Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben?

Redactie - 22 januari 2019

Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben?

Redactie - 22 januari 2019

Een zonnebril die op het strand achterblijft. Je mobiel die uit je broekzak glijdt of de fotocamera die je aan de leuning van je terrasstoel hebt laten hangen. Zaken die vaker voorkomen dan je op vakantie lief is. Maar hoe zit dat nu eigenlijk, wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben? Er is helaas geen standaars antwoord op deze vraag. Elke reisverzekering heeft namelijk andere voorwaarden.

Zonnebril strand Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben?
Beeld: webandi via Pixabay

Wat raken we allemaal kwijt op reis?

• Bril
  • Sieraden
  • Ski’s
  • Helm
  • Identiteitskaart/rijbewijs

Skihelm Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben?
Beeld: ivabalk via Pixabay

Help, ik ben iets kwijtgeraakt

Zoals eerder gezegd verschilt de hoogte van de dekking voor verloren bagage (waar onder andere smartphones, camera, laptop, kano, fiets, sieraden onder vallen) per reisverzekeraar. De ene verzekeringsmaatschappij hanteert een maximale vergoeding per persoon, per reis. Anderen daarentegen hanteren een maximale vergoeding per polis. Welke voorwaarden bij jouw reisverzekeraar van toepassing zijn, lees je  terug in de polisvoorwaarden.

Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben? portemonee geld
Beeld: analogicus via Pixabay

Hoe dien ik een claim in?

Het maakt niet uit of je in Zwitserland je stokken in de skilift hebt laten liggen of in die hippe club in Monaco je zonnebril bent verloren. Zodra je iets kwijt bent, claim je dit bij je reisverzekeraar. Zorg dat je zo snel mogelijk een zogeheten schademelding maakt. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen is dit online mogelijk, maar telefonisch is ook een optie. Uiteindelijk vul je online of een uitgeprint schadeformulier in.

De polisvoorwaarden van de reisverzekering worden door de meesten van ons nauwelijks gelezen. Daarom zijn we te weinig op de hoogte wat we wel en niet kunnen claimen. Weet jij de voorwaarden van jouw verzekering?

Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben? paspoort trolley
Beeld: Skitterphoto via Pixabay

Een gewaarschuwd mens

Natuurlijk kan het ons allemaal overkomen, maar voorkomen is altijd beter. Zeker als je weet dat deze addertjes onder het gras (kunnen) zitten:

• Dagwaarde: Hou er rekening mee dat de verloren spullen enkel tegen dagwaarde uitgekeerd zullen worden
  • Eigen risico: Check voordat je het schadeformulier ter hand neemt goed of je verzekeraar een eigen risico hanteert en wat de hoogte hiervan is. Is het nog de moeite waard om een zonnebril van €119,- te claimen als je eigen risico € 100,- is?
  • Smartphone: Niet overal is de smartphone gedekt. Puntje van aandacht bij het uitzoeken van je reisverzekering, niet waar?
  • Geld: Doorgaans moet voor contant geld een extra toeslag betaald worden en zelfs al staat het op je polis is het doorgaans verdraaid lastig het bij vermissing te claimen
  • Eigen schuld: Wanneer de verzekeraar maar enigszins het vermoeden heeft dat je nalatig bent geweest, zal deze de hand op de knip houden

Wat vergoedt de reisverzekering als ik iets op vakantie verloren ben? foto camera
Beeld: rkarkowski via Pixabay

Tips voor het melden van een schade

• Vul het schadeformulier zo volledig mogelijk in
  • Voeg indien mogelijk bonnen of andere bewijsstukken mee
  • Was er sprake van diefstal? Stuur het aangifterapport mee
  • Heb je op vakantie het alarmnummer van de reeds reisverzekeraar gebeld? Geef dit eveneens aan op het schadeformulier