Je staat er misschien niet bij stil op het moment dat je incheckt voor je vlucht, maar zelfs na het inchecken loop je nog het risico dat je helemaal niet meekunt met je vlucht! Verschillende vliegtuigmaatschappijen overboeken hun vluchten regelmatig omdat ze verwachten dat een deel van de passagiers niet komt opdagen. Maar als al deze passagiers wél komen opdagen is er een probleem, en dan kan het zijn dat je geweigerd wordt op de vlucht. Wat je rechten zijn in het geval van een overboeking, legt EUclaim je uit.

Geweigerd op de vlucht door overboeking

Word je geweigerd op de vlucht omdat deze overboekt is? Dan heb je recht op een vergoeding voor het tijdsverlies en een vervangende vlucht. Gaat deze vlucht pas over een paar uur of de volgende dag? Dan heb je ook recht op verzorging in de vorm van eten en drinken en een hotelovernachting. Het kan ook gebeuren dat de vliegtuigmaatschappij vraagt welke passagier zijn of haar stoel vrijwillig wil opgeven. Vaak staat hier dan een geldbedrag of een upgrade van reisklasse tegenover. Let er altijd op dat dit bedrag niet lager is dan de wettelijke vergoeding van €250, €400 of €600. Als je vouchers of geld accepteert heb je geen recht meer op deze wettelijke vergoeding.
Voorbeeld: Je komt aan bij de gate en je boardingpass wordt geweigerd tijdens het scannen: de vlucht naar Dallas is overboekt. Het personeel vraagt je om je stoel af te staan en een vlucht te nemen die een dag later gaat en krijgt een upgrade aangeboden naar businessclass. Je hebt nu recht op een vergoeding van €600 voor het tijdsverlies en verzorging tijdens de vertraging.


Photo by Ashim D’Silva, Unsplash

Geweigerd op de vlucht vanwege andere redenen

Je mag geweigerd worden op de vlucht vanwege:
– Gezondheidsredenen;
– Ongeldige of onvolledige reisdocumenten of;
– Om veiligheidsredenen.
In deze gevallen heb je geen recht op een vergoeding. Check daarom altijd van tevoren welke reisdocumenten je nodig hebt voor je bestemming. Twijfel je of je terecht bent geweigerd op de vlucht? Dan kun je dit altijd bij EUclaim checken.
Voorbeeld: Je wordt geweigerd op de vlucht naar St. Petersburg omdat je geen visum hebt aangevraagd voor je reis. Voor een reis naar Rusland heb je een visum nodig. Je hebt nu geen recht op een vergoeding of vervangende vlucht en moet eerst een visum regelen voordat je op reis kunt.

Belangrijk: vraag altijd bewijs van overboeking!

Het is van belang dat je áltijd bewijs vraagt dat je geweigerd bent op de vlucht en wat de reden hiervoor was. Dit is nodig om een claim in te dienen bij de vliegtuigmaatschappij. Bewaar ook altijd je ticket en boardingpass van de originele en vervangende vlucht.

Uitgelichte berichten

Barry

Redacteur

20 december - 2019

Reacties