Nederland is een van onze favoriete bestemmingen, want er is veel te zien en te doen en dat alles op (maximaal) enkele uren reisafstand. Niets leuker dan met je hele gezin de trein in: lekker kneuterig broodjes mee, wat drinken en hopsa: op naar al dat leuks. Maar hóe je voordelig reist? Dat vertellen wij je.

1. Houd dealwebsite in de smiezen

Nederlandse dealwebsites zoals VakantieVeilingen, Groupon en Socialdeal stunten geregeld met prijzen voor kaartjes. Kijk eens op de site van Actie van de dag, hier hebben ze vaak een actie van twee enkele treinkaartjes voor 24 euro, die je ook in het weekend mag gebruiken. Voor je  het weet, zitten jullie lekker voor een prikkie in het gezellige Maastricht!

2. Kaartje sparen bij de boodschappen

Als je afrekent bij de kassa, word je steevast gevraagd of je spaart voor treinkaartjes. Zeg voor de grap eens ‘Ja’, en je hebt in no time gratis treinkaartjes bij elkaar gespaard. Ketens die regelmatig treinkaartjes aanbieden zijn: Jumbo, Albert Heijn, Blokker, HEMA, Primera Etos en Kruidvat. Kijk eens op deze site voor een overzicht. Je hebt bijvoorbeeld al een NS dagkaart voor zestien euro!

3. Dagje uit en treinkaartje via NS

Onze Nederlandse Spoorwegen verkopen ook voordelige kaartjes, via de NS Spoordeelwinkel. Het leuke hieraan is, dat je een treinkaartje in combinatie met een uitje koopt. Bijvoorbeeld ‘Dagretour + rondvaart Utrecht voor €23’ of ‘Dagretour en entree Musical Lion King voor €50’. Supervoordelig dus!

4. Met een groepje

Ben jij een echt groepsdier? En reis je veel tijdens de daluren? Dan is het NS Groepsticket wel wat voor jou. Je koopt dan een kaartje voor vier treinreizigers, à €30, en een kaartje voor zeven treinreizigers à €34,50. Hoe groter de groep, hoe voordeliger je reist. Met z’n vieren komt het neer op €7,50 per persoon voor een enkele reis. Je moet dan wel op hetzelfde station in- en uitstappen. Maar hé: samen uit, samen thuis!

5. Goedkoop treinen in de weekenden

Neem een Weekend Vrij-abonnement bij de NS. Hiermee reis je van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur onbeperkt door Nederland in de 2e klas. Dit weekendabonnement kost je maar €33 per maand en is op te zeggen na een jaartje. Daarna kun je het maandelijks opzeggen. Ook handig: doordeweeks levert de kaart je 40% korting op in de daluren.

6. Treinpakkers

Af en toe biedt NS Treinpakkers aan: naar eigen zeggen acties die je niet wilt missen. Zo betaalde je in de afgelopen verkoopperiode vier euro voor een Meereisretour (één dag meereizen met iemand met een geldig kaartje). Ze hebben ook soms de actie dat je voor dertien euro per persoon zogeheten ‘Superdal Dagkaart’ kunt kopen, dit betekent één dag onbeperkt reizen met z’n tweeën. Houd de site in de gaten, soms zijn ze er weer: die treinpakkers!

Sjees zeker even naar deze plekken!

Met de trein kom je nog eens ergens: niets is minder waar. Maar wat zijn nou leuke plekken voor een dagje uit? Twee van ons absolute favorieten zijn Burgers Zoo en Muiderslot. Pak de trein naar Arnhem, want hier vind je Burgers Zoo, een van de leukste dierenparken die ons landje heeft. Waan je in een Maleisisch tropisch regenwoud, in een mangrove of in de grote oceaan: in dit park vind je dieren uit alle windstreken. Superleuk dus, als kers op de taart na zo’n gezellig treinritje.
Niet zo van de dieren? Bezoek dan eens het Muiderslot, gelegen in het prachtige oude vestingstadje Muiden. Dit middeleeuwse kasteel – gebouwd in 1296 – is een rijksmuseum dat erg op kids gericht is. Hier kun je een torenroute doen en een familierondleiding krijgen. In de zomer is er een zomertheater, kun je boogschieten en zijn er zomeravondconcerten: genoeg te doen dus!!

Overnachten in een van deze leuke plekken

Nieuwsgierig geworden naar al die leuke dorpen en steden die ons eigen Nederland voor je in petto heeft? Neem dus een keer lekker de trein en overnacht in een van de volgende accommodaties om jullie trip compleet te maken.

• Hotel Brasserie Britannique: een goed gewaardeerd 3-sterrenhotel midden in Maastricht. Zo zegt ook reviewer Theo: ‘Alles was goed, we hadden een grote kamer van 43 vierkante meter. De ontvangst was fijn, het welkomstdrankje lekker en het ontbijt goed!’
  • Hotel van der Valk in Sassenheim: een mooie bestemming, midden in de bollenstreek.
  • Het fijne Hotel Stadsherberg Sneek in Sneek: Friese nuchterheid in een mooi jasje.

Bron: www.columbusmagazine.nl

Ben jij weleens in een van deze Nederlandse plekken geweest? Voeg nu ook jouw foto’s en reviews toe.

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Redactie

Redacteur