Gratis Dagjes Uit In Nederland

Redactie - 5 september 2016

Gratis Dagjes Uit In Nederland

Redactie - 5 september 2016

Gratis dagjes uit in Nederland zijn een leuke manier om de vakantie te vullen. Leuke dingen hoeven namelijk helemaal niet duur te zijn. Door te genieten van gratis uitjes in je eigen land, beleef je een fijne dag tijdens je vakantie en kun je tegelijkertijd sparen voor een exotische reis.

Één van de UNESCO werelderfgoederen

Wist je dat we in Nederland tien Werelderfgoederen hebben die op de befaamde lijst van UNESCO staan? Willemstad – de hoofdstad van Curaçao – is er één van, maar dat bezoek je niet in één dag en ook niet gratis. Wat je wel gratis kunt bezoeken is Schokland of de Stelling van Amsterdam: een verdedigingslinie die tussen 1880 en 1914 werd aangelegd rond Amsterdam. Ben je daar dan toch in de buurt, bezoek dan ook vooral de Amsterdamse grachtengordel. Wil je lekker een dagje uitwaaien? Zoek het dan wat zuidelijker op en plan een fietsroute langs de negentien windmolens van Kinderdijk. De molens die hier nog steeds staan, zijn in 1950 buiten werking gesteld, maar doen het nog allemaal, zouden de modernere installaties ooit uit mogen vallen. Na een fietsroute van vijfenveertig of vijftig kilometer ben je zeker uitgewaaid.

Altijd gratis: het strand

Klinkt misschien makkelijk, maar het is wel altijd leuk. Het park of het strand zijn de plekken bij uitstek om te ontspannen, zonder dat het ook maar een cent hoeft te kosten. Veel stranden hangen in het hoogseizoen met de benen buiten, maar Nederland heeft ook een aantal stranden die over het algemeen wat rustiger zijn. In Zeeland vind je het strand van Breskens, waar het niet zo druk is als op bijvoorbeeld het strand van Scheveningen. Breskens heeft een grote jachthaven waar 1500 schepen aan kunnen meren. Vanaf het strand is het dan ook super gaaf om de vissersschepen en zeejachten binnen en uit te zien varen. Aan de noordkant van de Nederlandse kustlijn vind je een ander rustig strand: het strand van Texel. Het overvaren vanuit Den Helder kost tweeënhalve euro per voetganger, dus helemaal gratis is het niet, maar Texel is echt een bijzonder eiland. Prachtige natuur en genoeg te zien. Genoeg redenen voor jullie om Texel te bekronen met een 8,8.

Kronenburgerpark

Gratis dagjes uit in Nederland: naar het park

Geen zin in het strand? In Nederland heb je ook veel mooie parken. In Nijmegen ligt het Kronenburgerpark. Hier zie je naast veel groen ook delen van de historische stad Nijmegen. Zo is er de Kronenburgertoren, waar vroeger buskruit in opgeslagen werd, en zie je delen van de oude stadsmuur van de stad. Meer zin om te zonnen of te barbecueën? In het grote Zuiderpark in Rotterdam, het grootste stadspark van Nederland kan het. Door het hele park kom je plekken tegen waar je kunt barbecueën, kunt zonnen, kunt fietsen, waar speeltuinen zijn en waar je zelfs kunt sporten. Het hele gebied is bijna 430 voetbalvelden groot, dus er is genoeg ruimte voor iedereen. Zin in een educatief uitstapje? Ga dan eens naar het stadspark van Eindhoven, de Genneper Parken. Hier vind je een stadsboerderij waar ze allerlei dieren houden en groente en fruit kweken. Vooral als je met jonge kinderen op pad gaat een aanrader.

Walking in the rain, Vierdaagse - Ans

Pik een festival mee

Festivals als Lowlands of Pinkpop kosten een rib uit je lijf, maar wist je dat er ook veel gratis festivals zijn in Nederland? In Venlo vinden jaarlijks de Zomerparkfeesten plaats, waar meer dan honderd artiesten optreden en waar je gratis naar toe kunt. Ook grote namen waar je normaal dik voor betaalt, zie je hier gratis. De Vierdaagsefeesten tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is ook grotendeels gratis en hierbij heb je natuurlijk de full package. De Vierdaagse, een stedentrip naar Nijmegen en verschillende podia waar je kunt genieten van de meest uiteenlopende muziek. In het Brabantse Breda vindt jaarlijks het Breda Barst festival plaats. Gratis toegankelijk en een stuk intiemer dan bijvoorbeeld de Zomerparkfeesten waar we het eerder over hadden. Daarnaast kun je meteen de mooie historische binnenstad van Breda bezoeken. Zeker een aanrader.

Gratis dagjes uit in Nederland

Een stedentrip binnen eigen land

Je zou het haast vergeten, we doen vaak wat emotieloos over ons ‘kikkerlandje’, maar in Nederland kun je heerlijke stedentrips maken. We noemden al het Kronenburgerpark, waarbij we de historische binnenstad niet kunnen vergeten te noemen. Maar verder naar het zuiden, in het zuidelijkste puntje van Nederland, ligt Maastricht. Deze prachtige oude stad kenmerkt zich door de oude binnenstad en de prachtige gebouwen die er verspreid door de stad te vinden zijn. Via de oude straatjes aan de oostkant van de Maas kom je op Plein 1992 en kun je de Maas oversteken. Hier kom je in de historische binnenstad waar je je ogen uitkijkt met bijvoorbeeld de basiliek van Onze Lieve Vrouwe, het Vrijthof en Het Pesthuis. Als je deze route verder loopt, kom je uiteindelijk bij de oude Sint Servaasbrug.

Historische panden in Nederland

Kijken we naar het noorden van het land, komen we uit in het Friese Leeuwarden. Een stad met veel kleine straatjes en grachten die het stadshart omarmen. Als je naar Leeuwarden gaat, moet je zeker de scheve kerktoren van Oldehove bezoeken. De bouw is nooit afgerond, omdat de kerk tijdens de bouw al begon te verzakken. Verder kom je in de rest van het centrum van Leeuwarden ook aan je trekken omdat veel van de historische panden nog steeds overeind staan. Natuurlijk zijn er nog veel meer steden waar je met gemak een hele dag kwijt bent, zonder handen vol geld uit te geven. Denk aan Utrecht, Amersfoort, Den Bosch en Middelburg. Zorg dat je voordat je vertrekt jezelf een beetje inleest over de bezienswaardigheden en de historie van de stad. Op internet vind je superveel informatie en veel steden hebben een app voor je smartphone waarop je tijdens je bezoek alle informatie kunt opzoeken die je nodig hebt om het meeste uit je dagje weg te halen.

Welke gratis dagjes uit in Nederland zou jij ons nog meer aanraden? Deel je ideeën en ervaringen met ons in de reacties.