je tussen de bergen en het groen eten? Reserveer dan een plekje bij konoba Kokot in Dol. Heerlijk! In Hvar zelf kun je smullen bij Kod None.

Starten met een sterke drank

Sta niet raar te kijken als je nog maar nét zit en je een (sterk) aperitiefje krijgt voorgeschoteld. Het is gebruikelijk om voor het eten een alcoholische versnapering te nemen. Een klein glaasje, waarbij je zelf kunt kiezen hoe zoet of hoe sterk je het hebben wilt. Santé!

Daarna kun je de lekkerste tapas-achtige hapjes bestellen als voorafje. Een geliefd gerecht is prosciutto met kaas en olijven. Maar ook mlinci is populair. Dit is een soort gebakken deeg en een kruising van Turks brood en een cracker.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/ontdekken/de-5-leukste-to-dos-op-het-kroatische-eiland-hvar/”]

Lokale specialiteit: lamsvlees

Als je op Hvar bent, dan wil je natuurlijk dé lokale specialiteit eten. Lamsvlees met aardappel, courgette en uien it is. Dit gerecht is niet af zonder kruiden en laten die nou net in overvloed groeien op dit eiland. De lamsschotel met rozemarijn is een echte aanrader. Het is dat ik geen vlees eet, maar mijn tafelgenoten likten hier hun vingers bij af! Wat betreft die kruiden: die zie (en ruik) je overal op het eiland. De heerlijke lavendelgeur van de uitgestrekte lavendelvelden wordt vermengd met de lucht van rozemarijn en salie. De reden dat alles op het eiland zo groeit en bloeit, is het bijzondere klimaat. Hvar heeft de meeste zonne-uren van Kroatië. Je geniet dus vrijwel altijd van de lekkerste gerechten in een fijn zonnetje!

Stoofpotje met allerlei soorten vis

Gelukkig kwam ik absoluut niks te kort. Want een andere specialiteit van Hvar is gegrilde vis en in het bijzonder gegrilde inktvis met een beetje olijfolie. Maar ik heb ook genoten van de beroemde Dalmatische brodet: een schotel met vis, zeevruchten en witte wijn. Dat eet je met polenta, rijst of brood. Heerlijk! En ook de gregada is een typisch gerecht op Hvar. Deze ovenschotel met vis en aardappelen moet je ook zeker geproefd hebben.

Drink de lokale wijn

Je kunt hier ook verrassend lekkere wijntjes drinken. Zo groeit de druif Prč aan de oostkant van het eiland. De naam betekent ‘geit’, omdat er iets van geiten in de geur zou zitten. Andere fijne wijnen zijn de droge rode wijn Plavac of de witte Bogdanusa. Wil je meer te weten komen over de lokale wijnen en de verschillende spannende smaken? Boek dan een wijntour of een wijnproeverij. Onze gids van Natural Hvar Tours, waarmee we het eiland rondfietsten, organiseert op zijn erf kleine wijnproeverijen. Zó lekker al die bijzondere wijntjes en zoete hapjes.

Drink je geen alcohol? Of heb je juist even genoeg van alle drank? Neem dan een Cedevita. Je ziet de ‘gezonde’ knalgele zakjes overal op tafel komen. Het zakje, waar 9 vitamines in zouden zitten, gooi je leeg in een glas water. Het lijkt een beetje op een bruistablet. Hoewel ik niet het idee heb dat dit echt gezond is, smaakt het wel lekker!

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/tips/eiland-vis-lokale-lekkernijen/”]

eten en drinken Hvar

Nagerecht: gekarameliseerde eiervla

Op echt álle kaarten in Hvar staat Rozata op de kaart. Dit nagerecht is een puddinkje van melk en eieren. Het wordt gebakken in een vormpje bekleed met karamel. Het lijkt op de Franse crème karamel of de Spaanse flan, maar er is een verschil. De Kroatische variant wordt op smaak gebracht met likeur van wilde rozen. Smullen maar!

Hotel of appartement op Hvar? Kijk op Zoover voor alle accommodaties.

Wat vind jij het lekkerste eten of drinken op Hvar? Deel je tips in een reactie.