Op de derde dag van onze vakantie de kinderen ingesmeerd met beschermingsfactor dertig en rond elf uur naar het strand. Al vrij snel werd Britt huilerig. Ze had de nacht ervoor slecht geslapen, dus hielden we het maar op vermoeidheid. De huilbuien werden steeds erger. Toen rond drie uur ’s middags haar ruggetje wat rood werd heb ik haar een T-shirt aangetrokken. Het ging al snel van kwaad tot erger, overal rode vlekken. In het hotel contact opgenomen met de reisleiding, die schakelde direct een arts in. Britt moest met spoed naar het ziekenhuis, een auto stond al klaar. Ze was inmiddels totaal hysterisch van de pijn. In het ziekenhuis ging meteen een injectiespuit in haar been. Ze moest op een ziekenhuisbed gaan liggen en zeven medici stonden druk te gebaren en te praten. Vervolgens werd haar hele lichaam met crèmes ingesmeerd. Daarna wilden ze dat Britt in het ziekenhuis zou blijven. Daar had ik geen goed gevoel bij. Met een hand vol medicijnen zijn we teruggegaan naar ons hotel.

Weet niet wat ze mijn dochtertje hadden toegediend, maar ze was helemaal versuft. Toen ze de volgende ochtend wakker werd was haar hele gezicht opgezwollen. We schrokken ons wild; de huid rond haar mond liet los, evenals bij haar nek, schouders, voeten en benen. Overal open wonden waar etter uit kwam. Britt gilde en huilde, kon geen aanraking verdragen. We besloten naar de hotelarts te gaan. Samen met een leerling-arts ging hij haar onderzoeken. Hij las de brief die de medici in het ziekenhuis hadden opgesteld en keek naar de medicijnen die we hadden meegekregen. De twee artsen kwamen tot een eigen conclusie; een combinatie van zon, zonnebrandmiddel en een acute virusinfectie hebben Britt zo ziek gemaakt. Er is sprake van een zeer ernstige verbranding die zelfs in haar lichaam slaat. Als reactie stoot het lichaam de huid af en verschijnen over haar hele lichaam ontstekingen.

De artsen besluiten het hele lichaam te ontsmetten. Britt heeft echter zoveel pijn dat ze eerst een verdovingscrème op haar lijfje smeren. Met engelengeduld werd ze ingesmeerd met een antibioticazalf en daarna met een ontstekingsremmende crème. Ze moest bovendien drie keer per dag verschillende drankjes innemen plus antibioticapillen, zo schreven de artsen voor. Bovendien moest ze een week lang op de hotelkamer blijven met de airco op 23 graden. Contact met de zon was ten strengste verboden. Ze werd twee keer per dag door de arts in opleiding ontsmet en ingesmeerd. Dat deed hij met zoveel geduld en toewijding. Ongelooflijk. Langzaam maar zeker ging het de goede kant op met Britt. Twee dagen voor vertrek naar Nederland vertelden de artsen dat ze met een dolmus een uurtje naar het strand mocht om haar vervolgens weer meteen te ontsmetten. Britt wilde daar niets van weten en wees naar het blauwe zwembadwater. Haar huid mocht echter niet in contact komen met het zwemwater. We hebben haar van top tot teen aangekleed, badlaken op het luchtbed en heen-en-weer gedobberd in het zwembad. Wat moet je anders als ouders? Ze was zo intens blij. Alle hotelgasten waren inmiddels op de hoogte van haar zonneallergie en leefden enorm met Britt mee.

Iedereen was zo opgelucht dat haar huid herstelde. We zijn de twee artsen intens dankbaar. Bij het afscheid moest zelfs de arts in opleiding een traantje wegpinken. Britt heeft een mooie tekening gemaakt en we hebben er een fles rode wijn met tien euro bijgedaan. Daar wilden de artsen niets van weten. We hebben zelfs nooit een nota ontvangen… In Nederland naar een arts geweest, het verhaal verteld en foto’s laten zien. Hij vertelde dat zijn Turkse collega’s het super hadden aangepakt en dat waarschijnlijk een kleurstof in de zonnebrandcrème de boosdoener was. Is toch niet voor te stellen? Nota bene een zonnebrandcrème speciaal voor kinderen. Britt heeft inmiddels een nieuwe huid. Uit voorzorg houden we haar voorlopig wel uit de zon.

Lees voor meer vakantieverhalen het boek Het is hier geweldig… van auteur Raph Schouten. Deze opmerkelijke vakantiebelevenissen zijn gebaseerd op de beoordelingen op Zoover. Lief en leed, top en flop wisselen elkaar af. De vijftig verhalen zijn geïllustreerd met vakantiefoto’s die door de geïnterviewden zelf zijn gemaakt.

Bestel het boek Het is hier geweldig… op www.bol.com.

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Redactie