Een reis door Vietnam. Het klinkt exotisch en dat is het natuurlijk ook. Maar het land is een stuk toegankelijker dan je in eerste instantie misschien denkt. Naast doorgezomerde backpackers worden de uitgestrekte rijstvelden, de eetstalletjes op straat en de tropische stranden net zo goed bezocht door gezinnen en (oudere) stellen. Net terug van een heerlijke vakantie met mijn vriend in dit mystieke land, zit ik, Laura, webredacteur bij Zoover, vol leuke tips die ik graag met je wil delen!

Ho Chi Ming -motobike- City

Ho Chi Ming City
Puffend en zwetend liepen we die eerste avond door Ho Chi Ming City in het zuiden van Vietnam. Een paar dagen acclimatiseren is geen gek idee, en al helemaal niet in deze bruisende stad. Nog nooit zag ik zoveel brommertjes bij elkaar! Omdat dit een relatief goedkoop vervoersmiddel is, en je er bovendien een stuk beter mee door de drukke straten van de stad manoeuvreert, vervoert men alles wat los en vast zit op deze ‘Motobikes’. Van zes gezinsleden (geen grapje!) tot kippen die in bosjes aan hun pootjes aan het stuur hangen en hele varkens. Interessant om eens op een bankje te gaan zitten en toe te kijken hoe al die brommers elkaar telkens nét niet raken.

Smikkelen op Ben Thanh Market

Ben Than Market, Saigon
De Ben Thanh night market ontdekten we op de tweede avond. Het is echt genieten geblazen op deze op en top   Vietnamese markt! Wij gingen vooral voor de uitgebreide eetstalletjes met de meest verrukkelijke hapjes, zoals verse loempiaatjes, gestoomde cakejes in bananenbladeren, knapperige rijstpannenkoeken en gegrilde garnalen. Dit alles vergezeld van bergen verse groene kruiden en sla. De koks bereiden alles voor je neus klaar en door de geuren die je tegemoet komen, kun je bijna niet anders dan heel veel honger krijgen. Een verkeerde keuze maak je nooit want alles is even heerlijk. Als je bent uitgegeten biedt de rest van de markt een mooie uitdaging voor de pingelaar. Ik heb hier een  schattig Aziatisch theeservies gekocht en twee leren tasjes. Beiden voor tweederde van de genoemde prijs, dus afdingen lukt me aardig!

Ondergronds in de Cu Chi Tunnels

Cu Chi tunnels
Overdag wordt het flink warm in de stad en kijken we stiekem wel een beetje uit naar het busje met airco waarmee we op pad gaan. De bestemming is minder plezierig, maar indrukwekkend zijn de Cu Chi tunnels des te meer. Het gangenstelsel, bestaande uit verschillende lagen nauwe gangetjes onder de grond, stelden de Vietnamezen in staat om tijdens de Vietnam-oorlog de Amerikanen te beschieten en direct weer onder de grond te verdwijnen. Dit werkte uitstekend tot de Amerikanen op hun beurt grof geweld inzetten, en met gif hele bossen vernietigden. De gids die ons rondleidde had zelf ook gevochten in de oorlog. Zelf ervaren hoe het was om in de kruiptunnels te leven? Er is een stukje opengesteld voor toeristen (Mij ab-so-luut niet gezien trouwens).

Hoi An: zoet handelsstadje

Hoi An, Vietnam

Misschien was de volgende stop van onze reis wel de leukste.  Hoi An ligt aan een riviertje, dicht bij de zee. Een wirwar van kleine autovrije straatjes en steegjes waar niet neonlicht, maar het schijnsel van honderden lantarentjes je ‘s nachts de weg wijst. Een uitstekende plek om lekker uit te rusten aan het strand, je te verdiepen in Vietnamese lekkernijen door een kookcursus of te snorkelen voor de kust van de Cham eilandjes.Echt een dikke aanrader voor ehm…iedereen eigenlijk! Wie houdt er immers niet van gezelligheid en strand?

Draken in Halong Bay

Halong Bay
Hoi An was dan misschien de leukste stop, Halong Bay zeker de mooiste. Ik heb zelden, of eigenlijk nooit, zoiets gezien. Met de bus reden we in enkele uren vanuit Hanoi, in het noorden van Vietnam, naar de ‘Neergedaalde Draken Baai’. In de verte zag ik de groene draken al liggen: puntige rotsen, begroeid met donkergroene planten. De nevel die er hangt maakt de baai nog ondoorgrondelijker, de antieke houten schepen nog mysterieuzer. Na ruim een week met zijn tweeën was het geweldig om een nacht met andere vakantiegangers door te brengen op een ‘Junk’, zoals de boten hier genoemd worden. We hadden een grote luxe hut tot onze beschikking. Kanoën, een parelboerderij en een enorme grot stonden op de agenda. ‘s Avonds borrelen op het dek en eten aan lange tafels, onderwijl luisterend naar de avonturen van de meer bereisde types onder ons.

Rijstterrassen rond Sapa

Sapa, Vietnam
Houd je van wandelen? Dan kun je niet om Sapa of een van de andere bergdorpen ten noorden van Hanoi, heen. Om het dorp, of eigenlijk de stad, hoef je het niet te doen: buiten de prima eettentjes en eindeloze winkeltjes met wandelschoenen en windjacks is er niet veel te doen. Maar daarom pak je ook niet de nachttrein naar Sapa. Dat doe je voor de adembenemend mooie bergen vol terrassen die Sapa omringen. Maar ook voor de kleine dorpjes waar verschillende Chinese stammen wonen. Wandelroutes leiden je langs typisch Vietnamese boerderijtjes en vrouwtjes die tot aan hun knieën in de rijstvelden staan, vaak vergezeld door wat waterbuffels. Een prachtig gezicht. Met pijn in ons hart nemen we afscheid van deze omgeving en gaan we op de luchthaven van Hanoi aan: terug naar Amsterdam.

Heb jij leuke Vietnamtips? Laat het ons weten in een reactie!

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Uitgelichte berichten

Redactie