Kerstavond: aan tafel met papa Noél, de Weihnachtsmann, Père noël of Santa. De goedlachse, rondbuikige Kerstman kennen ze in veel landen van Europa. Maar wat eten ze eigenlijk met kerst in onze favoriete vakantielanden? Van deze traditionele kerstgerechten loopt het water je ongetwijfeld in de mond!

Kerstgerechten België

Smullen van boomstronken in België

Het gras is altijd groener bij de buren, zo ook bij onze zuiderburen: België. Wij Nederlanders schuiven maar al te graag aan voor lekkernijen uit de bourgondische, Belgische keuken.

In België worden er met kerst grote stukken vlees de oven ingeschoven. Vooral de fazant is geliefd. Wat wordt daarbij geserveerd? Aardappelkroketjes en verschillende soorten groenten. Of groentjes, zoals ze dat daar zo leuk zeggen. Groenten spelen een belangrijke rol tijdens het Belgische kerstmaal. Vol-au-vent is toch wel het ultieme kerstgerecht. Een groentekrans met onder meer witlof, erwtjes en worteltjes.

Na het hoofdgerecht pakken ze oma’s kookschriftje erbij en smullen ze van een kerstboomstam (ook wel kerststronk of Bûche de Noël). Een taart – in de vorm van een boomstronk dus – die eruit ziet alsof hij ieder moment op het vuur gegooid kan worden. Dat zou zonde zijn! Maar waarom een boomstronk, horen we je denken. Nou, het zit zo: het is een héél oud (voorchristelijk) gebruik, waarbij een boomstronk – een echte dus – met kerst in de open haard werd opgestookt.

Kerstgerechten Duitsland

Verplicht bunkeren in Duitsland

Als er één land is waar je er zeker van kunt zijn dat de tafel met Kerstmis rijkelijk gevuld is, dan is dat Duitsland wel. Worsten in alle soorten en maten, complete geroosterde varkens aan het spit en een enorme keuze aan zoetige lekkernijen: het passeert ongetwijfeld de revue tijdens Weihnachten. Ook gans en wild zijn eind december niet aan te slepen.

En wat dacht je van alle typische Duitse delicatessen die je op de kerstmarkten vindt? Grünkohl, glühwein, gebakken champignons, gepofte kastanjes, Reibekuchen en de Duitse peperkoek. Alleen hiervan smullen is al een bezoek aan een Duitse kerstmarkt waard.

En laten we de populaire kerststol (uit Dresden) niet vergeten. We hebben er immers een hele blog aan gewijd om ‘m samen met jou in eigen keuken na te maken.

Lekker bunkeren tijdens kerst werd vroeger in Duitsland zelfs aangemoedigd. Er deed namelijk een verhaal de ronde dat je in de kerstnacht weleens lastig gevallen zou kunnen worden door demonen. Zorgde je ervoor dat je je buik helemaal rond had gegeten? Dan zouden ze je met rust laten.

Kerstgerechten Spanje

Aan tafel met Papá Noel in Spanje

De Spanjaarden zijn dol op eten en Papá Noel smult net zo hard mee! In Spanje zijn kalkoen, lam (het liefst van het spit) en vis en schaaldieren favoriet. En de cava vloeit uiteraard rijkelijk. Vaste prik in Spanje.

Wat er op het kerstmenu staat, verschilt nogal per regio. Zo is de Turron uit Alicante een echte aanrader als toetje, wordt er veel Bacalao met bloemkool gegeten, vliegen de Sint Jacobsschelpen over de toonbank en wordt er ook veel rode kool geserveerd. Wat maar weinig Spanjaarden over zullen slaan is de ‘Cena de Navidad’, een gang die bestaat uit verschillende hoofdgerechten zoals zeevruchten, zalm en meer.

Ook de sinaasappel zul je in veel gerechten tegenkomen. We kennen natuurlijk allemaal de Crema Catalana met een vleugje sinaasappel, maar ook geflambeerde of gekarameliseerde sinaasappels en visfilet á l´orange zie je geregeld.

Kerstgerechten Frankrijk

Dineren als een god in Frankrijk

Laat het maar aan de Fransen over om een fancy naam voor het kerstdiner te hebben: Réveillon. Dit betekent zoiets als ‘waken’, omdat het gebruikelijk is om minimaal de klok 00:00 uur te zien slaan. Zo is Réveillon de Noël precies het begin van kerst.

We hadden niet anders verwacht, de Fransen zijn gek op luxe kerstgerechten. Denk bijvoorbeeld aan kreeft of oesters. Uiteraard gecombineerd met een lekker glaasje goede wijn of champagne. Natuurlijk blijft het nooit bij één glaasje als het diner tot middernacht duurt.

Ook in Frankrijk zien we de Bûche de Noël (kerststronk) weer voorbijkomen. De boomstronktaart gemaakt van biscuit en chocoladecrème. Maar de stronk is niet het enige wat tijdens de dessertgang op tafel wordt getoverd. Ook les treize desserts zijn geliefd. Dit zijn 13 kleine toetjes waarmee je het kerstdiner – het liefst dus iets voor 00:00 uur – afsluit. Deze nagerechtjes staan voor Jezus en zijn 12 apostelen en bestaan onder meer uit amandelen, walnoten, rozijnen en gedroogde vijgen.

Kerstgerechten Kroatië

Wordt het vlees of vis in Kroatië?

De Kroaten spieken tijdens de kerstperiode over de grens, want hier wordt veelvuldig makowiec gegeten. Een van origine Pools gebak dat gevuld is met rozijnen, noten en maanzaad. De Badnji Kruh (kerstavondbrood) is een kerstbrood (Bozicni kruh) van eigen bodem. In veel van deze broden wordt een munt verstopt. Wie hem vindt, heeft het hele jaar geluk!

Zoals in veel landen, wordt er in Kroatië met Kerstmis ook geen vlees gegeten. Daarom staat er voornamelijk vis op het kerstmenu. Kabeljouw is in populair. Toch zijn er wel streken waar met kerst wel gewoon vlees geserveerd wordt. Vooral een geroosterd speenvarken is dan een graag geziene gast aan (of op) de kersttafel.

Kerstgerechten Tsjechië

Een karper uitzoeken in Tsjechië

In Nederland zeggen we geregeld ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Daar moeten ze in Tsjechië ook een handje van hebben. Reken met Kerstmis maar niet op culinaire hoogstandjes. Erwtensoep en schnitzel van karper is hier favoriet. Samen met aardappelsalade natuurlijk. De karpers worden overal in het land verkocht. Zo kom je tegenover de supermarkt zomaar de gezellige karperjongens tegen. Met bakken vol rondzwemmende karpers staan ze te wachten totdat de Tsjechen een nieuw huisdier, of eh kerstgerecht, komen uitzoeken. Laten ontschubben en in stukken snijden kost wat extra Kronen, maar als je zo’n schub in je portemonnee stopt, ben je volgens traditie een jaar lang van je geldzorgen verlost.

En ben je in de kerstperiode in Tsjechië, bijvoorbeeld voor een romantisch weekendje Praag, vergeet dan niet om een stukje Tsjechisch gemberbrood te proeven!

In welk land zou jij het liefst aanschuiven voor het kerstdiner? Laat het ons weten in een reactie.

Wij wensen je een hele fijne Kerstmis!

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Uitgelichte berichten

Lees ook