Wat zijn de reistrends voor 2019 en wat is er volgend jaar helemaal je-van-het qua vakanties? Van groene vakanties tot Instagramwaardige bestemmingen en digital detox-vakanties. We zetten een aantal van de reistrends voor 2019 voor je op een rij.

• Groene vakanties
  • Instagramwaardige vakanties
  • Digital detox-vakanties
  • Alleen op vakantie
  • Bucketlistvakanties
  • Alles draait om de ervaring
  • Meer kortere vakanties
  • Tiny hotelkamers
  • Drijvende villa’s
  • Avontuurlijke hotel-architectuur

Groene vakanties

En daarmee bedoelen we zowel ecotoerisme als duurzaam reizen. Steeds meer mensen gaan immers ‘bewust groener’, ook in het dagelijks leven. Uitstapjes naar natuurreservaten, nationale parken en andere natuurgebieden buiten de grote steden nemen toe en vakantiegangers bekijken steeds meer alternatieven om duurzaam op vakantie te gaan.

Beeld: Unsplash | Ignat Kushanrev.

Instagramwaardige vakanties

Staat je vakantievilla niet op Instagram? Dan ben je er niet geweest. Althans, daar lijkt het soms op. Meer en meer vakantiefans vinden een Instagramwaardige bestemming belangrijk. De Burj Khalifa in Dubai, de Eiffeltoren in Parijs en het Hongaarse parlementsgebouw in Boedapest waren vorig jaar een aantal van de meest geziene bezienswaardigheden op the gram. Nachtje Boedapest? Hotel Iberostar Grand Budapest en Hotel Corinthia Budapest zijn echte aanraders.

Bucketlistvakanties

Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat 45% van de reizigers een bucketlist in gedachten heeft bij het plannen van een volgende vakantie. Het merendeel wil in 2019 wat van die lijst afvinken. Wat staat er op de meeste bucketlists? De wereldwonderen zien, lokale lekkernijen proberen, vakantie vieren op een paradijselijk eiland of wereldberoemde attractieparken bezoeken.

Het gaat om de ervaring

Anno 2019 draait alles om de ervaring. Of dat nu een event bezoeken, een berg beklimmen of iets nieuws leren zoals sushi maken of leren surfen is. Bijna elke grote stad organiseert het hele jaar door evenementen en festivals. Dus staat je volgende trip al vast? Check dan welke activiteiten er gaande zijn en doe mee met de experience-vakantie.

Beeld: Unsplash | Colton Duke.

Alleen op vakantie

Individueel reizen kan best een beetje intimiderend zijn voor sommigen, maar steeds meer mensen doen het. Staat een bestemming op je bucketlist maar ligt je reisgezelschap dwars? Ga lekker alleen in 2019! En als je het zat bent om alleen te zijn, dompel je je onder in het lokale leven op je bestemming en je hebt direct aanspraak. Ik kan het zelf beamen: in je uppie reizen is heerlijk! Je hoeft met niemand rekening te houden en kunt je bestemming op een hele andere manier ervaren.

Meer korte vakanties

Grote kans dat stedentrips nog populairder worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer kortere vakanties mensen gelukkiger maken. Veel mensen zijn dan ook van plan om er in 2019 vaker (kort) op uit te trekken. 2019 wordt het jaar van ‘kortere, hapklare vakanties’. Dankzij betere vliegroutes, goedkoop transport en betaalbare accommodaties zullen micro-trips nog steeds in populariteit stijgen.

Tiny hotelkamers

Niet alleen tiny houses zijn hot, ook compacte hotelkamers – wel van alle basisgemakken voorzien – zijn razend populair. Vooral in de natuur. De minimalistische levensstijl is misschien niet voor iedereen, maar het is zeker leuk om eens te proberen tijdens een vakantie.

Beeld: Unsplash | Ishan @seefromthesky.

Drijvende villa’s

Als de Kardashians een drijvende vakantievilla boeken dan weet je het wel: drijvende villa’s zijn hot. Een wereldberoemde accommodatie op het water is het The St. Regis Bora Bora Resort, maar er zijn genoeg andere alternatieven voor een drijvend vakantieverblijf om eens te proberen in 2019.

Digital detox-vakanties

In een wereld vol met zoveel elektronische apparaten en constante afleiding beginnen mensen hun telefoon weleens zat te worden. Weg met die smartphone-verslaving: hallo detox-vakanties waar telefoons niet welkom zijn. Ze zijn er in alle soorten en maten – de één wat duurder dan de ander. Ook een goed idee: boek zelf een stedentrip of een hutje op de hei en laat je telefoon gewoon lekker thuis. Iets wat ik de afgelopen jaren steeds vaker doe. Afgelopen zomer tijdens mijn rondreis in Namibië, Botswana en Zimbabwe liet ik mijn telefoon lekker uit. Wat een rust! Echt een aanrader.

Logeren in avontuurlijk ontworpen hotels

Steeds vaker worden hotelgasten ondergedompeld in een avontuurlijke en exclusieve ervaring dankzij fantasierijke, nieuwe architectuur in een fantastische omgeving. Het Audemars Piguet Hôtel des Horlogers in Zwitserland is een voorbeeld van zo’n hotel dat nu gebouwd wordt, prachtig gelegen in de Zwitserse bergen. Het 7.000 vierkante meter grote hotel in Vallée de Joux heeft vijf zigzaggende daken waar avontuurlijke gasten vanaf kunnen skiën naar het museum van Audemars Piguet aan de voet van het skigebied. Jawohl!

Sluit jouw geplande vakantie bij een van deze trends aan? Laat het ons weten in een reactie.

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Marloes