Zuiderzeemuseum_waterpretVolgende week start de kerstvakantie en dat is hét moment om een van de honderden Nederlandse musea eens van binnen te bekijken. Om te weten waar je moet zijn, maken wij vandaag de top 10 best beoordeelde musea van Nederland in 2013 bekend. Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen staat op nummer één.

Zuiderzeemuseum beste museum van 2013

Uit de beoordelingen over 2013 komt het Zuiderzeemuseum als beste museum van Nederland uit de bus. Met een 8.61 staat dit museum in Enkhuizen nét iets boven het Oorlogsmuseum in Overloon en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem

Het Zuiderzeemuseum richt zich op de cultuur van het voormalige Zuiderzeegebied en het huidige en toekomstige IJsselmeergebied.

Beste museumAlgemeen directeur Stephan Warnik is blij met de prijs: “Fantastisch dat de goede reputatie van het museum wordt bevestigd met het winnen van deze Award. We zijn blij dat de hoge bezoekersaantallen gepaard gaan met een zeer goede waardering. Prachtig dat mensen het museum via Zoover kunnen beoordelen om zo toekomstige bezoekers te inspireren.”

Bezoeker op Zoover: ”Bij de geur van het oliestel waande ik me terug in de tijd”

Enkele reacties uit beoordelingen op Zoover: ”Er is zoveel te zien en te doen. De kinderen hebben zelf touwgeslagen en zeepjes gemaakt, zich verkleed in de klederdracht van Marken en gespeeld met speelgoed van begin vorige eeuw. Ze hadden de dag van hun leven.” Ook brengt een bezoek aan het museum bij sommigen herinneringen aan vroeger naar boven: Toen in een huis op het oliestel gekookt werd waande ik me even terug in de tijd en hoorde ik mijn moeder zeggen: ”Ik stook niet voor buiten, doe de deur dicht!”.

Opvallend is dat vrijwel de gehele top-10 bestaat uit belevenismusea. Deze vallen goed in de smaak bij een breed publiek.

ZZM_Locaties_Urker-Bult-met-bewoners_Frank-Bedijs-kl (2)Top 10

8. Kaap Skil Museum van Jutters & Zeelui (Noord-Holland) – 8.20
  9. Herinneringscentrum Kamp Westerbork (Drenthe) – 8.17
  10. Het Spoorwegmuseum (Utrecht) – 8.06

De Awards

De ranglijst is tot stand gekomen door de gemiddelde score per museum over 2013 te rangschikken. Alleen musea met een representatief aantal beoordelingen komen in aanmerking voor een plaats in de top-10. Dit is het tweede jaar dat we de de beste musea van Nederland bekend maken.

Vorig jaar

Afgelopen jaar won het Nederlands Openluchtmuseum nog de Zoover Award 2012 voor Beste museum van Nederland. Het Zuiderzeemuseum werd toen tweede.

Welk museum heb jij al bezocht of ga je binnenkort bezoeken?

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Uitgelichte berichten

Redactie