Je hebt je plekje op de landkaart geprikt: deze zomervakantie wordt het Kroatië! Maar waar ga je naartoe? Dit zijn de 13 favoriete accomodaties in Kroatië van de Zoover redactie.

1. Zaton Holiday Resort (Glamping)****

In de buurt van stadjes als Zadar, Nini en Zaton vind je dit resort voor de ultieme glamping experience. Zeker voor sportieve types is deze plek ideaal. Er zijn verschillende sportvelden en je kunt er parasailen en zelfs leren duiken in de turkooise Kroatische wateren. Vakantieganger Dave zegt: ‘We zijn als gezin met 2 jonge kinderen van 5 en 9 jaar op dit resort aanwezig geweest, ik kan alleen maar vol lof zijn over deze camping. Alles tiptop.’

2. Petalon (hotel) ****

Direct aan de kust van Vrsar ligt dit resort met zwembad. Vanaf hier maak je verschillende boottochtjes naar de eilanden in de omgeving. Wel goed om te weten: sommige delen op het park zijn erg steil en daardoor niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of voor kinderwagens. Desalniettemin zegt vakantieganger Anna: ‘De appartementen zijn echt heel mooi. Ook het restaurant is geweldig. ’s Morgens uitgebreid ontbijt. Je weet gewoon niet wat je moet nemen, er is zo veel! ‘

3.  CampingIN Park Umag (Glamping)****

Deze viersterren camping aan de kust van Umag heeft veel ruime plekken. Op sommige delen sta je zelfs direct aan het strand. De mobilhomes staan aan de rand van het zwembad. En bij de bar haal je Nederlandse snacks. Het dorp ligt een kwartiertje rijden verderop. Vakantieganger S. Kremer zegt: ‘Super mooie opgezette camping, ondanks grootte niet het gevoel gehad dat het te massaal was. Voor elke leeftijd zijn er speciale ruimte’s waar de kids samen kunnen komen. Sanitair word de gehele dag schoon gehouden en daarnaast van goede kwaliteit.’

4. Polari (Glamping)***

Op deze grote camping heb je alle keus qua plekken. Er zijn schaduwrijke, rustige of juist gezellig drukke plaatsen. Vooral ’s avonds komt de camping tot leven tijdens de liveshows. Overdag lig je aan een van de zwembaden of op het strand vlakbij. Op het strand van Kamenjak kun je snorkelen tussen de honderden vissen of je kunt rots duiken. Vakantieganger Virea: ‘Hele fijne camping! Groot, maar daardoor veel te doen en te zien. Geen overlast gehad en een ruime plek voor onze tent in de schaduw!’

5. Porto Sole (Camping)***

Een grote camping met veel te doen, zoals livemuziek. En je kunt er prachtig snorkelen in de omgeving. Boek een excursie op zee, zoals dolfijnen kijken of duiken. Het stadje Vrsar ligt op loopafstand. Vakantieganger Peter zegt: ‘Goede ligging tussen verschillende mooie steden. Mooie camping met een fijn zwembad en overal vandaan op de camping ben je zo bij de zee. Over het algemeen hoef je niet meer dan 700 meter te lopen, gok ik. Goede vriendelijke receptie.’

6. Bi-Village (Camping)****

Op deze camping is de sfeer altijd levendig. Vooral omdat er veel jongeren zijn. Die kunnen ’s avonds op stap in Fazana. De kampeerplekken voor tent of caravan zijn heel ruim. En voor het strand hoef je maar weinig te lopen; de camping grenst direct aan zee. Vakantieganger Pien zegt: ‘De strandtentjes en het restaurant op de camping waren allemaal erg lekker. Goed gegeten en vriendelijke service. De camping is groot dus we moesten soms een heel eind lopen, maar dat mocht de pret niet drukken. Watersport aan het strand was erg leuk om een keer te doen. Voldoende lig plek en/of bedjes aan het strand.’

7. Stobrec-Split(Camping)****

Op deze kleinschalige camping heb je ruime staanplaatsen met veel schaduw. De camping ligt direct aan zee. Ideaal voor kleine kids, want de bodem loopt geleidelijk af. Met vijftien minuten rijden sta je in Split. Vakantieganger De Visser zegt: ‘Een fijne camping, mooi sanitair. Prima gegeten in restaurant. Aardige bediening, ook camping receptie behulpzaam. Mooie plaats. De baai voor het kampeergedeelte is ondiep en niet zo helder als je van Kroatië gewend bent. Aan de zijde van de mobilhome is het water beter.’

8. Solaris Beach Resort (Camping)****

Op een uur rijden van Split ligt dit charmante resort met zoutwaterzwembad. Het strand bestaat uit kiezelstranden, dus never nooit last van zand op je handdoek. Op de camping kies je uit verschillende restaurants. Vakantieganger Fam. Schoenmakers zeggen: ‘Het aftellen is voor ons weer begonnen. Al 8 jaar met heel veel plezier naar Camping Solaris. Voelt voor ons als thuis komen. Zelfs onze volwassen kinderen proberen elk jaar weer om naar Solaris te gaan. Vriendelijk personeel bij de receptie (ook Nederlands sprekend) Direct aan strand gelegen camping Grote camping plaatsen voor eigen caravan, tent enz. Pracht plek om te varen en een geweldige haven.’

9. Boutique Camping Materada Beach****

In Poreč moeten de luxepoezen zijn. Hier heb je een mooi privé strand, zoutwaterbad en restaurant. In de omgeving kun je grotten bezoeken en ook het bijbehorende dorp – op 20 minuten rijden – is heel gezellig. Vakantieganger Christel zegt: ‘Twee mooie zwembaden, waarvan één in de zee ligt, met een geweldig uitzicht op Porec. Vriendelijk en behulpzaam personeel. Wij zijn met kinderen van 6 en 4 jaar geweest. Zwembaden zijn precies groot genoeg en de camping is overzichtelijk en gezellig klein. Voor de kinderen was een speeltuin, trampoline, tennisbaan en tafeltennistafels en een mooie speelruimte met schoon speelgoed zoals winkeltje en poppen.’

10. Vestar (Camping) ****

Prachtige camping die heel erg geschikt is voor kinderen. De kleintjes kunnen zwemmen in een baai met ondiep water. De oudere kids hangen de hele dag in het zwembad. Het dorp Rovinj is vlakbij. Vakantieganger Monique zegt: ‘Wij komen hier al een paar jaar. Onze dochter vermaakt zich hier goed. Mooi zwembad, mooi strand, ruime kampeerplekken. Verder is Rovinj prachtig en bijna overal kun je lekker eten. De pizza’s en de hamburgers op de camping zijn ook erg lekker. Wij hebben onze plek voor volgend jaar alweer gereserveerd.’

11. Val Saline (Glamping)

Glamperen doe je op deze kleine camping, dat bijzondere glampingtenten, een privéstrand en een minigolfbaan heeft. De camping staat bekend als schoon en goed onderhouden. In de buurt zijn de Long Bay grotten en helemaal gaaf: je kunt mee op een sunset dolfijnentocht! Vakantieganger Indy: ‘Steriele camping, waar ieder blaadje wordt opgeveegd. De camping ligt in een mooie rustige baai. Onze kinderen vonden de speeltoestellen in het water geweldig. Camping is geliefd, voor de ingang stonden er regelmatig mensen te wachten totdat er een plekje vrijkwam.’

12. Valkanela (Glamping) ***

Bij deze camping, in de buurt van Vrsar, lig je direct met je snufferd aan zee. Je wandelt zo het strand op. Afkoelen doe je vervolgens in een van de zwembaden. Er zijn luxe safaritenten, maar ook eigen staanplaatsen. Vakantieganger Birgitta zegt: ‘Een zeer grote camping (voor een rondje hardlopen van 5 km hoef je de camping niet af), maar dat voelt niet zo als je op de camping bent. De kustlijn is zo lang, dat het vinden van een plekje om te liggen geen enkel probleem is.’

13. Zelena Laguna  (Camping)****

Een fijne gezinscamping in de buurt van Poreč en Rovinj. Voornamelijk top voor gezinnen met pubers, vanwege de campingdisco en het nabij gelegen Aquapark. Daar zijn ze van ’s ochtends tot ’s avonds wel zoet mee. Vakantieganger Eljah: ‘Ons gezin komt hier elk jaar!  Ze hebben elke dag animatie en er is genoeg te doen op de camping. Naast de camping heb je ook een marktje waar elke avond muziek en veel te beleven is.’

Heb je zelf tips voor goede accomodaties in Kroatië? Deel ze via een review!

Uitgelichte berichten

Suzanne