Trek je allerwarmste trui maar aan, en neem er nog een paar extra mee in je koffer, als je naar een van de koudste bestemmingen ter wereld gaat waar je vakantie kunt vieren. Soms komt de gemiddelde temperatuur daar niet eens boven het vriespunt uit…

Helsinki

Scandinavië is hot, maar ijskoud

In het Noorden van Europa liggen veel van deze koudste bestemmingen ter wereld waar vakantiegangers graag naartoe gaan. We snappen waarom, want Scandinavië is prachtig, zelfs of misschien wel juí­st in de winter. Populaire hoofdsteden waar het ijskoud is, zijn Reykjavik in IJsland (gemiddelde temperatuur: 7°C), Helsinki in Finland (gemiddelde temperatuur 8°C), Oslo in Noorwegen (gemiddelde temperatuur 9°C) en Stockholm in Zweden (gemiddelde temperatuur 10°C). In de zomer is de temperatuur in deze steden overigens vergelijkbaar met onze Hollandse temperatuur, maar ’s winters kan het er flink koud worden. Je warme trui is geen overbodige luxe in je koffer.

Vakantieganger Dettie verbleef een aantal dagen in het IJslandse Reykjavik in hotel Fron en laat in een review weten: ‘Hotel Fron ligt midden in het centrum, het is er schoon, leuk ingericht en de service is top. Wij vonden het een heerlijk hotel waar we zeker de volgende keer weer zouden boeken!! Geen negatieve dingen kunnen ontdekken.’

Esther was op vakantie in Stockholm en logeerde in hotel Riddargatan en laat weten: ‘Erg fijn hotel, supervriendelijk en gastvrij. Prima kamer, goed bed en lekkere douche. Ontbijtbuffet erg uitgebreid, ook glutenvrije producten aanwezig.’

Davos

Nog meer ijskoude Europese bestemmingen

Met een gemiddelde jaartemperatuur van 4°C is Davos in Zwitserland een vakantiebestemming waar wintersporters graag vertoeven. In deze hoogstgelegen stad van Europa wordt het in januari niet veel warmer dan een graad of min drie.
Andere plekken in Europa die gemiddeld erg koud zijn, met een gemiddelde koudste temperatuur van zo’n -2°C, zijn het Franse Chamonix-Mont-Blanc dat vlakbij de grens van Zwitserland ligt, Riga in Letland en Tallin in Estland. In het Finse Saariselkä is de gemiddelde jaartemperatuur zo’n 2,5°C, maar de mooie plek wordt wel steeds populairder bij vakantiegangers vanwege de prachtige excursies in de sneeuw. Opwarmen kan daarna wel weer in de spa of bij het haardvuur in je hotel. Nog zo’n mooie Scandinavische plek om vakantie te vieren in de kou is het Noorse Spitsbergen. De gemiddelde wintertemperatuur is hier 12°C.

Groenland

De allerkoudste bestemmingen ter wereld

Groenland, waar het zo maar eens -50°C kan worden. Min vijftig graden Celsius! Je kunt hier op sneeuwsafari, mee met een ijstour of een boottocht. Trek dan maar wel een paar warme truien over elkaar aan. De koudste hoofdstad ter wereld is Ulaanbaatar in Mongolië, waar je met gemiddeld -1.3°C dinosaurusfossielen en historische gebouwen kunt bekijken. De koudste temperatuur ooit, als we Antarctica waar ooit -93,2°C (!) gemeten is, niet meetellen, werd gemeten in Jakoetsk in Rusland. De stad ligt vlakbij de Poolcirkel en het werd er toen -64,4°C. We denken niet dat je warme trui hier nog warm te noemen is.

Uitgelichte berichten

Laurien