“Voor onze trip betaalden we slechts 1600 euro. We verbleven in het vijfsterrenhotel Ras al Khaimah. De prijs is normaal gesproken zeker het dubbele, maar omdat dit nieuwe hotel niet helemaal klaar was, konden we ons voor een prikkie in weelde wentelen. Meestal kiezen we een bestemming naar Mallorca of Kreta. We vonden het gaaf om iets totaal anders te boeken. Eigenlijk hadden we geen idee wat ons te wachten stond. De Verenigde Arabische Emiraten maakte een verpletterende indruk. Dat begon al meteen bij aankomst. Tjonge, wat een verzengende hitte. Gemiddelde dagtemperatuur tijdens ons verblijf was 46 graden. Gelukkig koelde het ’s nachts wel flink af tot 39 graden, haha.”

“Zonder airco is het leven er ondraaglijk. In werkelijk alles is een airco ingebouwd. Op straat en in de buitenlucht is het afzien. Niet vreemd dus dat je tijdens de vakantie weinig actiefs onderneemt. Op een terrasje duik je meteen onder de parasol en buiten is het alleen in het zwembad vol te houden. Niet dat je daardoor veel misloopt. De Verenigde Arabische Emiraten heeft weinig cultuur te bieden. We hebben een woestijnsafari gemaakt. Nou, de enige cultuurhistorische bezienswaardigheid was een oude observatiepost van het leger.”

“Er zijn tientallen hotels in aanbouw. Dat gebeurt door duizenden bouwvakkers uit China, Pakistan en India. Ze dragen allemaal hetzelfde kloffie en worden ’s ochtends in stoffige busjes naar de bouwlocaties gebracht. Ze slapen in gammele onderkomens. Ja, het voelt best gênant als je die armoede ziet.” “In ons hotel was alles tiptop geregeld. De kamer voorzien van dubbele wastafels, bidet en ligbad. De roomservice staat 24 uur per dag voor je klaar en overal vriendelijk personeel. Echt, je krijgt nog niet de kans om vier meter te lopen voor een drankje, of het wordt al gebracht. Voor ons was dit de hoofdvakantie, maar voor de meeste andere hotelgasten was het een tussendoortje. Mensen met veel geld. ‘We gaan straks nog drie weken naar Florida’ of ‘New York was toch leuker’ hoorden we om ons heen. Maar niet iedereen was zo bekakt, hoor.”

“Toeristen komen vooral naar de Verenigde Arabische Emiraten om er te shoppen. Echt, het is ongelooflijk hoeveel winkelcentra er zijn. Werkelijk alles is er te koop. Wij zijn in een overdekt winkelcentrum geweest met vierhonderd shops. In het midden een overdekte skihal met glazen wanden. Keek je vanuit de winkels op de piste waar gesluierde vrouwen aan het skiën waren. Heel vervreemdend.” “Na acht dagen heb je het wel gezien. Het is een fantastische ervaring om het eens allemaal mee te maken, maar het is beslist geen land waar we nog een tweede keer naar toe willen.”

Lees voor meer vakantieverhalen het boek Het is hier geweldig… van auteur Raph Schouten. Deze opmerkelijke vakantiebelevenissen zijn gebaseerd op de beoordelingen op Zoover. Lief en leed, top en flop wisselen elkaar af. De vijftig verhalen zijn geïllustreerd met vakantiefoto’s die door de geïnterviewden zelf zijn gemaakt.

Bestel het boek Het is hier geweldig… op www.bol.com.

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Redactie