De Nederlandse versie van de Michelin gids 2010 is uit! Nederland telt sinds dit jaar 91 sterrenrestaurants, acht meer dan vorig jaar. Restaurant De Librije in Zwolle en Oud Sluis in Sluis hebben ook dit jaar drie sterren. Ondanks allerlei speculaties bleef een derde 3-sterren-restaurant dus uit.

Maar wat doe je als je heerlijk hebt genoten in een bekroond restaurant? Neem je een taxi naar huis of overnacht je ergens in de buurt? Je hoeft nergens heen, je blijft slapen in het hotel van het restaurant! Of is het toch het restaurant van het hotel? Als je lekker hebt gegeten is er bij een aantal restaurants is er in ieder geval de mogelijkheid om ook te blijven slapen.

Zoover heeft voor de echte genieter (en alle andere geïnteresseerden) een vijftal sterrenrestaurants met een passend hotel voor je uitgelicht. Hoe is jouw ervaring in een hotel met sterrenrestaurant?

Librije’s Hotel

Restaurant De Librije is misschien wel het bekendste restaurant van Nederland. Jonnie Boer en zijn vrouw Thérèse hebben al jaren een restaurant met drie sterren in hun 15e eeuws kloostercomplex in Zwolle.

In mei 2008 heeft het echtpaar Librije’s Hotel geopend. Het vijfsterrenhotel heeft negen royale kamers, zes junior suites, drie suites en een bruidssuite. De prijzen variëren van € 295,- tot € 625,- per kamer per nacht. Onze bezoekers (16) beoordelen Librije’s Hotel met een 9,4 gemiddeld.

Grand Hotel Huis ter Duin

Restaurant Latour is het à la carte restaurant van Grand Hotel Huis ter Duin en sinds 2005 de trotse bezitter van een Michelinster. Zeventien bezoekers van Zoover beoordelen het luxe hotel in Noordwijk met een 8,4, maar het moet gezegd: de kindvriendelijkheid speelt hierbij een flinke rol. Het eten scoort gemiddeld een 9,3.

Leo en Anina schrijven: “Diner was perfect, hotelkamer enigszins gedateerd, vooral badkamer. Wel heerlijk geslapen in een reusachtig bed! Ontbijt voor elk wat wils en lekker vers. Ligging en terras aan het strand erg mooi.”

Okura Hotel Amsterdam

Het Okura Hotel in Amsterdam spant waarschijnlijk wel de kroon. Het vijfsterrenhotel van de Aziatische hotelketen in onze hoofdstad heeft namelijk twee restaurants in de Michelin gids. Het Franse Ciel Bleu Restaurant is bekroond met twee Michelinsterren, terwijl het traditionele Japanse Yamazato Restaurant één Michelinster achter zijn naam heeft staan.

Het hotel scoort bij onze bezoekers (12) een 8,5 gemiddeld. Het eten scoort bij dit hotel, samen met de kamers, een dikke negen.

Landgoed Duin & Kruidberg

Restaurant De Vrienden van Jacob is het restaurant van vijfsterrenhotel Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort. Het hotel wordt door Zoover bezoekers (12) beoordelen met een 9,1 gemiddeld. Vooral de ligging en de service scoren hoog, maar een 9,0 voor het eten is natuurlijk een ook prachtig cijfer.

Joni schrijft op Zoover: “Een geweldig hotel, gevestigd in een prachtig landhuis! Wanneer je jezelf eens goed wilt verwennen is dit de juiste plek. Het eten in ‘De Vrienden van Jacob’ was heerlijk en zeker niet weinig. Overheerlijke amuses en hapjes werden tussen de gerechten geserveerd! Je betaald dan ook wel wat, maar voor een keer is dat erg leuk.”

Bilderberg Hotel Klein Zwitserland

Restaurant De Kromme Dissel is het restaurant van viersterrenhotel Bilderberg Klein Zwitserland in Heelsum. Het hotel scoort gemiddeld een 8,1 en het restaurant is het absolute paradepaardje van dit Bilderberg hotel. Bezoekers van Zoover (25) waarderen het eten met een 9,1. Carola schrijft: “We zijn er een lang weekend geweest. We hebben het er goed naar onze zin gehad. Het hotel is wat gedateerd, maar ‘s-ochtends in een verlaten zwembad een paar baantjes trekken was heerlijk. Het eten was er goed, maar bij het naastgelegen restaurant de Kromme Dissel hebben we subliem gegeten. Dit was elke cent waard.”

Andere hotels met een sterrenrestaurant in Nederland zijn ondermichelin meer Hotel Savelberg, Hotel Amstel Inter Continental, Sandton Hotel De Nederlanden en Grand Hotel Karel V.

In Duitsland heeft vijfsterrenhotel Schlosshotel Lerbach een restaurant met drie Michelinsterren. In België hebben twee restaurants drie sterren. Daar kunnen gasten echter niet overnachten.

De Michelin gids ligt vanaf 26 november in de winkel en je kunt hem nu al bekijken op deze website.

Zoover is ook benieuwd naar jouw ervaring in sterrenrestaurants en in hotels met een sterrenrestaurant. Reageer hieronder!

Meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook via Instagram, Pinterest en Facebook.

Uitgelichte berichten

Redacteur