All-inclusive

Op vakantie ergeren we ons het meest aan Russische toeristen. Dat blijkt uit onderzoek van Zoover gehouden onder ruim 12.000 vakantiegangers uit 20 Europese landen en een analyse op de database. Maar liefst 42% van de ondervraagde Europeanen geeft aan zich van alle Europese nationaliteiten het meest te storen aan de Rus op vakantie.

Op Zoover komen klachten over de Russische vakantieganger terug in de vakantiebeoordelingen. Veelgebruikte termen zijn: luidruchtig, onbeschoft, ongemanierd en asociaal. Als grootste ergernis staat voordringen bij het buffet op één. Monique schrijft op Zoover: ‘’Wij zaten in een van de betere hotels van Turkije. Ik zou er alleen nooit meer terugkeren vanwege de enorme hoeveelheid Russen. Nog nooit van mijn leven heb ik zulke onbeschofte mensen meegemaakt.’’

Top 6 populaire vakantielanden onder Russen

Hoewel je nog steeds de meeste kans hebt Russen tegen te komen in all-inclusive resorts in Turkije en Egypte, maak je bij de Spaanse costa’s ook een goede kans. Spanje staat tegenwoordig namelijk in de top 3 favoriete vakantiebestemmingen van de Russen.

Turkije

Egypte

Spanje

Griekenland

Cyprus

Tunesië

Na de Russen zijn Europese vakantiegangers het minst gecharmeerd van Duitse (17%) en Engelse (13%) toeristen. Engelsen worden vaak negatief genoemd in vakantiebeoordelingen over het Spaanse Mallorca en de Costa del Sol. Vervelende Duitsers tref je vooral aan in het Turkse Side, en op Mallorca.

Nederlanders meest irritant aan Costa Brava

Europeanen hebben over het algemeen weinig last van Nederlanders, slechts 5 procent geeft aan zich wel eens te ergeren aan Hollanders op vakantie. Nederlanders zelf ergeren zich net iets vaker aan andere Nederlanders (13%). We komen elkaar in vrijwel alle vakantielanden tegen. Vooral in Turkije en aan de Costa Brava ergeren we ons aan de medelander. Ergernissen hebben vaak betrekking op luidruchtig en aanwezig gedrag.

Top 3 meest irritante vakantieganger in 2013

3. Nederlanders

13 %

Spanje, Turkije, Frankrijk

Meest vriendelijk: Belgen en Oostenrijkers

De minste stemmen voor irritant gedrag gaan naar Oostenrijkers (0%), Belgen (1%) Skandinaviërs en Grieken (beide 2%). In 2012 kwam uit internationaal onderzoek van Zoover de Oostenrijker als vriendelijkste Europeaan uit de bus. Zij blijken vooral erg vriendelijke en behulpzame gastheren.

Meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook via Instagram, Pinterest en Facebook.

Redactie

Redacteur