kofferAls het aankomt op het inpakken van de koffer, dan nemen vrouwen maar al te graag het voortouw: 59% van de koffers van de man wordt ingepakt door de vrouw. Zo blijkt uit onderzoek van vakantiesite Zoover. In slechts 3% van de gevallen wordt de koffer van de vrouw door de man ingepakt.

Zoover onderzocht het vakantiegedrag van consumenten zowel voor, als tijdens en na de reis. Hierbij was het inpakgedrag een van de aspecten. Er werd onderzoek gedaan onder 5600 reizigers.

59% van mannenkoffer ingepakt door vrouw

Vooral mannen van 65 en ouder hebben zelf geen idee wat ze mee moeten nemen op vakantie, 77% laat zich dan ook graag inpakken. Bij jongeren is het percentage een stuk minder hoog , slechts 31% van de respondenten van 25 jaar en jonger geeft aan de koffer van vriendlief in te pakken. Na het 25e levensjaar stijgt het aandeel vrouwelijke inpakkers.

Vrouwen zijn blijkbaar niet overtuigd van de zelfredzaamheid van de man. Als reden noemen vrouwen vaak de volgende redenen: ‘Mijn man vergeet altijd iets.’, ‘Als ik het zelf doe, is het zo gedaan.’ ‘Ik vind het belangrijk dat we er een beetje leuk uitzien op vakantie.’. Mannen op hun beurt zijn eigenlijk wel blij met de verdeling “mijn vrouw heeft het overzicht dus ze pakt mijn koffer beter dan ik het zelf zou doen”.

En de kinderen dan?

Ook de bagage van de kinderen wordt in de meeste gevallen ingepakt door de vrouw. 61% van de juniorkoffers wordt gevuld door moeders, terwijl 35% van de kroost zelf zijn tas pakt. In nog geen 4% van de gevallen pakt de man de koffer van de kleintjes.

‘Ik draag de helft niet!’

Het gevoel dat de meeste kleding ongedragen mee teruggaat, blijkt niet te kloppen. Slechts 20% van kofferinhoud van de vrouw gaat ongedragen mee terug , voor de mannen geldt dat ze met 21% frisgewassen kleding thuiskomen. Wel laten vrouwen (61%) op de heenreis graag wat kofferruimte over voor nieuw te kopen spullen. 55% van de mannen zegt rekening te houden met vakantieaankopen en kofferruimte.

Wie pakt bij jullie de koffers in?

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redacteur