In de rubriek ‘Hoe ‘et hoort’ praten we je bij over etiquette die van pas komt als je op vakantie gaat. Deze keer kletsen we je bij over de do’s en dont’s in de sauna. Niets is fijner dan je in dit koude weer in een ruimte van 90 °C te begeven. Mocht jij binnenkort je blote bibs ergens neervlijen, lees dan even verder.

Finland: naakte oprechtheid

In Finland zijn er meer sauna’s dan auto’s: bijna 3 miljoen. Hier is de sauna wat in sommige landen de kerk is: je gaat gewoon. Kijk niet gek op als je het Finse parlement tegenkomt in de sauna,  Volgens Finnen zijn mensen het meest oprecht als ze naakt zijn. Belangrijke politici in dit Scandinavisch saunawalhalla maken veelal naakt hun beslissingen. Ook sluiten Scandinaviërs in dit warme kamertje dolgraag contracten af. En wanneer een Fin iets te vieren heeft, doet hij dat vaak in de sauna. De trofee van een sportteam gaat dan ook rustig mee naar zo’n hete cabine. Let op: hier hoort geen overwinningsbiertje bij, want alcohol in de Finse sauna is een no go.

Foto: www.i.ytimg.com

Foto: www.i.ytimg.com

Rusland: afrossen met berkentakken

Bij de Russen is het vaste prik: met bijna huwelijkse monogamie betreedt men wekelijks de lokale banya. Dit is een openbaar badhuis, dat nog veel heter en natter is dan ‘onze’ sauna. Kijk niet vreemd op als je buren elkaar ineens te lijf gaan met berkentakken: dit is onderdeel van het saunaritueel en zou heerlijk ontspannend werken. Nadat je lekker ontspannen uit de banya rolt, is het afkoelen geblazen in de sneeuw of – voor ieder wat wils – een wak in het ijs. De banya is altijd ongemixt, dus let even goed op dat je bij het juiste ‘poppetje’ je entree maakt.

Duitse sauna

Duitsland: Saunameister, jawohl!

Bij onze Oosterburen is het niet de bedoeling dat je de luchtvochtigheid van een sauna zelf omhoog brengt door water op de kolen te gieten. Assertief als we in Nederland zijn, ben je dat misschien wel gewend. In Duitsland heb je echter een Saunameister, die dit voor je regelt. Ook kennen ze hier het fenomeen opgieting, een Aufguss session, waar diezelfde Saunameister heerlijk met een handdoek wappert om je nóg relaxter te krijgen.

Foto: www.gocekhamam.com

Foto: www.gocekhamam.com

Turkije: scrubben als een dolle

In de Turkse hamam draag je doorgaans badkleding. Zodra de mannen en vrouwen gescheiden zijn, maakt het badpak of de zwembroek plaats voor een adamskostuum. In het midden van de hamam bevindt zich een warme plaat, de bedoeling is dat je hier even op gaat liggen: dan openen de poriën zich. Mocht een vreemde je uit het niets dolenthousiast gaan scrubben, laat het dan vooral lekker over je heenkomen! Dit is gebruikelijk in de hamam. Hierna spoel je je af en herhaal je het ritueel als dat nodig is. Ook het kopje thee na afloop is geen versiertruc van de saunamedewerker: ‘et hoort bij het ritueel.

Algemene tips

• Klop even voor je binnengaat
  • Doe de deur achter je (blote bibs) dicht
  • Bedek dezelfde kont met een handdoek als je zit
  • Maak er geen stare-off met je saunagenoten van
  • Houd je stem een beetje gedempt

Heb jij nog tips om je netjes te gedragen in de sauna? Zet het dan in een bericht hieronder!

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Uitgelichte berichten

Redactie