Verslag Zoover Travel Lounge – Gezondheid op vakantie

- 20 juni 2011

Verslag Zoover Travel Lounge – Gezondheid op vakantie

- 20 juni 2011

Afgelopen vrijdag stond de Zoover Travel Lounge in het teken van “Gezondheid op vakantie”.

Om 15.00 uur gingen we van start met het plaatsen van de eerste vraag/stelling op Twitter. De discussie kwam goed op gang en vele Twitteraars deden mee (alle deelnemers staan onderaan de pagina).

Hieronder volgt een samenvatting van de online Tweetup. Op de Facebook pagina van de Zoover Travel Lounge (#ZNL): http://on.fb.me/meDfBY zullen onder het ‘forum’ gedeelte alle vragen/stellingen nog eens worden geplaatst zodat je nog een reactie kunt geven.

1. Neem jij eten of andere spullen mee vanuit Nederland omdat je het op je vakantieadres niet vertrouwt?

• Nee
  • Nee. Neem wel altijd dextrosetabletten mee (diabeet) voor het geval ze die niet hebben maar die heb ik altijd bij.
  • Ik neem alleen eten voor onderweg mee. De rest koop ik op mijn bestemming. Zaken als Norrit oid neem ik wel mee
  • Dat is niet handig Je bent of in een land waar je weinig risico loopt of gaat zo ver dat je eten is verrot als je aankomt
  • Nee. Het eten in het buitenland is juist een reden om er heen te gaan!
  • Medicijnen meenemen kan wel eens een probleem opleveren bij de douane zeker als je gaat vliegen!!
  • Nee joh, een goede voorbereiding is het halve werk. Geen ijsblokjes in je drinken, geen rauwkost (gewassen in kraanwater) etc.
  • Ook onverpakt schepijs is in Midden Oosten, Azie en Afrika af te raden, ook in restaurants. Ander toetje!
  • Nee, gewoon een goede vakantieplek uitkiezen en jezelf daar aanpassen, tip: Playa del Carmen (Mexico)
  • Eten meenemen in het vliegtuig levert ook vaak problemen bij de grens. Bijv. je mag geen fruit etc. invoeren in Australië
  • Ik neem wel altijd een medisch paspoort mee, voor het geval dát. Dan zien ze ook gelijk waarom ik insuline bij heb
  • Je hebt medisch paspoort ook nodig bij visumaanvraag. Controle ter plekke in Douala inderdaad zeer minimaal.
  • Medicijnen die onder de opiumwet vallen geven moeilijkheden (http://bit.ly/kwCsWs). Ook bijv. ADHD pillen horen hier bij.
  • Nooit, ik hou van cultuursnuiven en proeven! Heerlijk dat exotische eten/drankjes!

2. Ik vind dat de organisatie waar ik een reis boek mij moet informeren over inentingen die wellicht nodig zijn.

• Natuurlijk moet je eigen initiatief tonen maar ik zou het een goede zaak vinden als organisaties hierover uitgebreid zouden informeren
  • Als je een goed reisadvies wilt afgeven aan je klant, hoort een advies over preventief vaccineren en evt. risico’s uitleggen daarbij!
  • Ja, absoluut. De meeste reizigers hebben geen idee.
  • Mee eens, geen vervelende verrassingen.
  • Zeker in het geval dat inentingen verplicht zijn. Bijvoorbeeld Kameroen. Visum wordt geweigerd zonder bewijs van inenting.
  • En wat veel mensen ook niet weten: kosten voor vaccinatie zijn vaak via je verzekering te verhalen!
  • Reizen is meestal geen probleem. Je hebt inentingen nodig voor het geval je een ongeluk krijgt oid. Ook in Turkije!
  • Je kan bv. op gezondopreis.nl een check doen of het meeverzekerd is! http://t.co/Q1iMReC
  • Iik vind zelfs dat dit verplicht moet worden er zijn landen die je hierom kunnen weigeren..
  • Ik vind dat belangrijk dat reisbureaus het initiatief nemen om de reizigers beter te informeren over de aanbevolen vaccinaties
  • Ik vind ook als je online boekt de website moet wijzen op inentingen en gevaar. Minimaal een link naar wijsopreis.nl

3. Ben je wel eens (heel) ziek geworden op vakantie? Zo ja, in welk land was dat?

• Ja, maar gewoon in NL! in bungalowpark met slecht schoongemaakt bad ( denken we) wondroos opgelopen. 41 gr koorts, half bewusteloos maar nee, er kwam geen ambulance, we moesten naar HAP, want zo waren de afspraken daarmee
  • Ja in Egypte en Turkije dus. Nooit in het ziekenhuis beland verder
  • Jazeker in India. Van het water bij de maaltijden in het guesthouse.
  • Tot 2x toe een hele hevige zonnesteek gehad in Colombia en Mallorca.. Zelfs met voorzorgsmaatregelen..
  • 2 weken geleden nog….in Griekenland.
  • In Mexico enorm aan de race… :s maar gelukkig ORS en remmers mee! -> Top-10 landen risico op reizigersdiarree http://t.co/lODOekX
  • Zoon waterpokken in hotel op Corfu, heel veel kindjes hadden het, super goed behandeld door arts daar, mochten alleen bijna niet terugvilegen want dat mag dan schijnbaar niet, gelukkig was het besmettingsgevaar op tijd weg
  • Dochter een keer in ziekenhuis in Oostenrijk. Een keer een X-ray in Italie. Verder (nog) niet.
  • Ik ben nog nooit ziek geweest op vakantie!
  • Had 2 weken geleden nog flinke griep tijdens vakantie in Frankrijk. Lekker 2 dagen uitzieken in caravanbed met stapel DVD’s!

4. De EHBO set die ik meeneem op vakantie bevat…

• Norrit, pleisters, paracetamol. That’s it
  • Alles wat er standaard in moet zitten + norit, ORS, paracetamol,s sinaspril en medicijnen suikerziekte
  • Aspirines/diarreeremmer/pleisters/deet dat is wel genoeg denk ik?
  • Wist je dat je Deet niet op je kleren moet spuiten? Binnen een paar dagen vallen de gaten er in. Hele giftig: dus ook niet op handen
  • Dat hangt enorm af van de bestemming. Europa: standaard EHBO kit en pijnstillers. Midden-Afrika: half ziekenhuis. Malaria tabletten (Malarone) zijn 3 Euro per stuk. Moet je voor een reis van een week 17 dagen slikken…Wordt ook niet vergoed
  • Slikken van malaria tabletten geeft geen 100% bescherming. Deet en muggendichte kleding (lange mouwen!) blijven dus belangrijk.
  • Alcoholdoekjes, verband/gaas, pincet, schaartje, jodium, pleisters, desinfectiegel…vast nog wel meer. Nog nooit hoeven gebruiken!
  • Pleisters,splinterpincet,alcoholdoekjes,paracetamol,medicijnen tegen diarree.

5. Word je als je ziek bent op vakantie het liefst zo snel mogelijk geholpen in het land zelf of ga je liever terug naar NL voor behandeling?

• Het land zelf is goed genoeg als de ruimte die dienst doet als hospita maar schoon is 🙂
  • Niet nodig geweest, maar denk dat ik het wel zou proberen, ter plekke geholpen worden. Kijken hoe ik t ervaar, afhaken kan altijd nog
  • Ik heb niet per se iets tegen ziekenhuizen in het buitenland dus dat zou me niet afschrikken
  • Ik ga alleen naar een dokter als het echt urgent nodig is. Waar ook ter wereld. Medische hulp is bijna overal van goed niveau. Ik heb makkelijk praten, want heb bijna altijd mijn huisarts mee op vakantie…
  • Ligt er maar net aan wat er aan de hand is, als het echt ernstig is dan ter plekke, als het kan wachten dan thuis
  • Ik ben een echte vent, als ik ziek ben ben ik zielig en wil direct geholpen worden 🙂
  • Ik wil graag snel geholpen worden.

6. Wat is je beste gezondheidstip voor op vakantie?

• Lekker genieten en doen waar je zin in hebt! Dat is goed voor je gezondheid 😉
  • Weet waar je heengaat en informeer je over/bereid je voor op risico’s. Je gezondheid is het belangrijkste wat je hebt.
  • Er staat veel medische onzin op internet. Maak alleen gebruik van betrouwbare sites als wijsopreis.nl ter voorbereiding
  • Zorgen dat je alle medicijnen die je nodig hebt bijhebt en verspreid over meerdere tassen/koffers en medisch paspoort mee

De volgende #ZNL is aankomende vrijdag 24 juni om 15:00u op Twitter

Wil je ons ook volgen op Twitter? Onze twitternaam is Zoover

Bezoek ook de #ZNL Facebook pagina!

Opmerkingen over de #ZNL zijn van harte welkom op de weblog pagina, Facebook of Twitter.

Bij deze wil ik ook graag alle deelnemers aan deze editie bedanken:

Rainbowtje Timmermansr Frah5 Narcisz18
Vertaalster_m Lindaamroussi Mark_Gijsels Les_Aulnettes