Blijf jij tijdens de meivakantie lekker in Nederland? Ook wij hopen natuurlijk op een warme week vol zonnige picknicks en strandwandelingen. Maarre, wat als het weer toch een beetje tegenzit? Dan zijn er gelukkig nog allerlei leuke uitstapjes om te ondernemen! Wij zetten vijf kindvriendelijke musea in Nederland voor je op een rij.

Aviodrome, Lelystad

Vluchtsimulators, speeltoestellen en een enorme collectie vliegtuigen; het Aviodrome heeft het allemaal. Kinderen kunnen onder andere plaatsnemen in de cockpit en veel meer leren over de geschiedenis van de luchtvaart. Hoewel een deel van het museum in de buitenlucht is, is ook de boeiende (en droge) binnenexpositie absoluut de moeite waard. Kortom, het Aviodrome is, zoals Zoover Reviewer Linda het helder samenvat, ‘samen genieten’. ‘De speelattracties zijn aangepast aan verschillende leeftijden en de medewerkers vonden wij erg (kind)vriendelijk. We hebben echt een superleuke dag gehad!’

Kindvriendelijke musea - Kerkrade

Discovery Center Continium, Kerkrade

Dit museum is vooral erg fijn wanneer je thuis een paar uitvinders-in-de-dop hebt rondrennen. In plaats van dat ze jouw keuken of kostbare nieuwe tafel ombouwen, laat je ze gewoon los in een echt laboratorium! In het Discovery Center Continium in Kerkrade beleven kinderen de wetenschap van dichtbij. Niet via saaie instructiefilmpjes of stoffige vitrinekasten. Nee, gewoon, door zelf te experimenteren! Behalve een leuke speelplaats is het daarmee ook een veelbelovende plek. Want, zoals Zoover Reviewer Fedor al zegt: ‘Hier wordt iedereen een Einstein.’

Museum Speelklok

Museum Speelklok ken je misschien nog uit je eigen jeugd. Het museum gaat namelijk alweer heel wat jaartjes mee. Nog altijd is het een populair en kindvriendelijk museum. Volgens Zoover Reviewer Marieka36 is het ‘uniek en overdonderend.‘ Dat snappen wij helemaal. Het aantal zelfspelende muziekinstrumenten is werkelijk gigantisch! Denk aan kleine muziekdoosjes, gigantische draaiorgels en alles wat daartussen zit.

KindvrKindvriendelijke musea - Techniekmuseum-HEIM - Els999 2 juni 2011iendelijke musea - Techniekmuseum-HEIM - Els999 2 juni 2011

Techniekmuseum HEIM Foto: Els999 2 juni 2011

Techniekmuseum HEIM, Hengelo

‘Verboden af te blijven’. Dat is het motto van techniekmuseum HEIM (OYFO Kunst en Techniek). Daarmee hebben wij gelijk het geheim van de hoge Zoover review score (een 8,6!) ontdekt. Want al die ingewikkelde machines, panelen en radars worden natuurlijk pas ècht leuk als je er zelf aan mag zitten! Terwijl je kinderen opgaan in de werking van een motor of een tracking robot, kun je zelf de geschiedenis van de lokale textielindustrie ontdekken.

Moet je van ver komen? Blijf overnachten in één van de vakantieparken in de buurt. Zoals bijvoorbeeld Hoeve Springendal (jullie geven dit park maar liefst een 9,2). Of huur een huisje bij Camping De Witte Berg (ook deze krijgt van jullie een 9,2). Zo kun je gelijk nóg meer avontuur toevoegen aan de meivakantie met een dagje in Openluchtmuseum Ootmarsum of een trip naar het Brandweermuseum in Rijssen.

Nederlands Openluchtmuseum

Vanaf 24 maart opent het Nederlands Openluchtmuseum haar deuren weer voor het zomerseizoen. Ook tijdens die regenachtige vakantiedag is dit een leuk uitstapje: pak simpelweg de tram en laat je rondrijden langs alle historische gebouwen in het park. Of bezoek de tijdelijke tentoonstelling ‘Helden aan de bal’ voor een kijkje in de Nederlandse voetbalgeschiedenis.

Welk museum hoort volgens jou thuis in dit rijtje van kindvriendelijke musea in Nederland? Deel je mening in de comments of laat een review achter!

Met de kids naar een museum? Koop je tickets goedkoper dankzij onze aanbiedingen op HEMA Tickets. Profiteer van deze vouchers en kortingscodes!

Meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook via Instagram, Pinterest en Facebook.

Uitgelichte berichten

Sylvia